Küszöbön a nyár, sokan már a külföldi vakációjukat tervezik – az előrejelzések szerint Európa szerte rekordszinteket érhet el a nemzetközi turizmus. 

Ám azok, akik repülővel készülnek nyaralásra, számítaniuk kell komoly káoszra is, ami a kontinens több országában járatkésésekkel, -kimaradásokkal, összességében a légi forgalom összeomlásával járhat.

Idén ugyanis 

példátlan szinteket ért el a Covid óta évről-évre fokozódó munkaerőhiány a légi közlekedésben

– figyelmeztet a Vida ausztriai szállítmányozási szakszervezet. 

Előrejelzésük szerint Magyarországon is súlyos lehet a nyári helyzet, különösen júliusban és augusztusban, de hasonlóan járhatnak az utazók az osztrák és a német légikikötőkben, vagy olyan népszerű üdülőhelyeken, mint Görögország és Törökország – számol be az Oe24.

Toborzásra szólított az uniós biztos, különben jön a káosz

Nemrég Apostolos Tzitzikostas, az EU közlekedési biztosa küldött levelet az európai közlekedési minisztereknek, amelyben felidézte: tavaly 

a forgalmas nyári napokon átlagosan 35 ezer repülőjárat közlekedett Európában,

de idén már naponta 38 ezer is megfordulhat. 

Ám már az előző szezonban is súlyos káoszhelyzetek voltak a légiforgalmi hálózatban a személyzethiány miatti késések, járattörlések következtében, viszont a közelgő szezonban még jobban eldurvulhat a helyzet.

Tzitzikostas ezért felszólította a repülőterek üzemeltetőit a kontinensen, hogy sürgősen átfogó képzési offenzívába kell kezdeni és toborozni a friss munkaerőt.

Bécsben már a biztonság miatt aggódnak

Hétvégén rákontrázott az uniós figyelmeztetésre a Vida szakszervezet Ausztriában, amely szerint a munkaerőhiány nemcsak például a magyarok által is sűrűn felkeresett, leginkább Kelet-Európa és a Közel-Kelet felé induló járatok csomópontjaként ismert, Bécs–Schwechati repülőtéren okozhat összeomlást, hanem szerte a kontinensen.

A történelmi mértékű kapacitásszűkület veszélyezteti a repülésbiztonságot

– jelentette ki Daniel Liebhart, a Vida légiforgalmi osztályának vezetője, hozzátéve, hogy a navigációs társaságok személyzeti kapacitásuk határán vannak.

A bécsi repülőtér például tavaly új történelmi csúcsot ért el 31,72 millió utassal, amivel most először haladta meg a Covid-válság előtti rekordot.

Eközben az ausztriai átrepülések száma is az egekben, így a szakszervezet szerint 

különösen aggasztó idén az osztrák helyzet,

mivel a szükséges létszámbővítés túl lassan halad.

Az Európai Bizottság is megkapta a kritikát

Rámutatnak: már amiatt van veszélyben a biztonság is, mert az üzemeltetők nem fizetik meg a dolgozókat, holott a jegyárakban elkérik ennek költségeit is. Viszont, ha nem tesznek gyors ellenintézkedéseket, 

a csúcsidőszakban jelentős kockázatok fenyegetnek.

A légi forgalom minősége és biztonsága a legfontosabb, és ezt nem szabad költségokokból veszélyeztetni – mondta Liebhart.

A Vida kritizálja az Európai Bizottságot is a jelenlegi megszorító és deregulációs intézkedései miatt, amely szinte lehetetlenné teszik a fenntartható személyzeti politikát.

Ezért elvárják, hogy az EU hozzon létre egy olyan jogi keretet, amely lehetővé teszi a személyzet fejlesztésébe való befektetést a léginavigációs szolgáltatóknál.