Idén januárban széleskörű hatáskörrel kezdte meg működését az NKFH. Hogyan kapcsolódik a munkájuk az élelmiszerek és vendéglátóhelyek ellenőrzéséhez?

A Nemzetgazdasági Minisztérium szakmai irányítása alatt álló NKFH feladatai több pillérből állnak. A kereskedelempolitika szakmai irányítása mellett éberen őrködünk a fogyasztói jogok érvényesítése felett, a fogyasztóvédelmi, piacfelügyeleti hatósági feladatokat koordináljuk szakmai irányítóként és az ezzel kapcsolatos laboratóriumi munkát is elvégezzük. E mellett pedig kiemelt feladatunk az élelmiszer-biztonsági és higiéniai szabályok betartatása is. Röviden összefoglalva: az NKFH és a kormányhivatali munkatársak mindenhol jelen vannak, ahol a fogyasztók és a vállalkozások találkoznak – hogy segítsenek a jogkövető magatartásban és biztosítsák a tisztességes, biztonságos körülményeket. Az élelmiszer-biztonság és higiéniai szabályok tekintetében bevásárlóközpontokban, piacokon, kisebb üzletekben, éttermekben, utcai gyümölcsárusoknál, fesztiválokon és strandbüféknél egyaránt ellenőrzünk. 

Tavasszal országos ellenőrzéssorozatot indítottunk, amelynek során külön figyelmet fordítottunk a távol-keleti éttermek működésére. Tapasztalataink azt mutatják, hogy más kulturális háttérből érkező üzemeltetőknél gyakran eltérő higiéniai szokásokkal találkozunk, ezért ezek fokozott ellenőrzést igényelnek. Volt olyan budapesti étterem, amelyet ugyanazon a napon kétszer is be kellett zárnunk. A vizsgálatokat a legnépszerűbb bevásárlóközpontok éttermeire és a piacok vendéglátóegységeire is kiterjesztettük. Országszerte azt tapasztaltuk, hogy ahol ideiglenes bezárásra került sor, a vállalkozások rövid időn belül orvosolták a hiányosságokat: kitakarítottak, átfestették a helyiségeket, pótolták a szükséges eszközöket, és az utóellenőrzés után újra megnyithattak. Számunkra is fontos, hogy a vállalkozások működhessenek, de ehhez mindenkinek be kell tartania a jogszabályokat – ez a fogyasztók érdeke.

  • Az első félévben több mint 6000 hatósági eljárást folytattunk le,
  • és több mint 200 millió forint bírságot szabtunk ki:
  • ebből 114 millió forint a kereskedelemben,
  • 75 millió forint a vendéglátásban,
  • míg 22 millió forint a piacokon tapasztalt jogsértésekhez kapcsolódott.

Az ellenőrzések mellett kiemelten fontosnak tartjuk a tájékoztatást is. Ingyenesen hívható ügyfélszolgálatunk a fogyasztók és a vállalkozások számára egyaránt segítséget nyújt – legyen szó panaszról, kérdésről vagy útmutatásról a jogkövető működéshez. Nem véletlen, hogy a legtöbb bejelentés élelmiszerekkel kapcsolatos, hiszen ezek mindenkit érintenek: egy szabálytalanság nemcsak a pénztárcánkat, hanem az egészségünket is veszélyeztetheti.

Dr. Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) elnöke
Dr. Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) elnöke
Kép: NKFH

Még közeli emlék a nyári szabadság mindenkinek, így álljunk meg egy pillanatra ennél az időszaknál! Nyáron mindenki strandra, fagyira, fesztiválra és összességében gondtalan kikapcsolódásra vágyik. Önök viszont ebben az időszakban is a kulisszák mögé néznek: hűtőkbe, mosogatók alá, pultok mögé.

A nyári időszakban az élelmiszerbiztonsági kockázatok fokozottan jelen vannak: a hőség, a nagy tömegeket vonzó rendezvények és az ideiglenes büfék miatt különösen fontos a szigorú higiénia. Alapvető elvárás, hogy a strandon vásárolt fagylalt vagy a fesztiválhamburger biztonságosan, megfelelő körülmények között készüljön. Ennek biztosítására az NKFH a kormányhivatalokkal közösen országos ellenőrzést indított, hogy iránymutatást adjon és garantálja a fogyasztók egészségét védő feltételek meglétét.

Hány helyen jelentek meg a hatóság munkatársai a nyári időszakban?

Összesen 1349 vendéglátóhelyet ellenőriztünk: 741 fagylaltozót, 488 strandbüfét, valamint a legnagyobb nyári fesztiválok kitelepült egységeit. Fontos hangsúlyozni, hogy célunk elsősorban nem a bírságolás, hanem a szabálytalanságok feltárása és a színvonal emelése volt, hogy a fogyasztók mindenhol megfelelő higiéniai körülményekkel találkozzanak. Természetesen a súlyos, az egészséget közvetlenül veszélyeztető hiányosságok azonnali beavatkozást és szankciót tettek szükségessé.

