Bár Lutz kinevezése eredetileg 2027-ig szólt, idő előtt távoznia kellett a posztról. A 61 éves vezető 2017 eleje óta irányította a céget, előtte pénzügyi igazgatóként dolgozott, és 1994-ben lépett be a céghez.

Az elmúlt években a távolsági vonatok pontossága jelentősen csökkent: 2017-ben még 78,5 százalékos volt, tavalyra viszont 62,5 százalékra zuhant. A vasúttársaság folyamatosan veszteséget termelt, miközben az infrastruktúra állapota egyre romlott.

Lutz 2024-ben hároméves felújítási tervet hirdetett meg, amely több ezer munkahely megszüntetését és 40 teljes pályafelújítást tartalmazott, ám a program befejezését már nem ő irányíthatja.

Patrick Schnieder közlekedési miniszter jelentette be a leváltást, szeptember közepére ígért részletes átszervezési tervet, amely személyi változtatásokat, reformokat is tartalmaz, és ekkora derülhet ki az utód neve is.

A tárcavezető (CDU) egy rendkívül összehívott sajtótájékoztatón a welt.de beszámolója szerint úgy fogalmazott:

a vasútnak pontosabbnak, tisztábbnak és biztonságosabbnak kell lennie. Ehhez kell most megtalálni a megfelelő személyt. A vasútnál drámai a helyzet.

Azt is mondta:

a cél, hogy a vasút szolgálja az embereket, és ne fordítva.

A szakszervezetek és tartományi politikusok gyors döntést sürgetnek, hangsúlyozva, hogy a Deutsche Bahn jelenlegi helyzete nem enged hosszú bizonytalanságot a vállalat élén. Elemzők szerint a vezérváltás önmagában nem oldja meg a problémákat: a cég jövője a hosszú távú reformokon és az infrastruktúra felújításán múlik, amelyek célja a pontosság, a biztonság és a fenntartható működés biztosítása.