Tavaly összesen 31 870 új autó vettek magánszemélyek Magyarországon, ez 5 százalékos csökkenést jelent a 2022-es szinthez képest. Ez alulmúlja a céges autóvásárlásokat magában foglaló teljes piacon tapasztalt 3,4 százalékos mínuszt.

Az utóbbi években jelentősen csökkent az autóvásárlási kedv a magyar lakosság körében.

A magánszemélyek vásárlásainak aránya az összeladáshoz képest a 40 százalék feletti szintről 30 százalék alá csökkent – írja a Totalcar.

Tavaly a lakossági vásárlások alapján a márkák rangsorát

  • Toyota vezeti 6043 autóval,
  • a második helyen mindössze 33 autós lemaradással a Suzuki következik,
  • a harmadik helyen pedig 2125 darabbal a Kia áll.

A lakossági vásárlások esetében a konkrét modellek toplistáját a Suzuki S-Cross vezeti. Az autó fölényére jellemző, hogy több fogyott belőle, mint a második és harmadik helyen álló Suzuki Vitarából és Toyota Yaris Crossból összesen.

A modelltoplistából látszik, hogy a magánszemélyek az alacsonyabb árkategóriában válogatnak, a legkelendőbb autók ugyanis a 10 millió alatti vagy annál nem sokkal magasabb indulóárral szerepelnek a palettán.

Az új autók esetében a Toyota, a Suzuki és a Kia a három legnépszerűbb márka. A modellek toplistáját utcahosszal vezeti az S-Cross és a Vitara, a top 10-ben szerepel a C-HR, a Yaris és a Yaris Cross mellett két Dacia is.

A magyarországi újautó-piacot - ezen belül a magánszemélyek autóvásárlási kedvét – tavaly a bizonytalan gazdasági környezet, a kiugróan magas infláció, a drága hitelek fogták vissza.

Valamivel javulhat a 2024-es helyzet, az alacsonyabb kamatok és a kedvezőbb gazdasági klíma segítheti az eladásokat, ám a márkákat képviselő szervezet, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete így is csak stagnálásra számít.

Az egyesület a 2023-hoz hasonlóan 100 ezer körüli személyautó-értékesítést vár az új autók esetében.

Jelentősebb növekedés egyedüt az elektromos autók piacán várható, a szervezet szerint 7500 új jármű kerülhet forgalomba, a tavalyi 5799 darabos eladás után. Ez több mint 29 százalékos emelkedést jelentene, a villanyautó-piaci növekedés üteme azonban változhat az állami támogatások miatt.