Heti 161 percet, vagyis évente közel öt és fél napot töltenek kávézással a magyarok. Sokaknak napindítást segítő rutin, másoknak kikapcsolódási alkalom, de a kávé a mindennapok fontos része: tízből heten naponta fogyasztják – derül ki a Caffè Vergnano kutatásából.

A 16–75 éves hazai lakosságra reprezentatív felmérésből kiderült, hogy a magyarok 86 százaléka kávézik, tízből heten napi rendszerességgel fogyasztják. Egy-egy kávészünet átlagosan 11–12 percig tart, és a heti 8–9 csészényi frissítő döntő többsége otthon készül el, ez jól mutatja, hogy a kávézás a fejlődő kávéházi kultúra mellett is elsősorban otthoni élmény.

A motivációk azonban különböznek:

  • a napi kávéfogyasztóknak elsősorban a megszokott rutin, a nap elindítása miatt fontos,
  • a heti rendszerességgel kávézóknál inkább az ital élénkítő hatása dominál,
  • míg az alkalmi fogyasztók számára a kávé leginkább énidőt, elcsendesedést és kikapcsolódást jelent.

Így tudtak versenyben maradni válság idején

A globális logisztikai zavarok, a dráguló nyersanyagok és a klímaváltozás által sújtva is erős évet zárt tavaly a Caffé Vergnano: a piemonti családi vállalat 17,5 százalékos növekedéssel 124,7 millió eurós árbevételt ért el 2024-ben. A siker mögött nemcsak pénzügyi döntések, hanem értékalapú stratégia, következetes minőségpolitika és társadalmi felelősségvállalás áll – mondta az Economxnak adott interjújában Carolina Vergnano vezérigazgató, aki szerint a kávé jövője egyszerre gazdasági, környezeti és emberi kérdés. A teljes beszélgetést itt olvashatja el.

Értékes idő

A kutatás eredményei arra is rávilágítanak, hogy a kávézás a rohanó hétköznapok közepette különleges alkalom: egy rövid megállás, amelyben magunkra és másokra figyelhetünk. A kávézással töltött percek minden korosztály számára mást jelentenek, mégis közös bennük, hogy értékes időt teremtenek.

„A Make Time Count filozófia számunkra azt jelenti, hogy a kávézással töltött pillanatokban igazi értéket adhatunk az időnek. Hiszünk abban, hogy ezek a percek képesek valódi élményekkel gazdagítani a mindennapokat, és pontosan ezt a filozófiát szeretnénk átadni fogyasztóinknak is” – mondta Partali Anita, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletágának marketingvezetője a Caffè Vergnano sajtóeseményén.

Számít a kor

Generációs eltérések is megfigyelhetők: a 30 év alattiak harmada egyáltalán nem fogyaszt kávét, miközben a 60 felettiek körében a napi kávézás jellemzőbb. Az idősebbek számára a szokás biztonságot és állandóságot ad, míg a fiatalabbaknál inkább az alkalomszerűség és a változatosság a jellemző.

„A kávézás sokak számára kihagyhatatlan reggeli rutin, ami nélkül nem is indulna el zökkenőmentesen a nap. Ez a néhány perces szertartás, amikor készül a kávé, aminek érezzük az illatát, látjuk a gőzét, érezzük az ízét, a melegét és a serkentő hatását, abban is segít, hogy ébredés után ne rögtön essünk bele a rohanásba. A szokásaink alakítják az identitásunkat, segítik a stresszkezelést, a fókuszálást, alkalmat teremtenek a tudatos jelenlét gyakorlására, ami a mentális egészségünk megőrzését támogatja” – hangsúlyozta Almási Kitti klinikai szakpszichológus a kutatás eredményeit ismertető sajtótájékoztatón.