Csütörtöktől ismét a szokásosnál erősebb a forgalom az áruházláncok üzleteiben, illetve a kisebb élelmiszerboltokban, a piacokon és az online kiszállításban – az eladások szombaton tetőznek, amikor a családok a szilveszteri, újévi ünneplésre készülve intézik a bevásárlásaikat. Idén a karácsony előtti értékesítés is lendületesnek bizonyult, az előzetes becslések szerint az eladott áruk mennyisége meghaladhatta az egy évvel ezelőtti szintet.

Az élénkebb költekezés pedig az év utolsó napja előtt is érezhető a boltokban.

„A december hagyományosan az év legerősebb hónapja a kiskereskedelemben, amelyet a mikulás, a karácsony és a szilveszter indokol – ezekre az ünnepi alkalmakra több élelmiszer- és ajándékterméket vásárolnak az emberek.”

Szilveszter és újév előtt is erős a vásárlások lendülete, mert ugyan sokan elutaznak, de a hagyományok szerint a többség olyan jellegzetes árucikkeket szerez be, mint például a pezsgő, a virsli, a malachús, a lencse

– mondta szombaton az Economxnak Vámos György.

A nagy láncokat képviselő Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a nyáron nagy visszaesésekkel nehezített év végén már látszik, hogy erőre kapott a lakossági fogyasztás: december utolsó tíz napjában ugyanolyan tömeg volt a boltokban, mint a kiskereskedelem felfutásának korábbi időszakaiban.

A járvány, az infláció miatti drágulások előtt 5-6 százalékkal bővült a forgalom, ezeket az időket idézte a mostani ünnepi időszak. Decemberben több árucsoportban is meghaladhatta a tavalyi szintet az értékesítési volumen – mondta.

Túl vagyunk a mélyponton

Rámutatott: ahogy a gazdaság egészének, az ehhez szorosan igazodó kiskereskedelemnek is nehéz év volt 2023, de főként a reálkeresetek növekedésének, az alacsonyabb kamatszintnek és a tovább olvadó inflációnak köszönhetően jövőre erősödhet a szektor.

Az idei év egészére vonatkozóan a bolti kereskedelem mérlege visszaesést fog mutatni, ám ennek mértéke ősszel már mérséklődött, decemberben pedig egyértelműen mutatkoztak a javulás jelei. Ez még nem a növekedés, hanem a kilábalás időszakának kezdete, és nem csak eseti felfutásról van szó.

„Bíztató, hogy 2024-re kedvezőek a háztartások fogyasztását befolyásoló gazdasági kilátások, így jövőre növekedéssel is számolhatunk. Vagyis elmondható, hogy túl vagyunk a mélyponton, úgy a forgalom, ahogy az áremelkedések tekintetében” – emelte ki a főtitkár.

A kilábalás hónapjai következnek

A vásárlók továbbra is árérzékenyek, megnézik, hogy mire költik a jövedelmüket, de a keresetek emelésére, így a költekezésre a gazdaság mozgásterének bővülésével több lehetőség lesz – jegyezte meg, kiemelve, hogy a kilábalás és a növekedés megindulása nem tud egyik percről a másikra megnyilvánulni, hanem fokozatos lesz.

Mint mondta, egy folyamatról van szó: egyelőre a veszteségek csökkennek – az első negyedévben, félévben még összességében ki kell másszon a kiskereskedelem a gödörből. Több áruterületen viszont megindulhat a tartós növekedés, ez a kör az év során bővülni fog. Az élelmiszerpiac ugyan mostanra már növekedhetett, de például a korábbi hónapokban 10-20 százalékos visszaesést elszenvedő bútorok, ruházati termékek eladásai még hónapokba telhet, mire pozitívba fordulnak, ez pedig fékezi a terület egészének javuló eredményeit.

Az viszont már látszik, hogy élénkítik a vásárlásokat a két ünnep között megjelent akciózások is, a leértékelések szezonja ugyanakkor január-februárban következik az iparcikkeknél, amikor az ünnepekről megmaradt készleteket árusítják ki a boltok.

Még lehetnek áremelések

Kitért arra is, hogy nem meglepő, ha bizonyos élelmiszereknél még zsebbe kell nyúljanak a vásárlók. Az ugyanis, hogy egyszámjegyű lett az infláció, még nem jelenti azt, hogy minden terméknél máris visszatérhetünk az áremelések előtti szintre.

