Novemberben állt elő Nagy Bálint közlekedési államtitkár egy javaslattal, amely reményei szerint a közösségi autómegosztás felé terelheti a lakosságot. Elmondta, meglátása szerint ez különösen fontos, mert egy megosztott autó 12-16 személyautót helyettesíthet, így annak használata csökkentheti a városi mobilitás káros hatásait, a közterület terhelését és a környezetszennyezését.

A Jövő Mobilitása Szövetség elemzése szerint egyébként kisebb autóknál évi 7500 kilométer, közepes méretűeknél pedig 16 ezer kilométer vagy annál kevesebb megtétele esetén már nem éri meg saját kocsit fenntartani. Sokszor ennél jóval magasabb kilométerszám esetében is előnyösebb megoldást jelent a carsharing használata.

Ennek a lehetőségnek a népszerűsítéséhez azonban az államtitkár szerint a vonatkozó szabályozás továbbfejlesztése szükséges. Egész konkrétan azt ajánlotta, módosítsák a parkolásra és a kijelölt várakozási helyekre vonatkozó szabályokat.

Nagy Bálint szerint indokolt lenne kiterjeszteni a helyi lakosságnak kizárólagosan fenntartott parkolóhelyeket és kedvezményeket a közösségi autóbérlőkre is.

Hangsúlyozta, a kedvezmény a módosítás után is csak a helyi lakosokat fogja érinteni.

Van önkormányzati kapacitás az ellenőrzésekre?

Gurmai Zita szocialista képviselő felvetette, ez egy aprónak tűnő módosítás, mégis súlyos beavatkozás az önkormányzati autonómiába a közösségi autóbérlő rendszerekre hivatkozva. Szerinte a belvárosban már rövid távon is fennakadásokat eredményezhet, hogy a törvényjavaslat a jövőben lehetővé tenné a közösségi autóbérlő cégek gépkocsijai számára, hogy a helyi lakosságnak fenntartott parkolóhelyeket is igénybe vegyék.

A Terézvárosi Önkormányzatnak egyelőre egyáltalán nem áll rendelkezésére adat azzal kapcsolatban, hogy a kerület parkolóhelyeit jelenleg milyen arányban veszik igénybe közösségi autók. Ennek megfelelően most még – mondhatni – a zavarosban halásznak, nem tudják, mekkora terheket róna az aktuális szabályzat módosítása az önkormányzatra.

Nincsenek adataink arról, mennyire népszerűek az ilyen szolgáltatások, így azt sem tudjuk még csak megtippelni sem, hogy egy ilyen intézkedés milyen hatással lenne a kerületünk parkolóhelyeire, okozna-e egyáltalán mérhető változást

– tájékoztatta az Economxot a Terézvárosi Önkormányzat.

Azt mindenesetre hozzátették, alapvetően támogatják a közösségi autózást, és minden olyan közlekedési formát, amely csökkenti a környezeti terhelést. „Az ilyen típusú szolgáltatások – köztük a közösségi kerékpár is – hosszú távon csökkenthetik a háztartásonkénti saját autók számát, ami több szabad parkolóhelyet is eredményezhet a belvárosban.”

Az Óbuda-Békásmegyeri Polgármesteri Hivatal számára a helyzetet már az bonyolítja, hogy jelenleg a hozzájuk tartozó fizető parkolási övezeteiben nincsen kizárólag a kerületi lakosok számára fenntartott parkolóhely. Hozzátették, a közösségi autómegosztó vállalatok gépjárművei fővárosi döntés alapján  díjmentesen parkolhatnak. Ezzel azonban a helyi lakosok által használható helyek száma csökken.

„Az önkormányzatnak nincsen arra technikai és személyi erőforrása, hogy folyamatosan ellenőrizze, hogy helyi lakosok használják-e az autómegosztó járműveit”

– írták lapunknak.

Akadtak más önkormányzatok is, amelyek jelezték, foglalkoznak a kérdéssel, és figyelik az ezzel kapcsolatos jövőbeli határozatokat. Egyelőre azonban – a sok bizonytalanságra való tekintettel – nyilatkozni nem szeretnének ezzel kapcsolatban.

A parkolásra panaszkodtak legtöbbet az autómegosztó cégek

A carsharinggel foglalkozó cégek már korábban is a parkolást emlegették szolgáltatásuk szélesebb körben való elterjedésének legfőbb kerékkötőjeként.

„Komoly nehézséget okoznak például a felhasználóknak a belvárosi kerületekben az utóbbi időszakban létrehozott, kizárólag lakossági engedéllyel használható közterületi parkolók. A kerületek a megosztott autók számára sem engedélyezik ezeken a kijelölt szakaszokon a parkolást, ezáltal megnehezítve azon kerületi lakosok hétköznapjait is, akik saját autó fenntartása helyett a fenntarthatóbb, megosztott autózást vennék igénybe, hiszen nekik így sokkal nehezebb leparkolni a saját lakhelyükön” – nyilatkozta lapunknak még februárban Koralewsky Márk, a Share Now magyarországi üzemeltetését biztosító Wallis Autómegosztó Zrt. szolgáltatásfejlesztési igazgatója.

Márpedig éppen ebben a kérdésben tervez módosítást az Országgyűlés. Nem is csoda hát, hogy az autómegosztó vállalatok üdvözlik a javaslatot.

Mindenképpen előremutatónak látjuk a törvénymódosítási javaslatot és üdvözöljük a fejlesztési irányt. Nyugat-Európában sok hasonló kezdeményezésre látni példákat, ahol a közösségi közlekedés és az autómegosztás egymást támogató mobilitási megoldásként növelik a városok élhetőségét

– írta az Economxnak a Share Now.

Hozzátették, „a személyazonosság és vezetési jogosultság ellenőrzése egy eddig is alkalmazott szolgáltatói gyakorlat volt, melynek törvényi szintre emelése szintén egy támogatott irány a változásokra vonatkozóan”.

Az egyik legnagyobb konkurensük, a GreenGo is hasonló véleményt fogalmazott meg. Leszögezték, cáfolhatatlan tény, hogy Budapest gyakorlatilag megtelt autókkal.

„Tavaly már több mint 700 ezer autó járt a fővárosi utakon, és ez a szám idén sem csökkent. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a saját tulajdonú autók napon belül a legtöbbet parkolnak, akkor egyértelművé válik, hogy a parkolás már-már lehetetlenné válik főleg a belső kerületekben. A probléma teljes körű megoldása egyértelműen a közösségi közlekedés erősítésében rejlik, annak minden formájával: a carsharingtől a tömegközlekedésen át a biciklizésig.”