Az idei költségvetés áprilisi állapota alapján jól látható, hogy a költségvetés számai idén nem tarthatók - már négy hónap alatt az éves hiány 71 százalékát sikerült is elérni.  Ennek elismerése az is, hogy az idei hiányt 4,1 százalékra emelte fel a Nemzetgazdasági Minisztérium.

- Mivel a 2025-ös várható költségvetési bevételek és kihatásokat a 2026-os költségvetésben nem frissítették, ezért borítékolható, hogy a 2026-os költségvetés számai sem fognak abban a formában teljesülni, ahogyan azok a költségvetési javaslatban szerepelnek - írja jelentésében a GKI Gazdaságkutató.

Úgy folytatják, hogy 

Különösen problémássá teszi a jövő évi költégvetést a két-és háromgyerekes anyáknak járó élethosszig tartó SZJA mentesség időarányos részének kiesése a költségvetés bevételeiből.

A gazdaságkutató emlékeztet, hogy a kétgyermekes anyák adókedvezményét életkor alapján négy részcsoportra bontva vezeti be a kormány.

A nemzetgazdasági miniszter által említett kb. 600 ezer kétgyermekes édesanya egyenlő eloszlását feltételezve, minden évben 150 ezer újabb kedvezményezettel számolt a GKI.

A 2024-es kereseti ötödök alapján a kétgyermekes anyák adómentességének összege a 2026-ig várható 12 százalékos nominális keresetnövekedéssel 2026-ban 190 milliárd Ft-ot tesz ki. A növekvő nettó keresetek bizonyos hányadát azonban fogyasztásra költik a háztartások, amelyből az államnak várhatóan 25 milliárd forint ÁFA bevétele fog származni, így 165 milliárd forintra csökkentve a költségvetési bevételek elmaradását.

Az SZJA kedvezmény mellett a kétgyermekes családok adókedvezményét is megkétszerezi a kormány (20 ezer forintról 40 ezer forintra). Ez a 340 ezer érintett háztartással számolva további 80 milliárd forintnyi bevételkiesést eredményez, összesen 245 milliárd forint hiányt generálva.

2029-re, amikor a program kortól függetlenül minden kétgyermekes anyára vonatkozik, 770 milliárd forint bevételkiesést fog jelenteni 2024-es keresetekkel számolva.

- hívják fel a figyelmet. - Feltételezve, hogy 2029-ig 30 százalékos nominális keresetemelkedés történik, a bevételek elmaradása 2029-ben 1000 milliárd Ft lehet.

Ezt mérsékli a többlet kereslet miatti bevételnövekedés, így a teljes hatás közel 700 milliárd Ft lesz.

Három – és kétgyermekes anyák SZJA adómentességének és az adójóváírás megduplázásának hatása a költségvetésre a fogyasztás emelkedését is figyelembe véve (nettó hatás, milliárd Ft), 2025-2029
Három – és kétgyermekes anyák SZJA adómentességének és az adójóváírás megduplázásának hatása a költségvetésre a fogyasztás emelkedését is figyelembe véve (nettó hatás, milliárd Ft), 2025-2029
Kép: GKI Gazdaságkutató Zrt.

A háromgyermekes anyák kortól függetlenül október 1-től jogosultak a kedvezményre, azonban az egyszerűbb összehasonlítás érdekében a 2026-os költségvetésre gyakorolt hatásukkal számoltak. A 250 ezer jogosult részére mintegy 290 milliárd forint SZJA bevételről mond le az állam, miközben a fogyasztásnövekedésből várhatóan 30 milliárd forint áfabevétel fog jelentkezni. Ez, kiegészülve a megduplázódó családi adókedvezménnyel (3 gyermek esetén 100 ezer forintról 200 ezer forintra nő), 130 ezer háztarással számolva éves szinten további 150 milliárd forintot jelent. Összegezve a háromgyermekesek részére nyújtott támogatások 410 milliárd forintot tesznek ki 2026-ban. A teljes csomag (kettő – és háromgyermekesek együtt) összesen 655 milliárd forintot jelent jövőre.

Azt prognosztizálják tehát, hogy a program gyakorlati és szociális kérdéseinek tisztázatlansága (a gyermeket megszülő vagy nevelő édesanyák kapják a támogatást, a gyermeküket rajtuk kívülálló okok miatt egyedül nevelő édesapák kihagyása) mellett súlyos terhet ró az egyébként is nehéz helyzetben lévő költségvetésre. 

Anyák szja-mentessége: a kormány adott ajándékot meg nem is

Az anyák szja-mentessége, amely minden többgyermekes és 30 év alatti egygyermekes nő nettó fizetését növeli, nem csupán előnyökkel jár. A kormány intézkedései miatt ugyanis az érintettek több adókedvezménytől is elestek, ami komoly hatással lehet jövedelmükre, nyugdíjukra és megtakarításaikra. >>>

A 2025-ös költségvetést 3,7 százalékos hiánycéllal tervezte a magyar kormány, amit árnyal, hogy az utóbbi évek rendre alábecsült értékével szemben az EU 4,6 százalékos hiányt prognosztizál a középtávú konvergenciajelentésben. A 2026-os választási évben már 3,6 százalékos hiánnyal tervez a kormány. Ez azt jelenti, hogy

a kiadások csökkentését és/vagy a bevételek növelését kellene a kormánynak valamilyen módon megvalósítania. A most bejelentett intézkedéscsomag ezzel a céllal szembe megy.

Nem véletlen, hogy az Európai Unió 2026-ra 4,1 százalékosköltségvetési hiányt jelez előre. Nominális értelemben a 655 milliárdos adócsökkentési program az 2026-os költségvetési hiányt is mintegy kb. 15 százalékkal fogja megemelni. 

Azt azonban a gazdaságkutató jelentése is elismeri, hogy az adómentesség segítheti a családokat, javíthatja életszínvonalukat és ösztönözheti a fogyasztást, hosszú távú fenntarthatósága, társadalmi igazságossága és makrogazdasági hatásai kérdésesek. A pozitív hatások elsősorban a gyermekvállalás ösztönzésében és a háztartások pénzügyi mozgásterének növekedésében jelentkeznek, és ha a gazdasági növekedés dinamikus marad, a fogyasztás élénkülésével a kieső bevételek egy része visszakerülhet az államhoz.