A kép egyelőre vegyes: van, aminek a 2022 elején mért csúcsokhoz képest már csökkent az ára, de van, aminek még jövőre is emelkedni fog – az eltérések akár egy-egy termékfajtánál is márkánként eltérőek.

Az élelmiszerpiacot jelentős mértékben befolyásolják a nemzetközi agrárpiaci mozgások, hiszen a kereskedők legnagyobb költségei a beszerzési árak. Nyilván az üzleteknek az az érdeke, hogy ahol lehet, próbálják fékezni a fogyasztói árakat olcsóbb beszerzési források bevonásával, a kiadások racionalizálásával. Segíti a folyamatot, hogy az inflációt sikerült letörni, és jövőre tovább mérséklődik, amit a vásárlók is egyre inkább érzékelnek – mondta.

Hozzátette: a kötelező akciózás, az árfigyelő változatlanul élénkítik a versenyt, habár az ágazati adó, a januártól érvényes, kötelező visszaváltási rendszer mellett terhet is jelentenek a kereskedőknek, de bíznak abban, hogy a fogyasztás élénkülésével ez a nyomás csökken.

Szilveszterkor is lehetnek zárva a boltok

Vámos György arra is felhívta a figyelmet, hogy a december 31-i nyitvatartásról nem rendelkezik a jogszabály, minden üzlet addig lehet nyitva, ameddig akar. Ám, mivel idén a szilveszter is vasárnapra esik, sok üzlet a gyakorlat szerint eleve ki sem nyit az év utolsó napján, de legalábbis a szokásosnál korábban zár be.

Január elseje viszont munkaszüneti nap, ezért nagyon kevés kivétellel a kiskereskedelmi üzletek hétfőn kötelezően zárva lesznek. Az év első napján fogadhatnak vásárlót például a benzinkutak, a pályaudvarok boltjai, a gyógyszertárak, illetve azok a kis üzletek, ahol nem az alkalmazott, hanem az üzemeltető vállalkozó áll be a pult mögé.

 

Könnyebbség a családoknak

Jelentős segítség több ezer családnak, hogy a vásárlókért zajló piaci versenyben átláthatóbbá válnak olyan alaptermékek árai is, amelyek beszerzése a táplálékérzékenységgel élők számára kihagyhatatlan a mindennapi fogyasztás során. Nem úri hóbort miatt kell megvásárolják a glutén- vagy laktózmentes élelmiszereket, hanem az egészségük múlik rajta – mondta az Economxnak az Egyenlo.hu modern szakszervezet elnöke annak kapcsán, hogy egy friss rendeletmódosítás szerint január közepétől az online árfigyelő rendszerben szerepeltetett alap élelmiszerek köre 64-ről 80-ra bővül. Eszerint a sütőmargarin, a marhalábszár, a másfél literes ásványvíz és a növényi tejfölök, -italok mellett a nagy láncok kínálatában egy helyen összehasonlíthatók lesznek a laktózmentes tejtermékek (tej, tejföl, vaj, vajkrém, margarin, sajt) és a gluténmentes pékáruk aktuális árai is. Bubenkó Csaba rámutatott: rengeteg családban a speciális alapélelmiszerek fogyasztása szükséges a változatos étkezéshez például a táplálékérzékenységgel küzdő gyermekeknek, és ezek a termékek jellemzően 15-20 százalékkal drágábbak, mint a hagyományos társaik. Azzal, hogy az online árfigyelőben megjelennek ezen összetevők ára is, az eddigi tapasztalatok alapján várhatóan olcsóbbak lesznek, hiszen a kereskedelmi versenyben a láncoknak érdeke, hogy a kedvező fogyasztói árral nap mint nap magukhoz csábítsák a vásárlókat – mondta az érdekképviselő. Így a termékkör bővítése mindenképpen kedvez az érintett családoknak, mivel eddig is rákényszerültek, hogy az egymástól eltérő áruházi ajánlatokban vadásszák a kedvező lehetőségeket, amelyek eddig inkább alkalomszerűek voltak. Az, hogy a jövőben kötelezően egy helyen tüntetik fel a mentes alapcikkek árait, megkönnyíti a napi melegétel megtervezését és a bevásárlást, és kíméli a pénztárcát – jegyezte meg.