Lantos Csaba energiaügyi miniszter az újabb pályázatokról, friss adatokról, tervekről adott tájékoztatást a Világgazdaságnak.
November elején Magyarországon az ipari naperőművek összkapacitása elérte a 4 gigawattot, év végére pedig már a 4,1 közelében is volt. A saját célra termelőkből és háztartási méretűekből további közel 3,5 gigawattnyi működik az országban, tehát mindent egybevetve 7,5 gigawatt felett jár már a hazai napelemes rendszerek beépített teljesítménye.
Ez minden előzetes várakozást felülmúl, hiszen a korábbi stratégiai célszám 2030-ra 6 gigawatt volt. A miniszter hozzátette, érdekeltek a további előrelépésben, ezért 2030-ra megcélozzák a 30 százalékos részarányt innentől.
Az időjárásfüggő teljesítményingadozáshoz természetesen alkalmazkodni kell, többek között hálózati korszerűsítésekkel, tárolói kapacitásbővítéssel, illetve a felhasználók tudatosabb fogyasztásra ösztönzésével.
A hálózati cégek által bejelentett fejlesztések arra bőven elegendőek, hogy a mostanra létrejött kapacitásokkal tartható legyen a lépés. 2024-ben rengeteg új állomás épült kormányzati támogatással, a távvezetéki fejlesztések is felgyorsultak.
Lantos Csaba hozzátette, 2030-ra 12 gigawattnyi naperőművel kalkulálnak, ehhez azonban további hálózati beruházások szükségesek.
A jelenleg futó pályázatokban 260 milliárd forinttal segítjük ebben a családokat és vállalkozásokat, de én már látom azt is, hogyan lehet ebből hamarosan több mint 300 milliárd – emelte ki az energiaügyi miniszter.
A 62 milliárd forintos állami hozzájárulással mintegy félszáz létesítmény készülhet el 2026-ban. A Napenergia Plusz Programban pedig már közel 21 ezer családot segített a kormány a napelemes rendszer és energiatároló telepítésében. Ebből nagyjából ötödük jutott el legalább az időközi kifizetési kérelme elfogadásáig, amelyből mintegy 43 megawattórányi tárolói kapacitás létesül, amely szolnokiénak több mint kétharmada.
Az energiaügyi miniszter azt is kiemelte, az ő értelmezésükben az elektromos autók szerepe nem merül ki a közúti zöldítésben, hiszen a járművek mozgó energiatárolóként besegíthetnek az árampiaci feszültség enyhítésében is.
Az elektromos autók száma 2020 eleje kilencszeresére nőtt, amely a hazai utakon már 70 ezer járművet jelent. Az Energiaügyi Minisztérium két pályázattal is ösztönzi e trend folytatását, az elektromobilitás terjedésének felgyorsítását. A vállalati flották klímabarát korszerűsítését támogató 30 milliárd forint bő kétharmadára jött be már igény. A részvételi feltételek október végi könnyítésével pedig érezhetően megélénkült az érdeklődés a tavaszig elérhető források iránt.
Egy újabb felhívás az e-töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását célozza 28 milliárdos kerettel. A működőképes berendezések közel fele Budapesten vagy Pest vármegyében van jelenleg, így a Minisztérium kiemelt céljai között szerepel, hogy vidéken is vonzóbbá tehessék a zöldautózást, előmozdítva az országos lefedettséget.
Közel 22 milliárd forintnyi napelem-támogatás került veszélybe
Szorít az idő. Sok pályázó küzd adminisztratív, pénzügyi és technikai jellegű kihívásokkal, amelyek veszélyeztethetik a támogatások lehívását. Pénz és gógyi is kell az ingyen pénzhez.Bővebben>>>
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Ha akarták volna, a magyar drogmilliárdosok simán kifizethették volna a havi nyugdíjakat
Perceken múlt az újabb merénylet? Jelöletlen rendőrautók gázolták el a Bondi Beachre tartó férfiakat – Videó
Már elsöpörték a kormányt a tömeges tüntetések, de ennyivel nem érik be a pazarló államtól tartó tiltakozók
Anyáznak, amihez jó képet kell vágni: a teljes futárszektor súlyos válságban van
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt