Idén januárban széleskörű hatáskörrel kezdte meg működését az NKFH. Hogyan kapcsolódik a munkájuk az élelmiszerek és vendéglátóhelyek ellenőrzéséhez?
A Nemzetgazdasági Minisztérium szakmai irányítása alatt álló NKFH feladatai több pillérből állnak. A kereskedelempolitika szakmai irányítása mellett éberen őrködünk a fogyasztói jogok érvényesítése felett, a fogyasztóvédelmi, piacfelügyeleti hatósági feladatokat koordináljuk szakmai irányítóként és az ezzel kapcsolatos laboratóriumi munkát is elvégezzük. E mellett pedig kiemelt feladatunk az élelmiszer-biztonsági és higiéniai szabályok betartatása is. Röviden összefoglalva: az NKFH és a kormányhivatali munkatársak mindenhol jelen vannak, ahol a fogyasztók és a vállalkozások találkoznak – hogy segítsenek a jogkövető magatartásban és biztosítsák a tisztességes, biztonságos körülményeket. Az élelmiszer-biztonság és higiéniai szabályok tekintetében bevásárlóközpontokban, piacokon, kisebb üzletekben, éttermekben, utcai gyümölcsárusoknál, fesztiválokon és strandbüféknél egyaránt ellenőrzünk.
Tavasszal országos ellenőrzéssorozatot indítottunk, amelynek során külön figyelmet fordítottunk a távol-keleti éttermek működésére. Tapasztalataink azt mutatják, hogy más kulturális háttérből érkező üzemeltetőknél gyakran eltérő higiéniai szokásokkal találkozunk, ezért ezek fokozott ellenőrzést igényelnek. Volt olyan budapesti étterem, amelyet ugyanazon a napon kétszer is be kellett zárnunk. A vizsgálatokat a legnépszerűbb bevásárlóközpontok éttermeire és a piacok vendéglátóegységeire is kiterjesztettük. Országszerte azt tapasztaltuk, hogy ahol ideiglenes bezárásra került sor, a vállalkozások rövid időn belül orvosolták a hiányosságokat: kitakarítottak, átfestették a helyiségeket, pótolták a szükséges eszközöket, és az utóellenőrzés után újra megnyithattak. Számunkra is fontos, hogy a vállalkozások működhessenek, de ehhez mindenkinek be kell tartania a jogszabályokat – ez a fogyasztók érdeke.
- Az első félévben több mint 6000 hatósági eljárást folytattunk le,
- és több mint 200 millió forint bírságot szabtunk ki:
- ebből 114 millió forint a kereskedelemben,
- 75 millió forint a vendéglátásban,
- míg 22 millió forint a piacokon tapasztalt jogsértésekhez kapcsolódott.
Az ellenőrzések mellett kiemelten fontosnak tartjuk a tájékoztatást is. Ingyenesen hívható ügyfélszolgálatunk a fogyasztók és a vállalkozások számára egyaránt segítséget nyújt – legyen szó panaszról, kérdésről vagy útmutatásról a jogkövető működéshez. Nem véletlen, hogy a legtöbb bejelentés élelmiszerekkel kapcsolatos, hiszen ezek mindenkit érintenek: egy szabálytalanság nemcsak a pénztárcánkat, hanem az egészségünket is veszélyeztetheti.
Még közeli emlék a nyári szabadság mindenkinek, így álljunk meg egy pillanatra ennél az időszaknál! Nyáron mindenki strandra, fagyira, fesztiválra és összességében gondtalan kikapcsolódásra vágyik. Önök viszont ebben az időszakban is a kulisszák mögé néznek: hűtőkbe, mosogatók alá, pultok mögé.
A nyári időszakban az élelmiszerbiztonsági kockázatok fokozottan jelen vannak: a hőség, a nagy tömegeket vonzó rendezvények és az ideiglenes büfék miatt különösen fontos a szigorú higiénia. Alapvető elvárás, hogy a strandon vásárolt fagylalt vagy a fesztiválhamburger biztonságosan, megfelelő körülmények között készüljön. Ennek biztosítására az NKFH a kormányhivatalokkal közösen országos ellenőrzést indított, hogy iránymutatást adjon és garantálja a fogyasztók egészségét védő feltételek meglétét.
Hány helyen jelentek meg a hatóság munkatársai a nyári időszakban?
Összesen 1349 vendéglátóhelyet ellenőriztünk: 741 fagylaltozót, 488 strandbüfét, valamint a legnagyobb nyári fesztiválok kitelepült egységeit. Fontos hangsúlyozni, hogy célunk elsősorban nem a bírságolás, hanem a szabálytalanságok feltárása és a színvonal emelése volt, hogy a fogyasztók mindenhol megfelelő higiéniai körülményekkel találkozzanak. Természetesen a súlyos, az egészséget közvetlenül veszélyeztető hiányosságok azonnali beavatkozást és szankciót tettek szükségessé.
