Fejhallgató kétezerért, fülbevaló, zokni fillérekért, feliratos póló pár száz forintért: hiába minden törekvés, nem lehet letörni az olyan akciós weboldalak, mint a Temu és a Shein népszerűségét Európában sem, amit leginkább az inflációs hullámmal eluralkodott árérzékenység, illetve az agresszív, nem ritkán meglepő reklámpolitika magyaráz.

A két ázsiai platform az évek alatt letarolta az iparcikkek globális kereskedelmét, és itthon is előkelő helyen szerepelnek, de még mindig van számukra piaci rés: a Temu nemrég bejelentette, hogy rövidesen az európai élelmiszereladásokban is szerepet kér magának.

Ez pedig az online értékesítésben is jelen lévő, hagyományos áruházláncoknak jelenthet fenyegetést, előbb a tartós élelmiszerek, majd – az Amazon mintájára – akár a friss áruk kínálatában, főként, hogy a tőkeerős óriásvállalat európai beszállítókkal tervezi az együttműködést.

Iparági szakértők szerint ez esetben pedig az sem állítja majd meg az erőviszonyok átalakulását, hogy a filléres holmik iránti, tömeges keresletben gyakoriak a szállítási késések, és a Temutól nem idegen a gyenge termékbiztonság, a kétes foglalkoztatás sem.

A profitéhes multiláncokat viszont rákényszeríthetik az árak csökkentésére.

Már toborozzák az európai partnereket

A Lebensmittel Zeitung német élelmiszeripari szaklap szerint a Temu májusban már létrehozta saját élelmiszerbeszerző csapatát, és új alkalmazottakat, partnereket toboroz, hogy az európai termékeket forgalmazni tudják Európában.

Az elmúlt napokban fokozták a reklámtevékenységet is, ami arról szól, hogy a Temu célja a „helyi kínálat bővítése és az európai vásárlók kiszolgálásának javítása”.

Ez alapvető változásra utal a platform működésében: a kínai szállítás helyett a Temu a kontinensen működő beszállítóktól szerezné be az élelmiszerkínálatát, a gyorsaság és az itteni ízlés kiszolgálása érdekében.

A lapnak nyilatkozó szakértők ezt alapvetően okos stratégiának tartják az Egyesült Államok és Kína közötti vámviták megkerülésére, bár a megkérdezett beszállítók szkeptikusak, hogy a Temu képes lesz-e levetkőzni olcsó imázsát, vagy éppen ez jelenti majd a fő vonzerejét.

Az olcsó imázs alávág az áremelő multiknak?

Az Economxnak az Egyenlő.hu modern kereskedelmi szakszervezet elnöke ennek kapcsán arról beszélt, hogy a magyarországi iparcikket áruló webáruházaknak is évek óta erős konkurenciát jelent a dömpingtermékeket kínáló platform, és előfordulhat ez a hazánkban jelenlévő élelmiszerláncokkal is.

Főként, hogy ha a Temu megtartja az alacsony árrés-stratégiáját, és marad a „jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint” elvénél, vagyis az élelmiszerpiacon is alá kínál a megszokott szereplőknek – mondta Bubenkó Csaba. 

Kiemelte: a Temu ilyen terve csak akkor tud működni, ha messzemenőkig betartják az európai élelmiszerbiztonsági előírásokat.

Szerinte a nyereségorientált külföldi láncok régóta eltorzult piaci erőfölénye miatt a verseny eleve nem egészséges a magyar piacon.

Ezért – mivel a Temu kellően erős ahhoz, hogy a legnagyobbakra is hatással legyen –, a vásárlók akár még jól is járhatnak, ha a multikat árcsökkentésre kényszeríti. Erre pedig a kínai szereplő alkalmas lehet. 

Mindenki pénzből él, de van, aki tartja magát

Más kérdés az érdekképviselő szerint, hogy a Temuról – a sajátos üzletpolitikája miatt – sok kedvezőtlen hír látott már napvilágot, ezért elképzelhető, hogy nem lesz könnyű megnyerni a minőségre adó beszállítókat, habár már javult az iparcikk-kínálatuk színvonala is.

Ráadásul a beszállítók is pénzből élnek, és az élelmiszerláncok előszeretettel tolják rájuk a felelősséget a magas árréseik miatt – mutatott rá Bubenkó Csaba.

Az egyik potenciális élelmiszer-beszállító, a Magyarországon is ismert, „Bears with Benefits” táplálékkiegészítőket jegyző cég alapítója viszont például már nyilvánosan elutasította a Temu ajánlatát a LinkedIn-en.

Marlena Hien szerint „rendkívül veszélyes, ahogy az olcsó ázsiai platformok elárasztják az európai piacot”, mert gyakran megkerülik a szabályozásokat, és figyelmen kívül hagyják a termékbiztonságot, a fenntarthatóságot vagy a munkaügyi előírásokat.

A fogyasztóvédők máris figyelmeztetnek

A Berlini Fogyasztói Tanácsadó Központ is óvatosságra int a Temu tervei kapcsán.

A vásárlóknak általában vigyázniuk kell a Temuval, mivel korábban is voltak olyan panaszok, hogy az árut nem szállították ki, vagy az ügyfélszolgálat nehezen volt elérhető – idézték fel a Berliner Zeitungnak.

A fogyasztóvédők szerint, bár az EU-ból származó élelmiszergyártók bevonása jobb, mint ha távolabbról érkezne az áru, még előfordulhat, hogy olyan termékeket is kínálnak majd, amelyek nem engedélyezettek az itteni piacokon, és bizonyos egészségügyi kockázatokat rejtenek a nem megfelelő jelölések, beltartalmi összetevők miatt.

Az európai szinten is kiemelkedő magyar fogyasztóvédelmi szabályok és a hatóság viszont ezt megakadályoznák – jegyezte meg erre az Egyenlő.hu elnöke.

A Temu a király, hasít az e-kereskedelem, bajban vannak a plázák

A magyar e-kereskedelmi szektor tavaly újabb pozitív évet zárt: 2024-ben a magyar vásárlók által online rendelésekre költött bruttó forgalom elérte az 1945 milliárd forintot, amely 15 százalékos éves növekedést jelent - derül ki a PwC Digitális Kereskedelmi Körkép tavaszi kutatásából. A magyar vásárlók által generált online termékrendelések száma meghaladta a 114 millió darabot, amely 12 százalékos bővülés az előző évhez képest.