A magyarországi személyszállítás legfontosabb pályaudvara a Keleti pályaudvar, amit augusztus 25-től egy hónapra felújítás miatt lezárnak. Olyan infrastruktúra elemeket újítanak fel javítanak meg vagy cserélnek ki, melyek korlátozták vagy veszélyeztették a Keleti pályaudvar utasforgalmát.

Két olyan eset van, amikor a vasúti infrastruktúra miatt az utasok kellemetlenséget szenvednek el, ha a pálya rossz állapotban van és sebességkorlátozást kell bevezetni, ami rosszabb szolgáltatáshoz vezet, a másik pedig, amikor azért van vágányzár egy szakaszon, mert felújítási vagy karbantartási munkát végeznek, ez a második pedig előrelépést jelent – mondta Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a Keleti pályaudvar felújításával kapcsolatban tartott sajtótájékoztatón.

A tavalyi krízishelyzet megmutatta, hogy a Keleti felújítása nem odázható tovább, cselekedni kell, a munka oroszlánrésze most jön – tette hozzá a MÁV vezérigazgatója.

Mint ismert tavaly augusztusban és októberben is kisiklott a Keletiben egy mozdony.

Alapos vizsgálat előzte meg, hogy mikor zárják le a pályaudvart, azért döntöttek az augusztus 25-i dátum mellett, mert a nyár vége és az ősz eleje az az időpont, amikor a legkisebb utas sérelemmel tudják a felújítást megoldani.

Az elmúlt 25 évben Magyarország és az Európai Unió minden országában a vasútfejlesztés uniós forrásokra épült, a források felfüggesztése különösen súlyosan érinti a MÁV-ot is. A MÁV-nak alternatív források után kellett nézni, a vállalatcsoport integrációja és a karbantartási források felülvizsgálata, újraosztása tette lehetővé a Keleti felújítását, ami 4,5 milliárd forintba kerül – mondta Hegyi Zsolt.

Hegyi Zsolt
Hegyi Zsolt
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Mindenkinek hosszabb menetidővel kell számolni

Augusztus 25-től négy héten át mindenki előre tervezze meg az utazását, hosszabb eljutási időre kell számítani, az utasok többségének át kell majd szállni egy másik közlekedési eszközre – mondta Kormányos László, a MÁV személyszállítási vezérigazgatója.

A vonatok a Keleti pályaudvaron kívül Kelenföldön, Kőbánya felsőn és Kőbánya-Kispesten végállomásoznak. Ezek lesznek azok a közlekedési csomópontok, ahol az utasok át tudnak szállni a buszra, metróra vagy villamosra.

Példaként említette, hogy Kőbánya felsőn a 37-es villamos 4 percenként jár majd, az utasok igénybe vehetik a MÁV-busz szolgáltatást, ami a Puskás Stadionhoz juttatja el őket. Összesen 25 csuklós busz közlekedik majd a csúcsidőben, ezek a járatok percenként fognak indulni.

Kormányos László, a MÁV személyszállítási vezérigazgatója.
Kormányos László, a MÁV személyszállítási vezérigazgatója.
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Mivel több tízezer utast érint a Keleti pályaudvar felújítása, minden átszálló csomóponton utastájékoztató kollégák lesznek, és természetesen a BKK-járatain elfogadják majd a vasúti menetjegyeket is  – erősítette meg Kormányos László.

'89-ben volt utoljára nagygenerál

140 éves volt tavaly a Keleti pályaudvar, egy ilyen idős vonatállomáson mindig van mit felújítani – erről már Szilágyi Tibor, a MÁV Pályaműködési Zrt. fejlesztési és beruházási főigazgatója beszélt. Az utasok által nem látható hátsó részeket is felújítják, mint a rendező pályaudvart, ami a pályaudvar mindennapos működéséhez szükséges. A felújítás kiterjed, a pályafelújításra, felső vezetékekre, a világításra, a biztosítóberendezések, és a távközlési elemek, valamint a zöldfelületek felújítására is.

A következő négy hétben váltó karokat és kitérőket és zúzott követ cserélnek. 15 kilométeren át vágányszabályozás hajtanak végre, négy kilométeren ténylegesen kicserélik a sínszálakat, 15 kilométeren felsővezetéket cserélnek. Építő brigádok jönnek Komáromból, Kiskunhalasról, Miskolcról. Valamint alvállalkozók segítségét is igénybe veszik, nap mint nap 200-300 ember fog dolgozni a felújításokon.

Szilágyi Tibor, a MÁV Pályaműködési Zrt. fejlesztési és beruházási főigazgatója
Szilágyi Tibor, a MÁV Pályaműködési Zrt. fejlesztési és beruházási főigazgatója
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Főbb változások az utasforgalomban:

  • A győri, pécsi, hatvani-miskolci és újszászi-békéscsabai vonalakon módosul a menetrend.
  • A győri fővonal vonatai Budapest-Kelenföldről indulnak és oda érkeznek.
  • A Budapest–Miskolc IC-k és a Tisza-tó sebesvonat a Nyugati pályaudvarra kerülnek át.
  • Az S80-as és InterRégió járatok Kőbánya felső állomásról indulnak és oda érkeznek, ahonnan pótlóbusz visz a Puskás Ferenc Stadion metróállomásig.
  • A pécsi és kaposvári InterCityk szintén Kelenföldet használják fővárosi végállomásként.
  • Az S76-os járatok egy része Pilisvörösvár és Pécel között közlekedik.
  • Az S21-es vonatok jellemzően Kőbánya-Kispestnél fordulnak vissza.
  • A kieső kapacitás pótlására a MÁV a VOLÁN, a BKK és a HÉV járataival közösen több átadópontot alakít ki a városban (pl. Kőbánya felső, Rákos, Kelenföld, Nyugati, Kőbánya-Kispest, Puskás Ferenc Stadion), amelyekről alternatív közlekedési lehetőségeket biztosítanak. A vasúti jegyek érvényesek lesznek a kijelölt közúti járatokon, a vármegye- és országbérlettel rendelkezőknek pedig nem keletkezik pluszköltségük.