Január elején a kormány oldalán jelent meg annak a gazdasági együttműködésnek a tervezete, amely szerint egy arab vállalkozó dubaji stílusú negyedet építtetne Rákosrendezőn.

A tervezet alapján a magyar állam nemzetközi szerződésben vállalja, hogy infrastruktúra-fejlesztési projektet valósít meg, míg az Egyesült Arab Emírségek vállalja, hogy egy általa megjelölt gazdasági társaságon keresztül az ingatlanokon beruházást hajt végre. 

A tervezetben az áll, hogy a kormány megteszi:

  • a gyalogos-és közúti felüljárók építését;
  • a vasúti pálya fejlesztését, annak befedését úgy, hogy felette kialakítható legyen egy park;
  • az M1-es metró meghosszabbítását; kerékpárút és gyalogút kialakítását mintegy 300 milliárd forintból.

főpolgármester múlt pénteki kihelyezett sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, hogy kevés a beruházásokra szánt 300 milliárd forint. Karácsony Gergely szerint csak az M1-es metró meghosszabbítása és a Szegedi úti felüljáró megépítése kerülne ennyibe – írja az Énbudapestem

Mintegy 77 milliárd forint lenne a jelenlegi vonal felújítása és a Körvasútig történő meghosszabbítása, az ehhez kapcsolódó járműcsere pedig további 29 milliárd forintot jelentene.  

Ez önmagában 106 milliárd forint és nem tartalmazza a kormány tervei szerint megvalósuló vasúti pálya fejlesztését és befedését, egy park kialakítását, valamint a kerékpáros és gyalogos utak építését.

A kisföldalatti modernizálásával egyébként még a 2007–2013-as uniós finanszírozási ciklusban kezdett el foglalkozni az akkor még Vitézy Dávid vezette BKK, majd 2014-ben elkészítették az M1-es metróvonal korszerűsítéséhez egy fejlesztési tervet.

E dokumentum szerint:

  • két irányba hosszabbítanák meg a kisföldalattit,
  • akadálymentesítenék az egész vonalat,
  • fejlesztenék az átszállási lehetőségeket. 

A tervek szerint új járműveket kellene beszerezni, amelyek egyterűek, légkondicionáltak és nagyobb belmagasságúak lennének.

A tervbe vett járművek a jelenlegieknél:

  • halkabbak;
  • 4 méterrel hosszabbak lennének;
  • belső terük pedig lényegesen nagyobb befogadóképességű: a mai 161 helyett 200 főre.

A BKK több változatot is megvizsgáltatott, közülük az M3-as autópálya bevezető szakasza mentén való meghosszabbítás bizonyult a legjobbnak.

Tavaly szeptember elején a Magyar Közlönyben jelent meg, hogy számos fővárosi törölt a kormány a „rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében”. Ezek között szerepelt a kisföldalatti rekonstrukciója és akadálymentesítése is.

Lázár János korábban kijelentette. „Mi maxi-Dubajt építünk, a mini-Dubajra semmi esély". Ekkor mondta el a miniszter, hogy kormányzati döntés született egy új Millenniumi Városközpont megépítéséről. Arról is beszélt, hogy a magyar kormány összesen több mint kétmilliárd eurót fog átcsoportosítani. Erről itt olvashat részletesen >>>