Az eddigi szabályozás alapján a súlyadót az adott gépjármű saját tömege (önsúlya) alapján kellett megfizetni, 100 kilogrammonként 1200 forintot. az illetékes önkormányzatnak.  Az új szabályozás szerint nem a súly, hanem a teljesítmény szerint határozzák majd meg az adó mértékét, s a korosabb autók után alacsonyabb kiadással lehet majd számolni. Az egyes pénzügyi törvények módosításáról szóló javaslat szerint a gyártás évében és az azt követő 3 naptári évben kilowattonként 300, a 4-7 éves autó esetében 260 forintot kell fizetni évente. Az ennél öregebb gépjárműveknél a "súlyadó" kilowattonként 120-260 forint között lesz.

 

Egy kis matek

 

Egy új, 1,3 literes motorral szerelt, GC felszereltségű Suzuki Swift után az eddigi szabályok szerint, a 990 kilogrammos saját tömegből kiindulva 11 880 forintot fizetett a a tulajdonos, míg a tervezett változtatás nyomán kilowattonként 300 forintot, vagyis összesen évente 20 580 forint lesz a kötelezettség, vagyis 73 százalékos a többlet.

Egy 1600-1800 köbcentiméteres hajtóművel ellátott Toyota Avensis esetében eddig 15 540-16 200, jövőben pedig 24 300-28 500 forint súlyadót kell fizetni, ez 56-75 százalékos emelkedést jelent.

Egy 8 éves Swift súlyadója most 9600 forint, az új szabályok szerint 10 ezer forint, azaz a szóban forgó autó esetében 4 százalék lesz a pluszkiadás. Aki egy 3 évnél fiatalabb, 1,4 literes G-sorozatú Opel Astrát hajt, a jövőben 19 800 forintot hagy a helyhatóságnál, szemben az eddigi 13 200 forinttal. Egy prémium kategóriába tartozó 1 éves, tiptronic váltós, 4,2 literes motorral szerelt, Audi A8 quattro adója jelenleg évente 21 600 forint, míg a módosítás után 73 800 forintról kap majd csekket a tulajdonos.

 

Rosszul járnak a motorosok 

 

A legrosszabbra a motorosok számíthatnak. A kétkerekűekért eddig legfeljebb pár ezer forintot kellett fizetni, a jövőben viszont lesz olyan motor, melynek éves súlyadója meghaladja a 40 ezer forintot. A Suzuki GSX 1300 (Hayabusa) 217 kilogramm saját tömege 3600 forintos éves súlyadót jelentett eddig, a törvénymódosítás életbe lépésével azonban 38 640 forint lesz a sarc, a GSX R 1000 után pedig 2400 forint helyett 39 302 forint lesz a teher, ami tízszeres, illetve tizenötszörös emelkedést jelent.

 

Az átírás is drágul

 

Tulajdonosváltáskor esedékes átiratás költségei is emelkednek. Jelenleg köbcentiméterenként 15 forintot kell leróni illetékként, a törvénymódosítás az egységárat 18 forintra emeli. A kizárólag elektromos hajtómotorral ellátott gépjármű esetén az illeték mértéke a hajtómotor teljesítményének minden megkezdett 1 kilowattja után 800 forint az illeték, szemben a mostani 600 forinttal, a Wankel-motoros gépjárművek esetén a kamratérfogat köbcentiméterenkénti 30 forintos illetéke 36 forintra nő.