Mik voltak a leggyakoribb problémák?
A feltárt hibák jellege egész évben hasonló, így a nyári ellenőrzések során is: az esetek 15 százaléka higiéniai hiányosságokra vezethető vissza – például szennyezett munkafelületekre, koszos hűtőkre vagy hiányos takarításra. Több helyen a kézmosás alapfeltételei (fertőtlenítő, papírtörlő) sem álltak rendelkezésre, sőt, előfordult, hogy a mosogatás technikai feltételei sem feleltek meg az előírásoknak.
Visszatérő probléma volt az allergénekről szóló tájékoztatás hiánya is: az egységek több mint 8 százalékában a fogyasztók nem kaptak megfelelő információt. Az ilyen hiányosságok azért különösen veszélyesek, mert közvetlenül befolyásolják az élelmiszerek biztonságát.
A nem megfelelő higiénia súlyos ételfertőzéseket okozhat, a kézmosás és a mosogatás hiánya baktériumok terjedéséhez vezethet, míg az allergénekről szóló tájékoztatás elmulasztása akár életveszélyes következményekkel is járhat az érintetteknél. Ezért kiemelt célunk, hogy ezekre a területekre felhívjuk a figyelmet, és iránymutatást adjunk a jogszabályok betartására.
Városi legendaként mindig terjednek kirívó esetek. Idén nyáron akadtak különösen súlyosak?
Sajnos akadtak kirívó esetek is: országosan 33 vendéglátóhely működését kellett korlátoznunk, több egységet azonnal be is zártunk. Volt olyan büfé, ahol nagy mennyiségű rágcsálóürülék és egy egértetem került elő – ilyen körülmények között nem lehetett más választásunk, mint azonnal közbeavatkozni. Az üzemeltetők elhagyták a helyszínt, de a rendőrség és az önkormányzat segítségével sikerült megtenni a szükséges intézkedéseket. A kollégáim ezen felül más súlyos hiányosságokat is feltártak: takarítatlanságot, erős szennyeződéseket, szociális helyiség és kézmosó hiányát, valamint szabálytalan hús- és zöldségfeldolgozást. Ezek mind komoly egészségügyi kockázatot jelenthettek volna a fogyasztókra nézve.
És mi a helyzet a fesztiválokkal? Ezek sok embert érintenek egyszerre és ott sem mindig a tisztaság az első gondolata az embernek.
Éppen ezért a fesztiválokon is kiemelt figyelmet fordítottunk az ellenőrzésekre. Az egyik legnagyobb rendezvényen 103 vizsgálatot végeztünk: több hiányosságot feltártunk, két egységet ideiglenesen be kellett zárnunk, és 34 kilogramm élelmiszert vontunk ki a forgalomból. Egy másik helyszínen 37 kilogramm alapanyagot – köztük földes gombát és penészes paradicsomot – kellett lefoglalnunk. Ugyanakkor pozitív tapasztalat is akadt: volt olyan rendezvény, ahol minden előírásnak megfeleltek a szolgáltatók, és nem merült fel hiányosság.
Ha számokban nézzük, mi az összesített nyári mérleg?
- Országosan 356 terméket – közel 1,2 tonna élelmiszert – kellett kivonnunk a forgalomból, ami nagyjából egy kisebb élelmiszerbolt teljes készletének felel meg.
- 217 eljárás indult, a kiszabott bírságok összege pedig meghaladta a 37 millió forintot.
- Ezek a számok jól mutatják: ha nem léptünk volna közbe, sok fogyasztó egészsége került volna veszélybe.
Mire számíthatnak a fogyasztók a jövőben?
Tapasztalataink szerint az ellenőrzéseknek nemcsak visszatartó, hanem javító hatása is van: ahogy tavasszal a távol-keleti éttermeknél és a bevásárlóközpontokban, úgy nyáron a fesztiválokon is azt láttuk, hogy a kezdeti hiányosságokat a szolgáltatók gyorsan kijavították. Ez is mutatja, hogy a célunk nem a büntetés, hanem a fogyasztók egészségének és biztonságának megőrzése, valamint a jogkövető működés támogatása. A vásárlóknak nem kellene azon aggódniuk, hogy egy fagylalt vagy fesztiválhamburger veszélyt jelenthet az egészségükre – ez a mi feladatunk, hogy ezt garantáljuk.
A nyár lezárultával sem áll meg a munka: az NKFH a magyar családok védelme érdekében egész évben folytatja az élelmiszer-biztonsági, higiéniai, fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti ellenőrzéseket.
Ha bárkinek kérdése vagy problémája van, ingyenesen hívható ügyfélszolgálatunkon és e-mailen is készséggel állunk a fogyasztók és a vállalkozások rendelkezésére.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Szijjártó Péter: Nem kapcsolatunk van az unióval, hanem mi magunk is az EU vagyunk
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Megvan, hogy mennyi pénzért lehet hálálkodni