Lázár János szerint Európa is veszítene azzal, ha a magyarokat arra kényszerítené, hogy adják fel a hídszerepüket. A legfontosabb a nemzeti szuverenitásunk megőrzése, ehhez pedig mozgásteret csak az adhat, ha Magyarország mindenki felé nyitott: nyugatra és keletre is – közölte az  építési és közlekedési miniszter.

Magyarország azonban sem itt, sem ott nem akar pusztán „leányvállalat” lenni, hanem szuverén ország akar maradni, amely érdekvezérelt módon működik együtt a gazdasági partnereivel

–fogalmazott a tárcavezető a Portfoliónak adott interjújában. 

Magyarországnak azért van szüksége Kínára az előnyös gazdasági kilátások mellett, hogy a szuverenitását és a saját rendelkezési képességeit meg tudja őrizni.

Úgy vélekedett, hogy az Európai Unió nem tudja eldönteni, mi legyen a viszonyulása Kínához. Magyarország abban érdekelt, hogy az európai gazdaság ne gyengüljön, hanem erősödjön. Ma azonban

Európa még gazdag, de már gyenge. Kétségtelen tény, hogy világviszonylatban jól élnek az európaiak, de a gazdaságuk folyamatosan gyengül, politikailag Európa érdekérvényesítő képessége drámaian visszaesett, katonailag pedig szinte értelmezhetetlen erőt képvisel, ami több mint szomorú: rémisztő fejlemény. Az Európai Unió úgy nem fogja tudni megvédeni az európai termékeket, hogy azok jóval drágábbak

– hangsúlyozta a miniszter.

Az is mondta még, hogy hatékonyabbá kell tennünk az európai gazdaságot, ahhoz pedig innovációra, tudásra és technológiára van szükség.

Lázár János szerint akármennyire is bántja a nagy, fehér európai öntudatunkat, de ez a tudás és technológia ma bizony főként tőlünk keletebbre található meg. Például Kínában. A kínaiak bizonyos területen a legjobb dolgokat gyártják, a legköltséghatékonyabban és a legolcsóbban. A kínai gyárak versenyképesebbek a német autógyárak egy részénél. Ezen az állításon meg lehet sértődni, de talán jobb volna új gazdaságpolitikát építeni rá.

Arra a felvetésre, hogy Kínának miért fontos Magyarország, Lázár János azt válaszolta:

uniós tagállam vagyunk, amely bizonyos technológiákat ellenőrzött formában - tehát az európai szabályok és érdekek betartása, illetve betartatása mellett - beenged a piacára.

Például a Budapest – Belgrád vasútvonalnak kínai biztosítóberendezés lesz az agya, ami az első ilyen az Európai Unió területén.

Ez nyilván fontos Kínának, miközben ebből Magyarország is gazdasági előnyre tehet szert, hiszen ez az első ilyen vállalkozás, és ezért viszonylag olcsón jutunk hozzá ehhez a csúcstechnológiához – magyarázat, azzal, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonalnál a kínai tőke alapvető fontosságú, hiszen a vasútépítés nehezen vagy igen drágán finanszírozható. Ehhez ma szinte lehetetlen forrást találni Európában.

A miniszter szerint a közlekedési infrastruktúrához külső forrást most a kínaiak tudnak Magyarországra hozni.

Az általuk behozott, az Európai Unió játékszabályainak betartása mellett alkalmazott technológia más uniós tagállamok számára is érdekes lehet, ami pedig versenyre ösztönzi a francia és német vállalatokat is.

Közölte: az a vád nem érhet bennünket, hogy ócska technológiát veszünk, senki nem gondolhatja ugyanis komolyan, hogy amikor a kínaiak megépítettek évente 5000 kilométernyi, 350 kilométer/órás vasútvonalat, akkor ne tudnának egy 160-al közlekedő vasúti pályához biztosító berendezést szállítani.

A kínai-magyar kapcsolatok erősítése nem politikai rögtönzés alapján történik, tudatos stratégia szerint halad előre

– húzta alá a tárcavezető.

Magyarország megerősítéséhez nélkülözhetetlen, hogy közlekedési értelemben kulcsállammá váljon, vagyis keletről elsősorban rajtunk keresztül vezessenek utak Nyugat-Európába. Ehhez viszont nagyon komoly befektetésekre van szükség: pénzre, pénzre és pénzre

– fogalmazott.