A globális kávéipar az elmúlt években minden korábbinál nagyobb kihívásokkal nézett szembe: emelkedő nyersanyagárak, akadozó logisztika, éghajlati bizonytalanságok és átalakuló fogyasztói szokások. Mindezek ellenére a piemonti székhelyű Caffé Vergnano figyelemre méltó sikerekről számolhatott be: 2024-ben 17,5 százalékos növekedéssel 124,7 millió eurós árbevételt ért el, megerősítve ezzel helyét az olasz és a nemzetközi piac élvonalában.
„Ezek az eredmények nem pusztán pénzügyi sikerek. Ezek annak a munkának a gyümölcsei, amelyet egy olyan vízió mentén végeztünk, amelynek alapja az értékekben rejlik: a minőség, a fenntarthatóság, az emberek és a fogyasztók iránti elkötelezettség” – mondta lapunknak Carolina Vergnano, a vállalat vezérigazgatója.
Nem engedni a minőségből
„Egyetlen származási országot sem cseréltünk le. Ugyanazokat a kávéfajtákat, ugyanazokat a szemméreteket használjuk, hogy az ízprofil mindig az maradjon, amit el akarunk érni” – hangsúlyozta Carolina Vergnano. Mint mondta, ha például nem jön meg Kolumbia időben, akkor párosítják egy jó guatemalai szállítmánnyal.
A vállalat jelenleg több mint 18 országból szerzi be a kávéját, köztük Brazíliából (mint fő arabica-beszállító), Vietnámból (a robuszta miatt), valamint afrikai és közép-amerikai országokból, mint Etiópia, Uganda, Kolumbia, Honduras és Guatemala.
Logisztikai kihívások és kockázatkezelés
A globális logisztikai láncok akadozása teljesen új tervezési folyamatot igényel. „Ma már nagyon más világban dolgozunk, mint akár három évvel ezelőtt. A szállítmányok nemcsak késnek, hanem néha meg sem érkeznek. A Suez, a Panama-csatorna – mindenhol probléma van” – mondta Carolina Vergnano.
A cég válasza a bizonytalanságra az ellátási lánc diverzifikálása és a partnerek számának bővítése. Brazíliában például nem egy, hanem négy különböző beszállítóval dolgoznak. Ez nemcsak a környezeti kockázatokat, hanem a termelési ingadozásokat is tompítja.
A klímaváltozás hatásai – és a válasz: diverzifikáció
A kávé természetes termék, és mint ilyen, ki van téve a klímában bekövetkező változásoknak. „A kávét nem lehet mesterségesen előállítani. Meg kell termelni, betakarítani, szelektálni. Ebből fakad a szépsége és a kockázata is” – mondta a vezérigazgató.
Ezért nem csökkentik a termőhelyek számát, sőt: ez is a kockázatkezelés egyik eszköze. „Nem azért dolgozunk sok országgal, mert könnyebb, hanem mert ez segít elkerülni, hogy egy-egy rossz évjárat, vihar vagy természeti csapás kockáztassa a teljes kínálatot” – húzta alá.
A kávé világszerte hódít
A kávéfogyasztás világszinten növekszik, és nem csupán a hagyományos piacokon. Carolina Vergnano az Economx kérdésére elmondta: Dél-Ázsia és Délkelet-Ázsia hihetetlen növekedést mutat, főleg, mert hagyományosan teafogyasztó régiók voltak. De Európában is dinamikus növekedést látnak.
A fogyasztói igények is változnak: specialty, single origin és az ízesített kávék egyre népszerűbbek, de a klasszikus eszpresszó sem megy ki a divatból. „A kávé univerzális. Nem öreges, nem rétegtermék – mindenkié. Ez egy olyan kategória, ami folyamatosan megújulhat” – húzta alá.
Társadalmi felelősség
Meglepően sok nő dolgozik a kávéiparban. A kávéültetvények munkásainak 70 százaléka nő, a kávéfarmok negyede női kézben van. Mindennek ellenére továbbra is erős esélyegyenlőtlenség tapasztalható a nők és a férfiak között az oktatáshoz, a pénzügyi szolgáltatásokhoz való jog és a kereskedelmi lehetőségek terén. A Women In Coffee (Nők a Kávéiparban) a Caffé Vergnano márka globális társadalmi felelősségvállalás projektje, amelyet a tulajdonos és vezérigazgató Carolina Vergnano indított útjára 2018-ban. A program együttműködő partnere az International Women’s Coffee Alliance (IWCA).
