A Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Nielsen piackutató legújabb mérése szerint 2019-ról 2020-ra Magyarországon 42 százalékkal nőtt az öko mosó- és tisztítószerek forgalma, és mintegy 27 százalékkal a választék is bővült ebben a szegmensben. Azaz egyre több a környezetbarátként árult szer, és a vásárlók is keresik ezeket. Nem csoda, hiszen a magyarok 88 százaléka aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87 százalékuk pedig a környezeti hatásuk miatt.

Ám a növekedés mintegy kétharmadát a hiteles öko-minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal ökoként árult termékek tudhatják magukénak. A Tudatos Vásárlók Egyesülete fogyasztói szervezet vizsgálta a piaci trendeket, illetve azt, hogy mely szegmensekben érdemes és mire figyelniük azoknak a vásárlóknak, akik valódi öko-tisztítószert szeretnének hazavinni a boltból.

A legnagyobb forgalmi növekedés a fürdőszobai és a konyhai öko-tisztítószerek piacán volt érzékelhető 2020-ban, ezekre 2,5-3-szor többet költöttek a fogyasztók 2019-hez képest. Igaz, többségük csak a magát öko-nak nevező termékeket vette le a polcról, ezek forgalmi növekedése tíz, illetve hatszoros volt az előző évhez képest.

„Rendkívül aggályos, hogy a környezetbarát tulajdonságokra utaló szavakkal, képi megjelenítéssel kelletik magukat a tisztítószerek. Ezeket az állításokat ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi olyan független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel.” – kommentálja az eredményeket Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa.

A független minősítés nélküli zöld tisztítószerek leggyakrabban a növényi összetevőket és az újrahasznosított csomagolást emelik ki a címkén, de található köztük „lebomló illatanyagra” vagy „100 százalék komposztálhatóságra” hivatkozó termékek is. Ezek könnyen elhitethetik, hogy öko-termékről van szó, de jobban elolvasva az összetevőket, állításaikat gyakran nem igazolja egyéb információ.

Hasonló bővülés jellemezte az „öko” mosogatószerek piacát is, ezekre háromszor többet költöttek 2020-ban, mint 2019-ben. A trend azonban hasonló a tisztítószerekéhez: a hivatalos öko-minősítés nélküli termékek forgalma négyszeresére ugrott 2019-hez képest, míg az EU Ecolabel címkés, azaz hivatalos minősítéssel rendelkező teremékek csupán 37 százalékkal tudták növelni piacukat. Így a hiteles öko-címkés szegmens eladásai mintegy felét tették ki a minősítés nélküli szegmensnek, és lassabban is nőttek.

Igazolt zöld tulajdonságok: EU ökocímke

Az EU ökocímkét, az EU Ecolabel-t azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel.Éppen ezért a kritériumrendszer szigorú, és a termékek egy része nem tud vagy nem akar ezeknek megfelelni, így a gyártók különböző trükkökkel, többek közt ál-öko ismérvek kiemelésével, a csomagolás „zöldítésével” vagy akár öko-címkére hasonlító ikonokkal próbálják öko-terméknek beállítani a kínálatukat.A 2020-as magyar trendek azt mutatják, hogy minden termékkategóriában az öko-minősítés nélküli termékek forgalma és választéka nőtt gyorsabban, mint a hiteles minősítéssel rendelkező (pl. EU ökocímkés) öko-szereké. Míg a minősített öko mosó- és tisztítószerek forgalma átlagosan 18 és 74 százalék között nőtt az egyes kategóriákban, a minősítés nélküli termékekből akár 10-szer több bevétele is volt a gyártóknak. Ezzel a legtöbb kategóriában a minősítés nélküli termékek szegmense vált uralkodóvá.

Az EU Ecolabel, azaz az EU ökocímke előnyeit egyre több nagy gyártó ismerte fel, és minősíttette jobbik esetben egy-egy márkáját, de sokszor csak a márka egy variánsát. Így megint csak a vásárlóra hárul a feladat, hogy kellő éberséggel válasszon az azonos márkanevű és hasonló természetességet sugalló csomagolású termékek között, és a hiteles öko-variánst tegye a kosarába.

A kereskedelmi láncok sajátmárkás termékei közt is akadnak öko-színezetűek, de kevésnek van öko-minősítése, leggyakrabban például az újrahasznosított csomagolásra hivatkozva sorolják magukat a zöld termékválasztékba, és kihasználva helyzetelőnyüket, az öko-minősítéssel rendelkező versenytársak mellé helyezik őket a polcon.

Az EU ez év januárban közölt vizsgálati eredményei szerint a zöldre festés vagy zöldre mosás (angolul greenwashing) gyakorlata észrevehetően megugrott az utóbbi években. A vizsgált esetek 42 százalékában találtak olyan „zöld” állításokat termékeken, amelyeknek vélhetően nem volt valós háttere vagy túlzóak, esetleg félrevezetőek a fogyasztó számára. A magyar piaci trendek is alátámasztják ezt, lássuk hát, mikor érdemes gyanút fogni:

  • Szinte mindegyik öko vagy annak nevezett tisztítószer csomagolása részben vagy teljesen újrahasznosított, és ezt soha nem mulasztják el kiemelni a gyártók. Ez jár ugyan környezeti előnyökkel, de semmit sem mond el magáról a tartalomról, ezért mindenképp keresgéljünk tovább a címkén öko-minősítésre utaló információ után.
  • További jellegzetessége az ál-öko termékeknek, hogy természetes vagy biológiailag lebomló összetevőkre hivatkoznak rajtuk. Ez szintén pozitív, de ha nem található rajta hiteles öko-címke, akkor jó esély van rá, hogy tartalmaz valamilyen környezetkárosító vagy kockázatos komponenst is.
  • Egyre több tisztítószeren is látható a vegán felirat. A hivatalos vegán logó eredetileg azt jelzi, hogy a termék nem tartalmaz állati eredetű összetevőt sem állati mellékterméket, és nem tesztelték állatokon. A minősített, hiteles vegán logók listája itt látható. A terméken, legújabban megjelenő vegán-logók mögött azonban gyakran nincs hiteles minősítés, így például nincs külön megemlítve, hogy a fejlesztés/gyártás során nem tesztelték-e a terméket állatokon. És természetesen ez a minősítés sem árulja el, hogy alapvetően környezetbarát-e a termék.
  • A bővülő piacon egyre nehezebb kitűnni, ezért felbukkannak olyan címkék is, hogy „napenergiával gyártva”, „életbarát” vagy „környezetbarát termék”. Ha nincs mellettük hiteles címke, ne hihető el, hogy teljes mértékben környezetkímélőek.
A fenti jelzők mindig a termék egy-egy tulajdonságát emelik ki, azonban semmit nem mondanak arról, hogy az egész termék összességében környezetbarátabb-e, mint a többi. A hivatalos EU Ecolabel minősítéssel rendelkező termékeknél bizonyított ez az előny.