Ráfordultak a célegyenesre a magyar háziasszonyok, innentől kezdve legtöbbjüknek a karácsonyi halászlé és a töltött káposzta körül forognak gondolataik, ennek fényében elindult a roham a kereskedelmi láncok irányába. A nagy hajrá okán az Economx felkereste a meghatározó áruházakat, megkérdeztük, milyen termékék iránt nőtt meg a kereslet, mennyire pörög fel ilyenkor a forgalom, és összeszedtük, melyik lánc lesz nyitva, illetve zárva december 24-én.

A Lidlnél fókuszban a halpéntek

Lidl erős forgalomra és akár kétszámjegyű növekedésre számít az ünnepek előtti időszakban. A vásárlók elsősorban az akciókat részesítik előnyben, de az ünnepi nagybevásárláskor – a hétköznapokkal ellentétben – a magasabb árfekvésű, prémium termékek is a vásárlók kosarába kerülnek.

Szaloncukrokból a lédig kiszerelés 1790 forint/kg-os egységáron vásárolható meg, ebből is veszik a legtöbbet az emberek. A bejglik 295 gramm súlyúak és 799 forintba kerülnek, s áruházanként több ezer darabot értékesítenek. A Lidl kínálatában elérhetők továbbá a Deluxe termékcsalád tagjaként az 500 grammos diós és mákos bejglik 1099 forintért, valamint a szintén diós és mákos Szamos bejglik 2999 forintos áron. 

A legerősebb forgalomra az idei évben is karácsony hetében, a hét közepétől számít a vállalat, hiszen az ünnepi friss termékek beszerzését a karácsonyi előtti néhány napra időzítik leginkább a fogyasztók. Az ünnepi időszakban nagyobb mennyiség kerül értékesítésre a citrusfélékből (mandarin, narancs) és természetesen a banánból is. Az ünnepi asztalról nem hiányozhatnak a halfélék sem.

A Lidlben minden péntek halpéntek, amikor az áruházlánc minden a friss halak árából 25 százalék kedvezményt biztosít.

A munkavállalók maximális támogatása érdekében a lánc úgy döntött, hogy december 24-én mind a 200 áruháza zárva tart.

Négyszer annyi baromfit adnak el a Sparnál, mint egész évben

Az év többi időszakához képest 15-30 százalékkal magasabb forgalomra számít a Spar karácsony és szilveszter előtt. A vállalat közel 800 tonna virslivel és 40 tonna haltermékkel készül az év utolsó időszakára, de karácsonyi édességből is több mint 150 féléből válogathatnak majd a vevők az üzletek polcain.

A pecsenye és hízott kacsa, liba, valamint a pulykamellfilé mind karácsonyi slágerterméknek számítanak a baromfihúsok között, forgalmuk az év más időszakához képest háromszor, négyszer nagyobb is lehet.

A karácsonyi időszakban sokak asztaláról nem hiányozhatnak a halak – főként a ponty, a lazac, az afrikai- és a szürke harcsa, valamint a pisztráng. Köretként sokan kedvelik az ünnepi menühöz a burgonyás és hagymás ételeket, de a saláták, az uborka-, és paradicsomfélék is fontos helyet kapnak az asztalon. Gyümölcsök közül a citrusfélék és a banán fogy leginkább, de ebben az időszakban az egzotikusabb csemegék is megjelennek, s ünnepi csomagolásban is elérhetőek.

Kép: economx / Hartl Nagy Tamás

A karácsony és a szilveszter időszakában megnő a tejtermékek – főleg a tej, tejföl, tejszínek, vajak – iránti kereslet, amelyekből kategóriától függően 10-40 százalékkal több fogy, mint máskor. Kiemelkedő még a sütőmargarin és a mascarpone krém forgalma, amelyek eladása ezekben a hetekben több mint kétszeresére nő egy átlagos időszakhoz képes.

A karácsonyi ünnepekre való nyugodt, békés odafigyelés érdekében a Spar Magyarország december 24-én az Intersparokat és egyes bevásárlóközpontokban lévő Spar és City Spar szupermarketeket kivéve zárva tartja saját üzemeltetésű üzleteinek jelentős részét.

