Komoly esésnek indultak a Boeing részvényei, miután januárban a vállalat 737 MAX 9-es modelljének repülés közben kiszakadt a vészkijárata, ami leszállásra kényszerítette a pilótákat. Az azóta zajló biztonsági vizsgálatok több hiányosságra rámutattak. 

Részben az éveleji incidens miatt nyilvánosságra hozott dokumentumokból kiderült, hogy az elmúlt években 546 000 dollárral többet költött a Boeing a korábban bevallottnál a vállalat négy felsővezetőjének, köztük Dave Calhoun vezérigazgató privát repülőútjainak költségeire – írja a CNN.

A vállalat irányelvei szerint a cég vezérigazgatójának biztonsági okokból a Boeing bérelt vagy magán gépein kell repülnie és ez a lehetőség a vezetőség többi tagjának is fennáll. A belső vizsgálat megállapította, hogy több céges útként elkönyvelt repülés az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet szabályai szerint személyes utazásnak kellett volna minősíteni. 

A 2021-22-ben megvalósult privát utazások újonnan bejelentett költsége 546 ezer dollárral magasabb volt a korábban közzétettnél.

Magánutakra költöttek közel 2 millió dollárt

A repülőutakat a vezetőség számára járó juttatásokként számolták el és nemcsak az utazásokat, hanem az igazgatók étkezését és elszállásolását is biztosították. A négy felsővezető magán utazásainak elmúlt hároméves költségei következők voltak:

  • 2021-ben 306 ezer dollár
  • 2022-ben 734 ezer dollár
  • 2023-ban 872 ezer dollár

Összességében 2021 óta 1,9 millió dollárra emelkedtek a privát útiköltségeik, ebből 979 ezer dollárt egyedül Calhoun utazásai tettek ki. Ez az összeg nem tartalmazza a vállalati repülőgépek bérlési árát és a személyzet fizetését, amit a légitársaság szerint egyébként is fizetni kellett volna. 

Évek óta küzdenek a túlélésért

A Boeing a 737 Max modell 2018 végén és 2019 elején bekövetkezett balesetei következtében – amit 20 hónapnyi repüléstilalom követett – financiális nehézséggel küzd, amit tovább fokozott a Covi19 miatti repülés tilalom. 2019 óta 31 milliárd dolláros kiigazított veszteséget jelentett a vállalat.

A mostani felülvizsgálatra részint a Wall Street Journal tavalyi őszi, a repülőgépeket szabadon használó a Boeing felsővezetők juttatásait bemutató cikke nyomán került sor. Az áprilisban nyilvánosságra hozott jelentésből kiderül, hogy Dave Calhoun 2023-os 32,8 millió dolláros kompenzációja 45 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbit.

Calhoun a múlt hónapban jelentette be, hogy az év végéig lemond a vállalat vezérigazgatói posztjáról.  

Ráomlott a botrány, távozik a Boeing vezére

Dave Calhount az év végén lelép a cég éléről. Ha érdeklik a részletek, kattintson!