Világszerte szinte kivétel nélkül mindenki aggódik (94 százalék) a megélhetési költségek drágulása miatt. A válaszadók több mint fele (54 százalék) a jövőben kevesebbet vásárolna egyrészt azért, hogy megtakarítson (73 százalék), másrészt, mert úgy érzi, nincs szüksége újabb holmikra (49 százalék).  

Leginkább a divatos kiegészítőkön (61 százalék), a játékokokon és technikai eszközökön (51 százalék) spórolnának az emberek, de visszafognák a ruhára és cipőre is (44 százalék) fordított költéseiket is.

A takarékoskodás jegyében gyakrabban főznének otthon, és sokan (43 ) az ételrendelésről is lemondanának

– derül ki az EY közleményéből.

„Annak a korszaknak gyakorlatilag vége van, amikor elég volt a megfelelő helyen, jó áron árulni a terméket, az pedig megtalálta a vevőit. Az emberek napról napra egyre tudatosabban vásárolnak. Számos esetben látunk már példát arra, hogy a márkahűség hátrébb kerül a fogyasztói preferencialistán, az ár-érték aránnyal szemben, olyannyira, hogy sokan hónapokat is várnak az ünnepi időszak akcióira egy-egy nagyobb cikk beszerzésével” – hívta fel a figyelmet Palincsár László, az EY Customer & Growth szolgáltatások vezetője. „Olyan, a fogyasztói elköteleződést támogató üzleti stratégiát kell kidolgozniuk a vállalatoknak, ami amellett, hogy vásárlásra ösztönzi a fogyasztókat, képes növelni a vevők elégedettségét és ezáltal biztosítani a cég hosszútávú eredményességét” – tette hozzá. 

A látványos kereskedelmi akciók az idei ünnepi szezonban is vonzzák a vásárlókat. A Black Friday-hoz hasonló leárazásokon az európai válaszadók több mint fele (54 százalék) részt venne, sőt

világszerte tízből heten (71 százalék) erre az időszakra halasztják egyes termékek beszerzését.

Tovább nőtt az aránya azoknak, akik ilyenkor online válogatnak, míg a kifejezetten üzletekben vásárlók köre 14 százalékkal csökkent tavalyhoz képest.