Forronganak a magyar web­shopok és a logisztikai cégek, miután a kormány egy december végi rendeletmódosítással március 28-tól kötelezővé tette az online kiskereskedőknek, hogy áruik kiszállítására a Magyar Postát is ajánlják fel.

A jogszabály szövege szerint a webshopokban eladott áru „kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja”.

Magyarországon pedig 2030 végéig a Magyar Posta az egyetemes postai szolgáltató, amely biztosítja az alapvető, közszolgálati postai szolgáltatásokat.

A HVG információi szerint heteken belül, de legkésőbb február végéig várható a kormányzati kommunikáció a helyzet tisztázása érdekében.

A jelenlegi értelmezések ugyanis attól kezdve, hogy a webshopoknak csak fel kell kínálniuk, hogy az árut az állami céggel is kiszállítják egészen addig terjednek, hogy minden webshopnak külön le kell szerződnie a Postával a csomagküldési szolgáltatások teljes palettájára.

A portál emlékeztet, hogy a logisztika régóta kiemelt területnek számít a Postánál, ahogy a hagyományos postai szolgáltatások egyre inkább háttérbe szorulnak.

Azt egyelőre nehéz lenne megjósolni, hogy a kormány lépésének milyen hatása lesz a piacra, mivel a webáruházak tetszőlegesen magas kiszállítási költséggel kínálhatják a Posta általi kiszállítást, ráadásul az állami cég kapacitásait is jelentősen próbára tenné, ha a kiskereskedelmi csomagforgalom nagy része átkerülne hozzájuk.