Az üzemanyagárak csökkentése érdekében az üzemanyagok jövedéki adójának európai uniós
szintre mérséklése címmel jelent meg ma egy parlamentihatározat-javaslat az Országgyűlés honlapján

az üzemanyagárak érdemi és érezhető csökkenése érdekében.

A benyújtó Szabadi István (Mi Hazánk Mozgalom) négy pontban foglalta össze a javaslat lényegét. 

  1. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy legkésőbb 2025. december 31. napjáig alkosson jogszabályt, amelyben biztosítja, hogy a hazai üzemanyagárakban érdemi és érezhető csökkenés történjen.
  2. Ebből a célból a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény X. Energiatermék fejezet 71. Adóalap, adómérték pontjában foglaltakat racionalizálni kell.
  3. Ennek értelmében az Európai Unió által előírt jövedéki adókötelezettséget az Európai Unió által előírt formában kell szabályozni.
  4. Az üzemanyagok jövedéki adójának ilyen módon történő meghatározásával keletkező
    csökkenést azonnal be kell építeni az üzemanyagárakba, azok csökkentésére kell fordítani.

Az országgyűlési képviselő ezt azzal indokolta, hogy Magyarországon az üzemanyagokra kivetett jövedéki adó mértékét a kormány 2024. január 1-jétől az uniós elvárásokra hivatkozva indokolatlan mértékben emelte meg. 

Az adó mértéke a benzinre:

  • ha a kőolaj világpiaci ára az 50 amerikai dollár per hordó értéket meghaladja, 152 550 forint per ezer liter,
  • ha a kőolaj világpiaci ára nem haladja meg az 50 amerikai dollár per hordó értéket, 157 550 forint per ezer liter.

Az adó mértéke gázolajra: 

  • ha a kőolaj világpiaci ára meghaladja az 50 amerikai dollár per hordó értéket, 142 900 forint per ezer liter,
  • ha a kőolaj világpiaci ára nem haladja meg az 50 amerikai dollár per hordó értéket, 152 900 forint per ezer liter.

Ezzel szemben az Európai Unió jövedéki adó elvárása a benzin esetén: 

  • ólmozott benzin: 421 euró per 1000 liter,
  • ólommentes benzin: 359 euró per 1000 liter, 
  • a gázolaj esetén pedig: (ha motorhajtóanyagként használják) 330 euró per 1000 liter, (ha ipari és kereskedelmi célokra használják) 21 euró per 1000 liter, (ha fűtési célra, üzleti és nem üzleti célra egyaránt) 21 euró per 1000 liter.

Szabadi István szerint annak ellenére, hogy 2023 ősszel több kormánytag is azt nyilatkozta, hogy vizsgálni fogják az adó mértékét és szükség esetén beavatkoznak, a tavaly őszi törvénymódosításban újabb kiegészítésekkel biztosították be a további indokolatlan emelések lehetőségét.

Jelen állás szerint 2025. januártól literenként legalább 15 forintos indokolatlan emelést hajtott végre a kormány. A NAV honlapján közzétett tájékoztató szerint 2025. januárjától - egy literre vetítve - a benzin jövedéki adója 152,55 forintról 158,8 forintra, a gázolaj 142,9 forintos adója 148,76 forintra emelkedett. A NAV honlapján közzétett üzemanyag-eladási adatok alapján - a 2023. évi eladást nézve - jóval több mint 5 milliárd 500 millió liter üzemanyag került eladásra, ami a jelenlegi szabályozással és azzal, hogy még ÁFA is terheli a jövedéki adót, közel 100 milliárd forintot vesz el a magyar családoktól - írta.

Az MHM országgyűlési képviselője úgy látja, hogy

az Európai Unió irányelvei szerint a benzin és a dízel esetében literenként minimálisan 35,9, illetve 33 eurócentes jövedékiadó-terhet írnak elő, ami 10-15 forinttal alacsonyabb a hazainál.

A jelenlegi jövedéki adó számításnak semmi köze az EU-s elvárásokhoz, hiszen nem euró alapon történik és nem az elvárt mértékben. Gulyás Gergely és Nagy Márton is többször ígéretet tettek arra, hogy újra gondolja a kormány az üzemanyagokra kivetett jövedéki adó mértékét, ám ez is csak ígéret maradt. Nagy Márton szeptemberi kijelentésének egy része viszont arra enged következtetni, hogy a kormány is belátta a hibáját és túlzónak tartja a jövedéki adó mértékét, hiszen az Európai Unió irányelvei szerint a jövedéki adó mértéke mindig az előző év október 1-jei hivatalos árfolyam alapján kell frissíteni, tehát 2025-ben 397,2 forintos, 2026-ban érvényes alsó határa pedig 388,7 forintos euró árfolyamon alapulna. Ennek értelmében az elvárt jövedéki adó 2026-ban a benzin esetében 139,5 forint, a gázolaj esetében pedig 128,3 forint lenne, ami a jelenlegi adóhoz képest is 20 forint jövedéki adó csökkenést jelentene literenként. 

Az nem megoldás, hogy fél évig nem emelik, az a megoldás, ha csökkentik. Ezért szükséges a hazai jövedéki törvényt úgy módosítani, hogy az adó mértéke - az EU-hoz hasonlóan - euróban legyen megszabva, gyakorlatilag átemelve az uniós szabályozásból az értékeket - indokolta a javaslatét Szabadi István.

Szeptember elején írtuk meg, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az üzemanyagok jövedéki adó emelésével kapcsolatban elmondta, a hatályos szabályok szerint 2026 januárjától a 2025. júliusi infláció mértékével, vagyis 4,3 százalékkal nőne az adó. Ez a benzin esetében kilenc, a gázolajnál nyolc forinttal emelné a literenkénti árat.

A kormány azonban változtatna a menetrenden. Az ipar- és munkahelyvédelmi akcióterv részeként fél évvel elhalasztaná a jövedékiadó-emelést. Az intézkedés költségvetési hatása 10-15 milliárd forint lehet – mondta az Indexnek Nagy Márton, hozzátéve, a lépést a szociális hozzájárulási adó egy százalékpontos csökkentésén felül tervezik bevezetni.