Mik voltak a leggyakoribb problémák?

A feltárt hibák jellege egész évben hasonló, így a nyári ellenőrzések során is: az esetek 15 százaléka higiéniai hiányosságokra vezethető vissza – például szennyezett munkafelületekre, koszos hűtőkre vagy hiányos takarításra. Több helyen a kézmosás alapfeltételei (fertőtlenítő, papírtörlő) sem álltak rendelkezésre, sőt, előfordult, hogy a mosogatás technikai feltételei sem feleltek meg az előírásoknak. 

Visszatérő probléma volt az allergénekről szóló tájékoztatás hiánya is: az egységek több mint 8 százalékában a fogyasztók nem kaptak megfelelő információt. Az ilyen hiányosságok azért különösen veszélyesek, mert közvetlenül befolyásolják az élelmiszerek biztonságát.

A nem megfelelő higiénia súlyos ételfertőzéseket okozhat, a kézmosás és a mosogatás hiánya baktériumok terjedéséhez vezethet, míg az allergénekről szóló tájékoztatás elmulasztása akár életveszélyes következményekkel is járhat az érintetteknél. Ezért kiemelt célunk, hogy ezekre a területekre felhívjuk a figyelmet, és iránymutatást adjunk a jogszabályok betartására.

Dr. Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) elnöke
Dr. Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) elnöke
Kép: NKFH

Városi legendaként mindig terjednek kirívó esetek. Idén nyáron akadtak különösen súlyosak?

Sajnos akadtak kirívó esetek is: országosan 33 vendéglátóhely működését kellett korlátoznunk, több egységet azonnal be is zártunk. Volt olyan büfé, ahol nagy mennyiségű rágcsálóürülék és egy egértetem került elő – ilyen körülmények között nem lehetett más választásunk, mint azonnal közbeavatkozni. Az üzemeltetők elhagyták a helyszínt, de a rendőrség és az önkormányzat segítségével sikerült megtenni a szükséges intézkedéseket. A kollégáim ezen felül más súlyos hiányosságokat is feltártak: takarítatlanságot, erős szennyeződéseket, szociális helyiség és kézmosó hiányát, valamint szabálytalan hús- és zöldségfeldolgozást. Ezek mind komoly egészségügyi kockázatot jelenthettek volna a fogyasztókra nézve.

És mi a helyzet a fesztiválokkal? Ezek sok embert érintenek egyszerre és ott sem mindig a tisztaság az első gondolata az embernek.

Éppen ezért a fesztiválokon is kiemelt figyelmet fordítottunk az ellenőrzésekre. Az egyik legnagyobb rendezvényen 103 vizsgálatot végeztünk: több hiányosságot feltártunk, két egységet ideiglenesen be kellett zárnunk, és 34 kilogramm élelmiszert vontunk ki a forgalomból. Egy másik helyszínen 37 kilogramm alapanyagot – köztük földes gombát és penészes paradicsomot – kellett lefoglalnunk. Ugyanakkor pozitív tapasztalat is akadt: volt olyan rendezvény, ahol minden előírásnak megfeleltek a szolgáltatók, és nem merült fel hiányosság.

Ha számokban nézzük, mi az összesített nyári mérleg?

  • Országosan 356 terméket – közel 1,2 tonna élelmiszert – kellett kivonnunk a forgalomból, ami nagyjából egy kisebb élelmiszerbolt teljes készletének felel meg.
  • 217 eljárás indult, a kiszabott bírságok összege pedig meghaladta a 37 millió forintot.
  • Ezek a számok jól mutatják: ha nem léptünk volna közbe, sok fogyasztó egészsége került volna veszélybe.

Mire számíthatnak a fogyasztók a jövőben?

Tapasztalataink szerint az ellenőrzéseknek nemcsak visszatartó, hanem javító hatása is van: ahogy tavasszal a távol-keleti éttermeknél és a bevásárlóközpontokban, úgy nyáron a fesztiválokon is azt láttuk, hogy a kezdeti hiányosságokat a szolgáltatók gyorsan kijavították. Ez is mutatja, hogy a célunk nem a büntetés, hanem a fogyasztók egészségének és biztonságának megőrzése, valamint a jogkövető működés támogatása. A vásárlóknak nem kellene azon aggódniuk, hogy egy fagylalt vagy fesztiválhamburger veszélyt jelenthet az egészségükre – ez a mi feladatunk, hogy ezt garantáljuk.

A nyár lezárultával sem áll meg a munka: az NKFH a magyar családok védelme érdekében egész évben folytatja az élelmiszer-biztonsági, higiéniai, fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti ellenőrzéseket.

Ha bárkinek kérdése vagy problémája van, ingyenesen hívható ügyfélszolgálatunkon és e-mailen is készséggel állunk a fogyasztók és a vállalkozások rendelkezésére.