Ez a számomra kiemelten fontos projekt eredetileg a kávéültetvényeken dolgozó nők élet- és munkakörülményeinek támogatására alakult, mára azonban globális célja a nők szerepvállalásának erősítése és a nemek közötti egyenlőség előmozdítása. Azokban az országokban, ahol a kávétermelés nem lehetséges, a program olyan közösségeket és vállalkozásokat támogat, amelyek aktívan tesznek a nők társadalmi, illetve gazdasági helyzetének javításáért, lehetőségeik kiterjesztéséért
– mondta Carolina Vergnano.
Olaszországban már több éve sikeresen működik a projekt: a partnerkávézókban elérhető pink kollekció (csészék, poharak és más merchandising eszközök) elemeinek megvásárlásával a vendégek közvetlenül is támogathatják a kávéfarmokon dolgozó nőket.
„Ez nem egy PR-kampány, hanem valódi együttműködés. Általában nem beszélünk közvetlenül a termelőkkel, hanem kereskedőkön keresztül dolgozunk. Itt viszont személyes kapcsolatot építünk, segítünk megérteni a teljes láncot – hogy mit jelent a csészében végződő kávé élete” – mesélte a cégvezér.
Egyedülálló kezdeményezés a hazai vendéglátó szektor számára
Idén júniusban Coca-Cola HBC Magyarország elindítja a Women In Coffee program hazai lábát, amelynek célja a résztvevő vendéglátó partnerek szakmai fejlesztése és társadalmi érzékenyítése. Zászlóshajó Women in Coffee üzletek kialakítása a terv Budapest mellett olyan városokban, mint Szeged, Pécs, vagy a Balaton környéke, ahol a fogyasztóközönség is nyitottnak mutatkozik egy újfajta, a társadalmi felelősségvállalást felkaroló koncepció megismerésére és befogadására. A vállalat teljeskörű szakmai és marketing támogatást ad a szigorú kritériumok alapján kiválasztott, csatlakozó vendéglátó partnereknek, akik többek között limitált kiadású kávét, speciális barista eszközöket és marketing támogatást kapnak a rózsaszín kávézók kialakításához. Továbbá a vendéglátó tulajdonosok üzleti tervük elkészítéséhez és marketing tevékenységükhöz is komoly segítséget kapnak.Emellett a program kifejezett fókuszt helyez a résztvevő HoReCa egységek által delegált többségében női képviselőnek személyre szabott tréningeken és professzionális barista képzésen való részvételére, így támogatva a képzett női baristák szakmai fejlődését a szektorban.Árpolitika: kompromisszum vagy minőség?
Az egyre növekvő nyersanyagárak komoly kérdést vetnek fel: hogyan lehet megőrizni a minőséget úgy, hogy a végső ár ne szálljon el? A vállalat vezérigazgatója szerint, ha meg akarják őrizni a minőséget, akkor árat kell emelni. Ez nem egyéni döntés, hanem a tőzsdei szabályok következménye.
„Bár a pörkölő szerepet játszik a teljes értékláncban, a csészénkénti végső árat több tényező befolyásolja. Ezt végső soron a vendéglátóhely üzemeltetője határozza meg, a piaci feltételek, a működési költségek és a fogyasztói kultúra alapján. Mi szállítjuk a kávét, de a végső ár a tágabb gazdasági és kulturális kontextus függvénye” – tette hozzá.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Hatalmas delegációt küld Orbán Viktor Moszkvába, Oroszországban is erről beszélnek
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Durva jelenetek az utcán: Pitbullját uszította a rendőrökre, majd ököllel is nekik ment – felkavaró videó
Brutális támadás a vonaton: külföldi fiatal ütötte meg a magyar kalauznőt
Már készítik elő a kormányrendeletet: így változik a pedagógusok bére