Az Auchannál a minőség felé fordulnak a vásárlók

Az Auchannál úgy látják, hogy a december 4-i héttől kezdve fokozatosan növekszik üzleteikben a forgalom, a csúcsidőszak előreláthatóan december 20-23. között lesz.

Azt tapasztalják, hogy vásárlók közül sokan választják az év végi bevásárlásoknál a magasabb minőségű és árszintű termékeket, vagyis decemberben kevésbé jellemző a lefelé vásárlás.

A magyar családoknál még mindig nagyon népszerű a hal – közölte a lánc. Az Auchan egész évben széles kínálatot nyújt ezen a területen is a 30-féle édesvízi és tengeri hallal, valamint tenger gyümölcsei termékekkel.

Széles, ünnepi, több mint 500 terméket tartalmazó prémiumválasztékkal (prémium kávé, teaválogatás, sajtok, pástétomok, vajak) készülnek a vállalatnál minden évben: 250-féle különleges alkoholos itallal (bor, sör, pezsgő, röviditalok) várják a vásárlókat, amelyek között népszerűek az ajándékot is tartalmazó díszdobozos csomagolások. 

Az édességek esetében több mint 400 szezon termékkel készültek az Auchannál, ezek közül a legkeresettebbek a figura, adventi naptár és szaloncukor termékek. 

Az Auchan a vásárlói igényeket és az ilyenkor megszokott nyitvatartást figyelembe véve december 24-én délig nyitva tartja áruházait. 

Kép: economx / Hartl Nagy Tamás

Tarol a zselés szaloncukor a Tesconál

Tesco áruházaiban legtöbben karácsony előtt két héttel vásárolnak, a vásárlások értéke ugyanakkor a karácsonyt közvetlenül megelőző héten tetőzik. Az online értékesítésben pedig a karácsony előtti egy hét a legkiemelkedőbb értékben. A láncnál minden évben kommunikálják a vevők felé, hogy ne hagyják az utolsó pillanatokra a karácsonyi nagybevásárlást – ezzel nemcsak a tömeget kerülhetik el, de folyamatos kedvezményeknek köszönhetően a tudatos vásárlással jelentős összeget takaríthatnak meg. 

Hétvégén például akár 50 százalék kedvezménnyel válogathatnak a hűséges vásárlók a karácsonyi dekorációs termékek, műfenyők és ünnepi világítások közül Clubcardjukat használva. A Tescóban 45 féle égősor és 39 féle dekorációs világítás érhető el, emellett mintegy 300 féle karácsonyfadíszt és 200 különböző otthoni dekorterméket kínálnak. Műfenyőkből tavaly a 150 és 180 centiméter magas, sima zöld (tobozok és műhó nélküli) verziók voltak a legkelendőbbek.

A top 3 legnépszerűbb szaloncukorfajta a Tescóban egyébként a lédig zselés, a Bonbonetti zselés és a Milka mogyorós, ám emellett 70 féle szaloncukorból válogathatnak vevők.

A haltermékek értékesítése az adventi időszakban az éves átlag duplájára, triplájára szokott növekedni az áruháznál: leginkább a harcsát, a pontyot és a lazacot keresik a vásárlók.

A cég arról számolt be, hogy bérleti szerződéseik is kötelezik őket a nyitva tartásra; a saját tulajdonú ingatlanjaikban pedig, amelyekben a nagyobb hipermarketek mellett üzletsort is üzemeltetnek, felelősséggel tartoznak a több száz, jellemzően kis- és középvállalkozó bérlő iránt, akik alappal számítanak arra, hogy a Tesco áruház nyitva tart és működik. 

37 százalékos béremelés, brutál juttatások a kereskedelmi láncoknál

Több tízmilliárdot fizetnek ki az áruházláncok évente a munkavállalóiknak, és van, ahol a komoly juttatási csomag mellett egy év alatt 37 százalékos béremelés is történt. Az Economx megkérdezte a kereskedelmi láncokat fizetési és juttatási rendszerükről. Ha többre kíváncsi−−−>