Az Európai Unió energiacímkézési rendszere 2021. március 1-jétől tért vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztály-skálához, amely a fogyasztók tájékozottabb döntéshozatalát, valamint a gyártók hatékonyabb termékfejlesztését hivatott elősegíteni. A szabályozás
- a mosogatógépekre,
- a mosógépekre,
- a mosó-szárítógépekre,
- a hűtőkre,
- a fényforrásokra
- és a televíziókra, monitorokra
terjed ki – derül ki a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) közleményéből.
A módosítás részeként 2025. július 1-jétől pedig már a háztartási szárítógépek is kizárólag az új típusú energiacímkével kerülhetnek forgalomba. Ezzel párhuzamosan az ökodizájn-szabályozás is szigorodott: ettől az időponttól kezdve kizárólag energiahatékony, hőszivattyús szárítógépek hozhatók forgalomba.
A háztartási szárítógépek új címkéjén szerepel többek között a márkanév, a modellazonosító, az energiahatékonysági osztály (A–G), a 100 szárítási ciklusra vonatkozó energiafogyasztás (kWh), a kondenzációhatékonysági osztály, a zajkibocsátási szint, az eco program kapacitása és időtartama, valamint a jogszabályi hivatkozás. Újdonság a QR-kód, amely az Európai Energiacímkézési Terméknyilvántartásban, az úgynevezett EPREL-adatbázisban elérhető részletes termékadatlaphoz vezet.
Az NKFH szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok folyamatosan ellenőrzik az energiacímkézési szabályok betartását. Idén tavasszal a hűtők, a fagyasztók és a bortárolók átfogó ellenőrzésére került sor. A kormányhivatalok
országosan összesen 172 ellenőrzést folytattak le, jogszabálysértést 56 esetben állapítottak meg, ami az összes ellenőrzés egyharmadát tette ki. A webáruházakban 63 százalékos volt a kifogásolási arány, míg a hagyományos boltokban jóval kedvezőbb tapasztalatokat szerzett a hatóság.
A vizsgálat során 2025 különböző fajtájú termék került ellenőrzés alá, ezek negyedénél merült fel valamilyen jogsértés. A hagyományos üzletekben szinte minden termék rendelkezett energiacímkével, ezzel szemben az online áruházak esetében a címkék 15 százalékánál hiányzott a megjelenítés. Kedvezőtlenebb adat, hogy a termékismertető adatlapok az online platformokon 41 százalékban nem voltak elérhetők. A hatóság megállapította, hogy bár a szállítók biztosítják a szükséges dokumentumokat, azok feltöltése és megjelenítése sok esetben elmarad a webáruházak részéről.
A hatóság kiemelt figyelmet fordított a vizuális hirdetések és műszaki promóciós anyagok – például reklámok, szórólapok, prospektusok – megfelelőségére is. A vizsgálatok szerint ezek 22 százalékánál hiányzott az energiahatékonysági osztály feltüntetése, vagy nem volt megfelelő a megjelenítés.
Az NKFH felhívja a forgalmazók figyelmét, hogy az energiacímkézési és termékinformációs kötelezettségek nemcsak a bolti forgalmazásra, hanem az online kereskedelemre, valamint minden reklámfelületre kiterjednek. A jogsértések megelőzése érdekében a hatóság folyamatosan figyelemmel kíséri a piaci szereplők tevékenységét, és minden szükséges intézkedést megtesz a jogszabályok betartatása érdekében.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már kimondhatjuk, egyre biztosabb, itt biztosan lesz hó karácsonykor
Döbbenetes mi derült ki a Covid-oltásokról, brutális mellékhatásokra figyelmeztetnek a szakértők
Kiszámolták: így teljesít egymillió forint FixMÁP és MÁP Plusz állampapírban
Csendben lekapcsolnak: mobilok ezrei válnak használhatatlanná
Sok autós már csak akkor veszi észre, amikor késő: ez történik a kocsival, ha erre nem figyelünk oda
Borzasztó tragédia a Városligetben: meghalt Csudai Sándor fotóriporter
Luxus több mint nyolcmillióért: zsebbe nyúlhat, aki a németeknél kíván letelepedni
Újabb sokk a bevásárlásnál: már ezek a kedvenceink is érintettek
„Zavarállapotba” került a sorompó, jött is a vonat