Már lángokban áll az autóipar Nyugat-Európában: a héten a grazi székhelyű AVL List, a világ egyik vezető mobilitástechnológiai vállalatcsoportja jelentette be, hogy a következő hónapokban 350 munkahelyet szüntetnek meg Stájerországban, válaszul a nehéz gazdasági körülményekre.

A Magyarországon is négy telephellyel – köztük a zalaegerszegi zalaZONE tesztpályával – rendelkező csoportnak erős gyökerei vannak az autóiparban, ám a projektek és megrendelések volumenének csökkenésével küszködnek, ezért a grazi telephely dolgozóinak 8 százalékát leépítik.

Eközben Dél-Burgenland egyik legnagyobb munkaadója, a Forvia Hella világítástechnikai, elektronikai cég mintegy 225 állás, azaz a munkaerő körülbelül felét érintő karcsúsításról döntött a burgenlandi Großpetersdorfban (Nagyszentmihályban), míg Alsó-Ausztriában a német ipari beszállító, a Schäffler berndorfi üzemében teljes gőzzel folyik a szétszerelés – a telephely az év végére bezár, amivel 450 alkalmazott veszíti el a megélhetését.

A magyarországi leányvállalattal szintén rendelkező Voestalpine pedig az autóipari alkatrész üzletágának költségeit csökkenti, és Ausztriában ugyancsak szűkíti a munkahelyek számátsorolja a friss bejelentéseket a Der Standard.

Elindult a lavina, még nem látni a végét

Magas költség- és árnyomás, gyengülő kereslet, kapacitáskihasználási problémák – ezek a tipikus indoklások a vállalati leépítésekre, ami az Osztrák Autóipari Beszállítói Szövetség szerint még csak most fog durvulni, a rossz széria vége ugyanis egyelőre távolról sem látszik, sőt.

Jelentésüket az Állami Foglalkoztatási Szolgálat adataira alapozzák, ami szerint az osztrák autóiparban az év első felében közel 50 százalékkal több ember veszítette el a munkáját, mint egy évvel korábban, különösen Felső-Ausztria és Stájerország tartományokban.

A helyzetet tovább súlyosbítja az EU-val szembeni amerikai vámok híre, amelyek az autóiparban áprilistól érvényes 27,5 százalékról augusztus 1-jétől visszamenőleg 15 százalékra csökkennek – ez ugyan némi enyhülést jelent, de a lejtőn már nem állítja meg a bajba került beszállítókat.

Kulcsfontosságú iparág rogyott térdre

Az osztrák autóipari beszállítók fő értékesítési piaca Európa, elsősorban Németország, míg az exportbevételek körülbelül tíz százalékát Észak-Amerikában termelik. 

A körülbelül 900 piaci szereplő közül sok az autóipar mellett a légi és a vasúti ipart, valamint az építőipari és mezőgazdasági gépgyártókat is ellátja – ezek a cégek jellemzően innovatívak, exportorientáltak, produktívak, jelentős összegeket költenek kutatás-fejlesztésre, emellett jól fizető munkahelyeket kínálnak.

Csak az autóiparban mintegy 150 vállalat működik beszállítóként Ausztriában, a szektortól 192 ezer munkahely függ – derül ki az Ipari Kutatóintézet (IWI) elemzéséből.

A németektől való függés viszont már tavaly meggyengítette a sógorok versenyképességét: az iparág éves bevétele kilenc százalékkal 28,4 milliárd euróra esett vissza, és ahogy a VW 2024 végén bejelentette a németországi gyárbezárásokat 2026-ig, becslések szerint körülbelül 6300 munkahely bizonytalanodott el az alpesi szomszédban.