Az Allianz szakértői szerint 2025-ben a légiközlekedést több komoly kockázat fenyegeti, amelyek nemcsak a légitársaságokat, hanem az utasok mindennapi repülési élményét is érinthetik. 

Bár a légiforgalom volumene még nem érte el a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szintet, a reptereken továbbra is előfordulnak késések és járattörlések: az Eurocontrol adatai szerint

2024-ben minden második európai járat késve indult, és az érkezések pontossága sem érte el a 60 százalékot; az idei év júniusa már kedvezőbb volt: az indulások 64, az érkezések pedig 71 százalékban pontosak voltak.

Az Allianz a Risk Barometer jelentése alapján a légiközlekedésre és az utasokra leselkedő öt legfontosabb kockázati tényezőt azonosította:

  • Kiberfenyegetések: a digitális technológiák terjedése ugyan gyorsabb és kényelmesebb utasélményt biztosít, de sérülékenyebbé teszi a rendszereket. Egyetlen informatikai kiesés is súlyos késéseket, járattörléseket és gazdasági károkat okozhat. A támadások mögött állhatnak kiberbűnözők, de geopolitikai indíttatású szereplők is.
  • Üzletmenet megszakadása és törékeny ellátási láncok: a repülőgépek késései, elöregedő flották és alkatrészhiányok nehezítik az üzemeltetést, különösen a kisebb légitársaságok számára. A karbantartási költségek és a bérleti díjak akár 30 százalékkal is nőhetnek a 2019-es szinthez képest.
  • Jogszabályi és fenntarthatósági kihívások: az EU 2050-re karbonsemlegességet vár el a légiközlekedéstől, miközben az Egyesült Államok lazítana a szabályozáson. Az uniós CSRD irányelv új adminisztrációs és pénzügyi terheket ró a légitársaságokra.
  • Politikai és biztonsági kockázatok: fegyveres konfliktusok, terrorfenyegetés és a geopolitikai bizonytalanság állandó kockázatot jelentenek, amelyek egyensúlyozást igényelnek a járatok biztonsága és a gazdasági működőképesség között.
  • Munkaerőhiány: a pilóták, szerelők és légiutas-kísérők körében hiány van, mivel a világjárvány alatt sokan visszavonultak, az utánpótlás pedig lassan és költségesen képezhető. A Royal Aeronautical Society szerint a következő tíz évben világszerte 1,2 millió új szakemberre lenne szükség.

Az Allianz közleménye szerint ezek a technológiai, gazdasági, társadalmi és geopolitikai kihívások összetettek és egymásra is hatnak. Egyetlen láncszem gyengesége is veszélyeztetheti az egész rendszer stabilitását, ezért a szektor rugalmassága és proaktív felkészülése kulcsfontosságú a zökkenőmentes légiközlekedés biztosításához.