Az Allianz szakértői szerint 2025-ben a légiközlekedést több komoly kockázat fenyegeti, amelyek nemcsak a légitársaságokat, hanem az utasok mindennapi repülési élményét is érinthetik.
Bár a légiforgalom volumene még nem érte el a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szintet, a reptereken továbbra is előfordulnak késések és járattörlések: az Eurocontrol adatai szerint
Kapcsolódó
2024-ben minden második európai járat késve indult, és az érkezések pontossága sem érte el a 60 százalékot; az idei év júniusa már kedvezőbb volt: az indulások 64, az érkezések pedig 71 százalékban pontosak voltak.
Az Allianz a Risk Barometer jelentése alapján a légiközlekedésre és az utasokra leselkedő öt legfontosabb kockázati tényezőt azonosította:
- Kiberfenyegetések: a digitális technológiák terjedése ugyan gyorsabb és kényelmesebb utasélményt biztosít, de sérülékenyebbé teszi a rendszereket. Egyetlen informatikai kiesés is súlyos késéseket, járattörléseket és gazdasági károkat okozhat. A támadások mögött állhatnak kiberbűnözők, de geopolitikai indíttatású szereplők is.
- Üzletmenet megszakadása és törékeny ellátási láncok: a repülőgépek késései, elöregedő flották és alkatrészhiányok nehezítik az üzemeltetést, különösen a kisebb légitársaságok számára. A karbantartási költségek és a bérleti díjak akár 30 százalékkal is nőhetnek a 2019-es szinthez képest.
- Jogszabályi és fenntarthatósági kihívások: az EU 2050-re karbonsemlegességet vár el a légiközlekedéstől, miközben az Egyesült Államok lazítana a szabályozáson. Az uniós CSRD irányelv új adminisztrációs és pénzügyi terheket ró a légitársaságokra.
- Politikai és biztonsági kockázatok: fegyveres konfliktusok, terrorfenyegetés és a geopolitikai bizonytalanság állandó kockázatot jelentenek, amelyek egyensúlyozást igényelnek a járatok biztonsága és a gazdasági működőképesség között.
- Munkaerőhiány: a pilóták, szerelők és légiutas-kísérők körében hiány van, mivel a világjárvány alatt sokan visszavonultak, az utánpótlás pedig lassan és költségesen képezhető. A Royal Aeronautical Society szerint a következő tíz évben világszerte 1,2 millió új szakemberre lenne szükség.
Az Allianz közleménye szerint ezek a technológiai, gazdasági, társadalmi és geopolitikai kihívások összetettek és egymásra is hatnak. Egyetlen láncszem gyengesége is veszélyeztetheti az egész rendszer stabilitását, ezért a szektor rugalmassága és proaktív felkészülése kulcsfontosságú a zökkenőmentes légiközlekedés biztosításához.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
15 éves lányt szúrtak le az egyik fővárosi szórakozóhely előtt
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Ketyeg az óra karácsony előtt – mutatjuk, mikor és hol lehet még ügyet intézni
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!