2026 nyarán végleg búcsút inthetnek az autósok a horvátországi fizetőkapuknak – a horvát kormány tervei szerint a nyári turistaszezon után már teljeskörűen működni fog az ország új, megállás nélküli elektronikus útdíjfizetési rendszere. A kapuk eltűnésével véget ér egy korszak, és kezdetét veszi egy sokkal gördülékenyebb, digitális alapokra épülő rendszer.
A horvátországi Turisztikai és Sportminisztérium az Economxnak elmondta, hogy
- mikor szerelik le a kapukat és jön az új rendszer,
- mennyibe fog kerülni ez a horvát államnak és kapnak-e uniós pénzt erre,
- milyen technológiai rendszer jön és hogyan fogunk tudni fizetni,
- mekkora éves bevétel keletkezik az országban az autópályadíjakból,
- és hogy számíthatunk-e drágulásra a váltásnál.
Kiderült, mikor jön a váltás
A változás nem egyik napról a másikra történik: a horvát állami autópálya-üzemeltető, a Hrvatske Autoceste (HAC) már javában dolgozik a háttérben. Az új rendszer megvalósításáról szóló 80 millió eurós szerződést 2024. szeptember 24-én írták alá a szlovák SkyToll és a cseh TollNet alkotta konzorciummal – tudta meg az Economx a horvát Turisztikai és Sportminisztériumtól.
A tervek szerint a kivitelezésre két év áll rendelkezésre, így a projekt teljes üzembe helyezése várhatóan 2026 harmadik negyedévére valósulhat meg.
A szerződésből 64 millió euró az új rendszer kiépítésére vonatkozik, a fennmaradó rész pedig a következő tíz évre szóló pótalkatrész-ellátást és karbantartási költségeket fedezi. A finanszírozáshoz az Európai Unió is hozzájárulna: a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközből (RRP) mintegy 130 millió eurós támogatást különített el Horvátország számára. Ebből nemcsak a technikai rendszer valósulna meg, hanem az elavult fizetőkapuk elbontása és egyéb kiegészítő munkálatok is. A pénzhez azonban a horvát állam csak akkor férhet hozzá, ha előbb elfogadja az új Útdíjfizetési törvényt, és hivatalosan megállapodik az Európai Bizottsággal, de ez egyelőre még nem történt meg.
Milyen rendszer lesz és hogy fogunk tudni fizetni?
A 2026 nyara után bevezetendő rendszer neve: MLFF, vagyis Multi Lane Free Flow – azaz többsávos, megállás nélküli díjfizetés. Ez az elektronikus rendszer teljesen kiváltja majd a jelenlegi kapus útdíjfizetést, és lehetővé teszi, hogy az autósok torlódás és megállás nélkül hajtsanak fel az autópályára és hajtsanak le róla.
A minisztérium arról számolt be, hogy az új rendszer két, már bizonyított technológiát kombinál:
- DSRC (Dedicated Short-Range Communication): egy fedélzeti egységgel működő, rádiófrekvenciás kommunikációs megoldás,
- ALPR (Automatic License Plate Recognition): rendszámfelismerésen alapuló kamerarendszer.
A horvátok célja egy rugalmas és többcsatornás fizetési megoldás, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók saját preferenciájuk szerint válasszanak a két technológia között – közölte lapunkkal a minisztérium.
Azok, akik korábban is használták az ENC-eszközt (On-Board Unit – fedélzeti egység), továbbra is használhatják azt. De azoknak is egyszerű lesz a belépés az új rendszerbe, akik eddig készpénzzel vagy bankkártyával fizettek a kapuknál. Ők az ALPR-technológiára támaszkodva is rendezhetik majd az útdíjat – ehhez mindössze annyi szükséges, hogy a felhasználó regisztrálja járműve rendszámát a rendszerben, és megadjon egy érvényes fizetési eszközt (például bankkártyát).
A regisztráció többféleképpen elvégezhető:
- webes felületen keresztül,
- mobilalkalmazással,
- a HAC és a koncessziós társaságok ügyfélszolgálatain,
- hivatalos értékesítési partnereknél,
- vagy a gyorsregisztrációs sávokban, amelyeket az autópálya-behajtóknál alakítanak ki.
Az autópálya használatának előfeltétele a regisztráció és a fizetési mód megadása – az új rendszer tehát egyfajta „okos belépőként” működik majd.
A díjfizetés alapja továbbra is a megtett kilométer, nem pedig időalapú (vagyis nem „matricás” rendszer lesz, mint például Szlovéniában vagy Magyarországon).
A kormány és a HAC egyértelműen kijelentette, hogy nem emelik az autópályadíjakat, és azok nem lesznek kivetve a korábban ingyenes autópályaszakaszokra sem.
Közel félmilliárd eurós bevétel
A horvát autópálya-hálózat forgalma az elmúlt években látványosan megugrott, különösen a nyári hónapokban, amikor milliószámra érkeznek külföldi turisták az Adriára. 2022-ben, az utolsó évben, mielőtt Horvátország csatlakozott volna a schengeni övezethez, több mint 80 millió jármű hajtott fel az ország autópályáira. Ez óriási szám, amely jól tükrözi a horvátországi autós közlekedés nemzetközi jelentőségét is.
A nyári szezonban a forgalom több mint 50 százalékát külföldi rendszámú járművek adják – jellemzően német, osztrák, magyar, szlovén és lengyel turisták használják intenzíven a horvát autópályákat, miközben a belföldi forgalom is folyamatosan növekszik.
Ez a hatalmas járműforgalom jelentős bevételt is generál.
2023-ban az autópálya-használatból származó teljes útdíjbevétel körülbelül 470 millió euróra rúgott.
Ezt az összeget három különböző autópálya-üzemeltető társaság könyvelte el:
- a Hrvatske autoceste (HAC), amely a hálózat legnagyobb részét kezeli,
- a BINA-Istra, amely az isztriai Y-autópályáért felel,
- és az Autocesta Zagreb–Macelj (AZM), amely az északnyugati határvidéket köti össze a fővárossal.
A díjstruktúra eddig is kilométeralapú volt, és az új rendszerben is megmarad ez a logika – vagyis a fizetés mértéke a megtett táv függvénye marad, nem időalapú díjfizetésként (mint a vignettás országokban).
Az új elektronikus rendszer bevezetésével ugyanakkor az ellenőrzés és a díjfizetés hatékonysága is jelentősen nőhet, ami hosszabb távon további bevételnövekedést is eredményezhet az állami és magántársaságok számára – miközben az utazási élmény is komfortosabbá válik az autósok számára.
Mennyibe kerül most Horvátország? Itt az idei nyaralás teljes árlistája
A nyaralók számára az autópályadíjak mellett az üzemanyag-, élelmiszer- és éttermi árak is fontos tényezők, így az Economx összegyűjtötte, mennyibe kerül most Horvátország, és hogyan változtak az árak az elmúlt évben. Bővebben >>>
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Nem adták oda a defibrillátort egy életmentéshez a Határ úti metrómegállónál
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Néptáncosok haláláért kell felelnie a bedrogozott sofőrnek
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen