Március végére esik idén a nagyhét – amely a nagyböjt utolsó hete virágvasárnaptól nagyszombatig –, húsvéthétfő pedig április 1-jén lesz. Így nem csoda, hogy a nagy áruházláncok már javában készülnek. A közelgő ünnep a karácsony utáni második legforgalmasabb periódus a kiskereskedelemben. Túl a szezonális termékek – így a sonka, a tojás, a kalács, a torma vagy a csokoládétojás – emelkedő keresletén, érdemes ilyenkor szembenézni más fajsúlyos szektorális kérdésekkel, így például azzal, hogy az utóbbi időszakra jellemző nehéz gazdasági helyzet a csökkenő fogyasztásban csapódott le. Körkérdésében az Economx annak járt utána,

  • tapasztalható-e továbbra is lefelé vásárlás, ha igen, elsősorban mely termékcsoportokban?
  • A vásárlók árérzékenysége főként milyen árucikkek esetében érezteti hatását?
  • Az élelmiszerárstop kivezetése óta mi jellemző az érintett alapvető élelmiszerek keresletére?
  • Mennyiben állt helyre esetükben a keresleti-kínálati egyensúly?
  • A hatósági árakat felváltó online árfigyelő rendszernek, illetve a kötelező bolti akcióknak milyen gyakorlati hatása, jelentősége van?

Főszerepben a csökkentett árú termékek

„A vásárlói trendek nem változtak az elmúlt időszakhoz képest, így a kereslet elsősorban az olcsóbb, a csökkentett áron kínált termékek és az akciók irányába tolódik el” – közölte lapunkkal Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs cégvezetője. Kifejtette, hogy a diszkontlánc az erősen megnövekedett árérzékenységére reagálva hétről hétre változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a vásárlókat, és mindent megtesz azért, hogy a lehető legjobb árakat biztosítsa. Ezek az akciók rendkívül népszerűek és keresettek, az egyes árucikkekre kötelezően előírt 15 helyett akár 50 százalékos kedvezményt is biztosítanak vásárlóinak. Az árstop utáni időket firtató kérdésünkre Tőzsér Judit azt válaszolta: érdemi változás az alapvető élelmiszerek keresletében nem tapasztalható, a kereslet-kínálat helyreállt, a termékek elérhetősége biztosított. Úgy látja, az árfigyelő az érintett termékek esetében egyszerűbb piacfigyelést tesz lehetővé, ezáltal támogatja a versenyt. A kötelező akciózás bizonyos szempontból azonban korlátozza az akciós stratégiát.

Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője ezt azzal egészítette ki, hogy az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják,

a magasabb árfekvésű prémiumtermékek iránti kereslet a megszokottnál alacsonyabb lehet, ezzel szemben emelkedést várnak a minőségi saját márkás termékeknél.

A kedvezményekről elmondta: a vásárlók húsvét előtt emelt oldalszámmal juthatnak hozzá a SPAR szórólapokhoz, amelyekben még több akciós termék segít az ünnepi felkészülésben. A vásárlók a kalácstól a sonkáig mindent megtalálnak, ami a húsvéti asztalra kerülhet. Érdemes az applikációjukat is használni, ahol egyszerűen nyomom követhetők az akciók és akár bevásárlólista készítésére is van lehetőség. A várhatóan nagyobb forgalomra az online shop is teljes kapacitással készül. 

Tapasztalataink azt mutatják, hogy a vásárlók jellemzően nem mondanak le egyes termékkategóriákról, hanem inkább a megvásárolt mennyiséget csökkentik

– tájékoztatták az Economxet a Tesco sajtóosztályán. Kiemelték, hogy vásárlóik hetente mintegy 1000 terméket találnak jelentős árkedvezménnyel online is a hipermarket hűségkártyájának használatával. Továbbá az árgarancia keretében mintegy 600 alapvető élelmiszer és háztartási cikk árát tartják tartósan alacsonyan. Ennek az a lényege, hogy ha egy vevő mégis olcsóbban találná meg másutt az árgaranciás termékeket, a Tesco visszafizeti az árkülönbözetet. Emellett hetente jellemzően 20 közkedvelt termék érhető el bombaáron, és változatlanul érvényes a Friss 5 akció, ötféle zöldség és gyümölccsel érhető extra akciós áron. Nem feledkeztek meg az online vásárlókról sem: február 29-ig kiszállítási díj nélkül, hipermarket árakon intézhetik a bevásárlás kényelmesen, otthonról. Az áruházláncnál úgy ítélik meg, hogy az alapvető élelmiszereknél az árstop alatt jellemző felhalmozó magatartás már nem jellemző, a vásárlók a szükségleteiknek megfelelő mennyiségeket vásárolják.

