Küszöbön a nyár, sokan már a külföldi vakációjukat tervezik – az előrejelzések szerint Európa szerte rekordszinteket érhet el a nemzetközi turizmus.
Ám azok, akik repülővel készülnek nyaralásra, számítaniuk kell komoly káoszra is, ami a kontinens több országában járatkésésekkel, -kimaradásokkal, összességében a légi forgalom összeomlásával járhat.
Idén ugyanis
példátlan szinteket ért el a Covid óta évről-évre fokozódó munkaerőhiány a légi közlekedésben
– figyelmeztet a Vida ausztriai szállítmányozási szakszervezet.
Előrejelzésük szerint Magyarországon is súlyos lehet a nyári helyzet, különösen júliusban és augusztusban, de hasonlóan járhatnak az utazók az osztrák és a német légikikötőkben, vagy olyan népszerű üdülőhelyeken, mint Görögország és Törökország – számol be az Oe24.
Toborzásra szólított az uniós biztos, különben jön a káosz
Nemrég Apostolos Tzitzikostas, az EU közlekedési biztosa küldött levelet az európai közlekedési minisztereknek, amelyben felidézte: tavaly
a forgalmas nyári napokon átlagosan 35 ezer repülőjárat közlekedett Európában,
de idén már naponta 38 ezer is megfordulhat.
Ám már az előző szezonban is súlyos káoszhelyzetek voltak a légiforgalmi hálózatban a személyzethiány miatti késések, járattörlések következtében, viszont a közelgő szezonban még jobban eldurvulhat a helyzet.
Tzitzikostas ezért felszólította a repülőterek üzemeltetőit a kontinensen, hogy sürgősen átfogó képzési offenzívába kell kezdeni és toborozni a friss munkaerőt.
Bécsben már a biztonság miatt aggódnak
Hétvégén rákontrázott az uniós figyelmeztetésre a Vida szakszervezet Ausztriában, amely szerint a munkaerőhiány nemcsak például a magyarok által is sűrűn felkeresett, leginkább Kelet-Európa és a Közel-Kelet felé induló járatok csomópontjaként ismert, Bécs–Schwechati repülőtéren okozhat összeomlást, hanem szerte a kontinensen.
A történelmi mértékű kapacitásszűkület veszélyezteti a repülésbiztonságot
– jelentette ki Daniel Liebhart, a Vida légiforgalmi osztályának vezetője, hozzátéve, hogy a navigációs társaságok személyzeti kapacitásuk határán vannak.
A bécsi repülőtér például tavaly új történelmi csúcsot ért el 31,72 millió utassal, amivel most először haladta meg a Covid-válság előtti rekordot.
Eközben az ausztriai átrepülések száma is az egekben, így a szakszervezet szerint
különösen aggasztó idén az osztrák helyzet,
mivel a szükséges létszámbővítés túl lassan halad.
Az Európai Bizottság is megkapta a kritikát
Rámutatnak: már amiatt van veszélyben a biztonság is, mert az üzemeltetők nem fizetik meg a dolgozókat, holott a jegyárakban elkérik ennek költségeit is. Viszont, ha nem tesznek gyors ellenintézkedéseket,
a csúcsidőszakban jelentős kockázatok fenyegetnek.
A légi forgalom minősége és biztonsága a legfontosabb, és ezt nem szabad költségokokból veszélyeztetni – mondta Liebhart.
A Vida kritizálja az Európai Bizottságot is a jelenlegi megszorító és deregulációs intézkedései miatt, amely szinte lehetetlenné teszik a fenntartható személyzeti politikát.
Ezért elvárják, hogy az EU hozzon létre egy olyan jogi keretet, amely lehetővé teszi a személyzet fejlesztésébe való befektetést a léginavigációs szolgáltatóknál.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott a fogyasztóvédelem
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Összerúgják a port a britekkel is az oroszok, nem fogadják el a morális felelősséget
Babis elengedte birodalmát, jöhet a kormányfői kinevezés