Az autóipar vergődik, miközben más országok felzárkóznak, vagy már előrébb tartanak. Ezért

Németországnak szüksége van egy új, világos autóipari stratégiára,

amelyet ideológiák nélkül, de ésszel, jövőorientáltan és technikai realizmussal alkotunk meg – jelentette ki a nagyobbik kormánypárthoz tartozó, konzervatív CSU vezetője, Markus Söder a hétvégén, amikor bemutatta 10 pontos akciótervét az autóipar megmentésére.

Bajorország miniszterelnöke a világszerte rangos esemény, az idei müncheni Nemzetközi Autószalon (IAA Mobility) kezdetére időzítette a javaslatokat, amellyel a szektorban eluralkodott létszámleépítések, a kínai verseny, az amerikai vámok, az elektromos járművek iránti gyenge kereslet és a csökkenő értékesítési adatok miatti nyomás ellen védekezne.

Az autóipar a gazdaságunk szíve, nélküle összeomlással nézünk szembe

– fogalmazott, utalva rá, hogy nemcsak a vezető EU-s országban, hanem számos európai partnernél, például Magyarországon is fékezi a teljesítményt az iparág „kínszenvedése”.   

Küzdenek a belsőégésű motorokért

Az „Igen az autóra, igen Németországra, mint autóországra” című, 10 pontos akciótervben Markus Söder

fel akarja oldani a belső égésű motorral hajtott autók EU-szerte érvényes tilalmát 2035-től.

A Bild am Sonntagnak kijelentette: a belső égésű motornak igenis van jövője van az e-üzemanyagokkal és az új technológiákkal, Brüsszel viszont a tiltással több százezer munkahelyet veszélyeztet, amit nem engedhetnek meg.

Az aggodalomnak van alapja: az EY tanácsadó cég jelentése szerint egy éven belül több mint 50 ezer munkahely szűnt meg a területen – olyan gyártók, mint a Mercedes-Benz, a Volkswagen, valamint a Bosch, a Continental és több beszállító is nagyszabású költségcsökkentő programokat jelentettek be.

Olcsóbb jogosítvány, célzott támogatás, több töltőkapacitás

Az eladások visszaesésével, a kínai versennyel és az e-mobilitás felé való elmozdulással küzdő autóipar megmentését célzó intézkedésekben szerepel továbbá:

  • a CO₂ bírságok felfüggesztése, illetve
  • a CO2-megtakarítási célok realizálása
  • az elektromos autók használatára vonatkozó kötelezettségek eltörlése
  • ipari áramárak bevezetése és az áramadók csökkentése
  • az önvezető vezetés népszerűsítése
  • a töltőinfrastruktúra bővítése, buszoknak is
  • külön támogatások a beszállítóknak, valamint a
  • a jogosítványok költségeinek csökkentése.

Válságülést tart az autóipar összes szereplője

Eközben Friedrich Merz kancellár (CDU) is lépett: keddre válságtanácskozást hívott össze a nagy német autóipari gyártók, vállalatok és a beszállítóipar szereplői, továbbá több szövetségi állam, illetve a szakszervezetek részvételével – számol be a Tagesspiegel. 

Oliver Blume, a VW vezérigazgatója optimista a csúcstalálkozó kapcsán, egyúttal jelezte, hogy rugalmasan pozicionálják magukat a hajtásrendszerek tekintetében, de az e-mobilitás a jövő.

Ola Källenius, a Mercedes vezérigazgatója szerint pedig „olyan ponton vagyunk, amely

meghatározza az autóipar és munkahelyek ezreinek jövőjét – ezáltal Németország és Európa versenyképességét".