A Panama-csatorna forgalmát az éghajlatváltozás hatásai korlátozzák. A csapadékhiány következtében a panamai Gatun-tó 1950 óta a legsekélyebb. A probléma annyira súlyos, hogy kvótákat szabnak ki arra vonatkozóan, hogy hány hajó haladhat át rajta, ami az energia, a fogyasztási cikkek és az élelmiszerek kereskedelmét rontja, mivel a kizárt fuvarozók több ezer extra kilométert kénytelenek hajózni a szállítás érdekében – számolt be róla a Bloomberg.

korlátozások ebben a hónapban kezdődtek, és legalább februárig tartanak – közölte a csatorna kezelő hatósága. A kizárt hajók kénytelenek megváltoztatni az útirányt a Szuezi-csatorna vagy a Magellán szoros felé, ami legalább egy héttel meghosszabbítja az Egyesült Államok keleti partvidéke és Kína közötti utat. Így a hajók több üzemanyagot égetnek el, ami magasabb szállítási költségekkel jár.

Ez valóban egy katasztrófa, amely lassított felvételben játszódik le

– mondta a Bloombergnek Peter Sand, az oslói székhelyű Xeneta vezető elemzője, amely az óceáni és légi árufuvarozási piacokat elemzi. 

A válság azt tükrözi, ami Európa folyóival történt a 2022-es rekordot döntő hőhullámok idején. A Rajna és a Duna például olyan ütemben párolgott, hogy az évi mintegy 75 milliárd eurónyi kereskedelmet érintett, közte az olajfinomítást, az energiatermelést és a kukoricatermesztést.

Az idei október volt a legszárazabb Panamában, amióta 1950-ben elkezdték a nyilvántartást. A Gatun-tó vízszintje, egy édesvíztest, amelyen a hajók áthaladnak a csatornán, soha nem látott mélypontra esett.

A csatornahatóság szerint a földszoroson keresztüli kereskedelem 4 milliárd eurós bevételt generált tavaly. A fő felhasználók közé tartoznak

  • a kőolajtermékeket – különösen a cseppfolyósított propánt – az amerikai finomítókból Ázsiába szállító tankerek;
  • Kínában készült árukat szállító konténerhajók az Egyesült Államok keleti partvidékére; 
  • Több millió tonna gabonát és egyéb mezőgazdasági termékeket szállító hajók

A súlyos forgalomkorlátozások különösen nagy kihívást jelentenek a propánkereskedőknek. Az amerikai kormány előrejelzése szerint az Egyesült Államok várhatóan 12 százalékkal több propánt exportál ezen a télen a tavalyihoz képest. Az export nagy részének a csatornán kell keresztülhaladnia, és az ottani késések költségesek lehetnek a szállítók és a fogyasztók számára egyaránt.

Az egyik szállítónak a várakozás elkerülése 2,85 millió dollárt ért – ezt az összeget egy aukción fizették ki, hogy a jövő héten soron kívül áthaladhassanak a Panama-csatornán

– mondta Oystein Kalleklev, a Flex LNG és Advance Gas hajózási társaságok vezérigazgatója a Bloomberg érdeklődésére.

A foglalási helyek februári megszorítása éppen akkor fog nagyot ütni, amikor az importőrök az ünnepek utáni készletek feltöltésére törekednek – mondta Sand.

A Panama-csatorna hatóságának adatai szerint 2022-ben körülbelül 38,4 millió tonna gabona ment át a csatornán – túlnyomó többsége keletről nyugatra haladt. Ha a várakozási idő túl hosszú, egyes mezőgazdasági kereskedők fontolóra veszik a gabonák átirányítását a Szuezi-csatornára – közölte Jan Rindbo, az olaj- és ömlesztettáru-szállító flottát üzemeltető D/S Norden A/S vezérigazgatója. Az is lehetséges, hogy az Európából Dél-Amerika nyugati partjaira irányuló műtrágyaszállítmányokat felváltják az Ázsiából származó áruk – fűzte hozzá.

Kiszáradhat Uruguay, Argentína követheti

A több éves szárazsággal és a magas hőmérséklettel küzdő Uruguay-ban a helyzet olyan súlyossá vált, hogy a lakosság kénytelen sós csapvizet inni, és kutakat fúrni a főváros központjában, hogy elérjék a talaj alatti vizet. Luis Lacalle Pou elnök vízvészhelyzetet hirdetett a nagyváros térségében.Bővebben --->