Folytatódik a fogyasztói árak csökkenése

A márkatermékek jelentős részénél továbbra is forgalmi visszaesés tapasztalható Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója szerint, a kereslet az alacsonyabb árkategóriás árucikkek felé tolódott el. Az elmúlt időszakban bővült az akciós kínálata az üzleteknek, ami egyértelműen kedvező a vásárlók számára, ebből fakadóan egyértelműen érzékelhető, hogy az árkedvezménnyel árusított termékeknél forgalmi többlet tapasztalható. A szakember megállapította:

a fogyasztói árak csökkenése továbbra is folytatódik, amely hosszú távon a forgalom élénkülését eredményezheti.

Az Aldinál arra hívták fel a figyelmet, hogy a kiskereskedelmi piac egészét tekintve a lefelé vásárlás a diszkontok térnyerésével már több éve tart. Ez azonban sok esetben nem igazi lefelé vásárlás, hiszen számos termék esetében a márkatermékekkel megegyező, vagy jobb minőségű saját márkás termékeket választanak a fogyasztók, azoknál jelentősen, akár 30-40 százalékkal olcsóbban. Állításuk szerint az Aldi kínálatának 90 százalékát saját márkás termékek teszik ki, így a márkatermékek forgalmának változása nem volt jelentős hatással az értékesítés egészére. Az utóbbi időszakban még inkább ártudatosabbá váltak a fogyasztók és nem csupán az aktuálisan legalacsonyabb árat, hanem a kedvezményeket, kuponokat, az XXL kiszerelésű csomagolású termékeket is előszeretettel választották.

Továbbra is nagy a kereslet a sajátmárkák és az elsőáras termékekre Kazatsay Eszter, a Penny kommunikációs vezetője szerint. Kitért arra, hogy az árérzékenység minden területen jelen van – a mindennapi élelmiszerek esetében ugyanúgy, mint a tisztítószerek, mosószerek vagy nagyobb értékű termékek esetében.

Kapós a sajátmárkás

Az Auchannál is arról beszéltek, „igen, érezhető, hogy a vásárlók inkább a sajátmárkás termékek felé fordulnak, amelyek nem csak kiváló minőségűek, de alacsony árral is rendelkeznek.” Jelezték, hogy mindemellett idén több ezer termékük lett olcsóbb, mint tavaly, ezen felül hetente 3000 terméket adnak „OkAuchan” áron, ahol a kedvezmény mértéke 15-től akár 40 százalékig terjedhet. Ez a termékkör hetente-kéthetente változik, hogy mindenki megtalálja köztük a kedvére valót. Az élelmiszerárstop kivezetésére irányuló kérdésre azt felelték, hogy

az Auchan üzletpolitikája hosszú távú, ezért a vásárlóerő megtartását tartja szem előtt. Ennek érdekében eddig is folyamatos akciók és ajánlatok voltak az áruházaikban.

„Természetesen a központilag előírt akcióknak is eleget teszünk a megadott paraméterek szerint jól láthatóan és kommunikálva. Nem áll rendelkezésünkre információ arról, hogy milyen látogatottsága van az online árfigyelő rendszernek, de az elmondható, hogy az árfigyelő oldalán átlagosan 50 százalékban az Auchan termékei végeznek az első helyen. Tapasztalataink szerint az árstopos élelmiszerek kereslete normalizálódott, már rég nincs felhalmozás a vásárlók részéről, folyamatos áruellátást biztosítunk az áruházainkban” – közölték az Economx megkeresésére.