Németországban vasárnap járulnak az emberek az urnák elé, miközben az európai vezető ország gazdaság régóta gyengélkedik, és a vállalatok arra figyelmeztetnek, hogy gyorsan romlik a környezet, ami veszélybe sodorja az ország ipari jövőjét.
Van azonban néhány kulcsfontosságú kérdés a vállalatok számára, amelyek kihívást jelentenek.
Kapcsolódó
- Bürokrácia és költségek. A vállalatok mind hazai, mind uniós szinten erősen bírálták a bürokrácia mértékét, és messzemenő egyszerűsítést követelnek. A Német Kereskedelmi és Iparkamara nemrégiben végzett felmérése szerint a cégek 60 százaléka emellett a magas munkaerő- és energiaköltségeket nevezte meg az üzleti élet legnagyobb kockázataként, ami minden korábbinál magasabb.
- A cégvezetők arra is figyelmeztettek, hogy a vállalatok a stabilabb feltételek miatt máshol fektetnek be. Németország összesen 320 milliárd eurót (335 milliárd dollárt) veszített nettó befektetéseiből 2021 és 2023 között - közölte az IW gazdasági intézete, ami több mint háromszorosára nőtt a 2018-2020 közötti időszakhoz képest.
A nagy pártok, a kereszténydemokraták (CDU/CSU), a szociáldemokraták (SPD), a zöldek és a szélsőjobboldali Alternatíva Németországnak (AfD) mindannyian azt ígérik, hogy csökkentik a bürokráciát és a költségeket.
A kormányalakításra leginkább esélyes CDU/CSU a vállalatok számára a társasági adó kulcsát 25 százalékra csökkentenék a több mint 30 százalékról, valamint a nemzeti ellátási láncról szóló törvény eltörlését tervezik. Némi nyitottságot mutat az adósságfék mérsékelt reformjára, amely szempontot a piacok szorosan figyelemmel kísérik, mivel az állami finanszírozást szabadíthat fel gyengélkedő ágazatok számára.
Valamennyi fél egyetért abban, hogy csökkenteni kell az ipar villamosenergia-költségeit, amelyek több mint kétszerese az Egyesült Államokban és Kínában megszabottnál, de eltérnek egymástól abban, hogy ezt hogyan tervezik.
Mi lesz a részvényekkel?
A német gazdaság gerincét képező kis- és középvállalkozások várhatóan nagyobb hasznot húznak az üzletpárti kezdeményezésekből, mivel eladásaik nagy részét otthon bonyolítják le – a német blue-chipekkel ellentétben.
A Morgan Stanley arra számít, hogy a társaságiadó-csökkentések növelhetik a DAX bevételeit, a következő három évben átlagosan évi 1,1, illetve 1,6 százalékkal. A leginkább kitett részvények a Scout24, a Porsche AG, a Commerzbank, a Deutsche Bank, a MTU Aero, a BMW, a Volkswagen, a Rheinmetall és a Lufthansa.
A Deutsche Bank szerint lendületet kaphat az autóipar az SPD és a Zöldek elektromos járművek támogatására tett erőfeszítései miatt, valamint a CDU/CSU a belsőégésű motorok tilalmának visszavonására irányuló tervei miatt.
A Goldman Sachs arra is számít, hogy a védelmi vállalatok profitálnak majd a CDU/CSU vezetése alatt várható magasabb kiadásokból.
Sorsdöntő ütközetre készül a német autóipar
A német autóipari részvények siralmas teljesítményt nyújtottak tavaly, tükrözve az iparág problémáit az elektromos átállással. Az év eleje óta azonban fel tudták venni a ritmust, és 5-15 százalékot drágultak másfél hónap leforgása alatt. Most azonban olyan szintre értek, ahol hosszú időre eldőlhet sorsuk, legalábbis technikailag. Erről itt olvashat többet >>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Változik a saját autó birtoklásának szabálya

Bod Péter Ákos: A régi árak nem térnek vissza, az állam túlságosan beavatkozott

Levelet írt Varga Mihály Orbán Viktornak, már nem lehet sok hátra az MNB-alapítványoknak

Hídfoglalás is jöhet: összegyűltek a dühös tüntetők, akik a Pride miatt vonultak utcára

Határozott ítéletet mondtak a magyarok az EU-ról

Rábólintott Putyin: jöhet a tengeri tűzszünet, de engedni kell a szankciókból

Aki túlárazza a lakását, saját maga alatt vágja fejszével a fát

Debütál a Ryanair-előfizetés, rengeteget lehet vele spórolni

Új pótszabadság jöhet, szívszorító ok áll a háttérben
