„Visszatér az infláció rémálma, ha minden hónapban újabb háború tör ki, nehéz lesz megvalósítani a kitűzött gazdasági célokat” – hangoztatta Giancarlo Giorgetti olasz pénzügyminiszter az MTI beszámolója szerint.

A tárcavezető fenntarthatatlannak nevezte, hogy a Földközi-tenger felé tartó kereskedelmi hajók a jemeni húszik támadásainak elkerülése érdekében a sokkal hosszabb, Afrika körüli tengeri útra kényszerüljenek.

Ez az olaszországi kikötők forgalmának összeomlásához vezethet. A jelenlegi válsághelyzetben visszatérhet az infláció növekedésének rémálma, amelyet Olaszország nemrég hagyott maga mögött

– figyelmeztetett Giancarlo Giorgetti, és úgy vélte, az újabb nemzetközi méretekkel fenyegető konfliktus „felforrósíthatja az árakat”.

Emlékeztetett arra, hogy az olasz gazdaságot a németországi recesszió is negatívan érinti, mivel a két ország gazdasága szorosan kötődik egymáshoz. A FederPetroli elnöke, Michele Marsiglia úgy nyilatkozott, hogy a Katarból Olaszországba vezető kereskedelmi és energetikai folyosó lezárása 7,8 milliárd köbméter földgáz-hiányt teremthet.

Kimerülhetnek a tartalékok egy elhúzódó konfliktus esetén

Ha a vörös-tengeri feszültség még hónapokig eltart, fennáll a veszélye, hogy a tartalékokat kimerítik, és a 2022-es ukrajnai háború kitöréséhez hasonlóan Olaszország ismét ellátási problémákkal találja szemben magát.

A FederPetroli adatai szerint az olaszországi LNG visszagázosítók hetven százalékban a Katarból importált gáztól függnek.

A szállítási vállalatokat tömörítő Fai-Conftrasporto elnöke Paolo Ugge szorgalmazta, hogy a vörös-tengeri útvonalat elkerülő konténerhajók ne Gibraltárnál álljanak meg, hanem hajózzanak tovább az olaszországi kikötőkig, ahonnan rövidebb az út az észak-európai célállomások felé. Ehhez azonban fel kell gyorsítani a hajókról a járművekre való átrakodás idejét. Hangoztatta, hogy a jelenlegi helyzetben fel kell oldani az Olaszország és Ausztria közötti Brenner-hágó átkelőjén érvényes szigorú ellenőrzési rendszert, ami tovább lassítja a szállítást.