Kezdjük egy rövid áttekintéssel: hogyan alakult mostanában a lakásbiztosítások iránti kereslet? Mi a helyzet a piacon?

Az Otthon Start már bizonyítottan berobbantotta az új lakáshitel-igényléseket, az adásvételek száma egyértelműen növekszik, és mivel a hitel mellé kötelező a lakásbiztosítás, itt látunk egy kisebb felfutást az új kötések számában, ami jó lehetőség a biztosítóknak is.

Inkább azt mondanám, hogy a hitelfedezeti biztosításoknál van nagyobb hatás, mert aki csak teheti, hosszú, akár 25 éves futamidőre igényli az Otthon Start hitelt, és ennyi idő alatt sok minden történhet – akár haláleset, rokkantság is. Ráadásul a jogszabály előírja, hogy az Otthon Start hitel esetén kötelező tájékoztatni az ügyfelet a hitelfedezeti biztosításról.

Tehát érdemes a hitelfedezetiről is beszélni, nem csak a lakásbiztosításról. Érdekes kérdés az is, hogy többen választják-e azt, hogy csak a hitelfedezetit kötik meg, és nem egy nagyobb lakásbiztosítási csomagot.

Fontos hangsúlyozni, hogy a lakásbiztosítás kötelező, az a vagyontárgyakra – a lakásra és az ingóságokra – vonatkozik. A hitelfedezeti biztosítás más: jellemzően négy fedezetet tartalmaz: haláleset, rokkantság, munkanélküliség, keresőképtelenség. Ha az ügyfél, akinek a jövedelme fontos a törlesztés szempontjából, meghal vagy megrokkan, és volt hitelfedezeti biztosítása, akkor a biztosító kifizeti a fennálló tőketartozást, és így mentesíti az örökösöket a hitel alól.

A munkanélküliségi, keresőképtelenségi láb pedig arra szolgál, hogy ha az ügyfél jövedelme átmenetileg megszűnik, a biztosító fizesse helyette a törlesztőrészletet. A lakásbiztosítás az ingatlanban és ingóságokban esett károkra vonatkozik – legyen az egy üvegtörés vagy vízkár, de a legsúlyosabb esetben a teljes újjáépítést is fedezi. A két biztosítás tehát kiegészíti egymást: a lakásbiztosítás a vagyontárgyat, a hitelfedezeti pedig az ügyfelet és a családját védi.

Pósfai Tamás, az UNIQA Biztosító Zrt. bankbiztosítási igazgatója
Pósfai Tamás, az UNIQA Biztosító Zrt. bankbiztosítási igazgatója
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

És a hitelfedezeti biztosítást sokan választják?

Az új 3 százalékos hitel rendelete kötelezővé teszi, hogy a figyelmet felhívják rá a hiteligénylés során, és én azt gondolom, ez mindenkinek érdeke is. Ha valakinek van is annyi tartaléka, hogy egy ideig törlessze a hitelét munkanélküliség vagy keresőképtelenség esetén, halálesetnél vagy rokkantságnál nagyon kevesen tudnák kifizetni a teljes fennálló tőketartozást. Ezért fontos, hogy ne öröklődjön maga az adósság, erre pedig a hitelfedezeti biztosítás nyújt védelmet.

Hogy látja, az új 3 százalékos lakáshitel milyen hatással lehet a biztosítási piacra? Hogyan készül az UNIQA?

Arra törekszünk, hogy folyamatosan nagyon jó ár-érték arányú biztosításokat nyújtsunk. Az Otthon Start program keretében lakásbiztosítást vásárló ügyfeleinknek  20 százalék kedvezményt és egyéb plusz szolgáltatást biztosítunk. Alapvetően kedvezőek a tarifáink, ezt a mérések is visszaigazolják. Emellett ügyfélélményt szeretnénk nyújtani: mérjük az elégedettséget a szerződéskötéstől kezdve a kárbejelentésen át a szerződésmódosításokig. Az eredményeink pedig nagyon jók.

Az Orbán-kormány befagyasztotta a lakásbiztosítási díjakat is. Hogyan érinti ez a biztosítási szektort?

Csatlakozva a gazdaság élénkítését és az inflációs hatások mérséklését célzó kezdeményezésekhez a lakásbiztosítások díját a 2024. december 31-én érvényes díjszint alatt tartjuk. Meglévő ügyfeleknél nem emeljük a díjat, nincs indexálás, viszont az ingatlan és ingóság esetében a biztosítási összeget 5 százalékkal emeljük az alulbiztosítottság elkerülése érdekében.

Ez komoly kihívás, mert a költségeink nőnek – nemcsak a működési, hanem a helyreállítási költségek, a szakemberek díja és az anyagárak is. Ez minden biztosítót nehéz helyzet elé állít. Mi egyszerűsítjük a folyamatokat, ahol lehet, digitalizálunk, de közben az ügyfélélményt szeretnénk még javítani.

Pósfai Tamás, az UNIQA Biztosító Zrt. bankbiztosítási igazgatója
Pósfai Tamás, az UNIQA Biztosító Zrt. bankbiztosítási igazgatója
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Van újdonság a szolgáltatásokban is?

Igen, két új elemet vezettünk be. Az egyik az úgynevezett összkockázatú (all risk) vagyonbiztosítás, ahol nincs lista a biztosítási eseményekről, hanem néhány kizárás van, és minden másra térít a biztosító.

A másik az „újjáépítési érték extra”, ami akkor segít, ha például az épületgépészetet modern, drágább technológiával kell helyreállítani a szabványok változása miatt.

Az új all risk biztosítás mennyire népszerű?

Van egy tudatos ügyfélkör, amely kifejezetten keresi a teljes biztonságot, ők választják. Ez is lakásbiztosítás, csak más módozat, más feltételekkel. A hagyományos lakásbiztosításokhoz képest így még nagyobb biztonság érhető el.

Az alulbiztosítottság mennyire van jelen ma a piacon?

Jelen van, sajnos még mindig nagy mértékben. A márciusi lakáskampány alatt nagy a médiavisszhangja az alulbiztosítottsággal kapcsolatos üzeneteknek , és ez növeli az ügyfelek tudatosságát. Ennek köszönhetően csökkent az alulbiztosítottság, de még mindig sok a régi szerződés – körülbelül a meglévő állomány harmada 5 évnél régebbi.

Ezek lehet, hogy összegekben még rendben vannak, de például napelemek, hőszivattyúk legtöbbször nincsenek benne a fedezetben, mert ezeket idő közben szerelték be az ingatlanba. Ezért is érdemes időről-időre felülvizsgálni a biztosítást.

Említette a márciusi lakásbiztosítási kampányt. Itt láttak felfutást?

Mindkét évben megugrott a váltók száma. Az idei márciusi kampányban valamivel alacsonyabb volt, mint az első, 2024 tavaszi kampányban, de így is jelentős volt a mozgás.

Pósfai Tamás, az UNIQA Biztosító Zrt. bankbiztosítási igazgatója
Pósfai Tamás, az UNIQA Biztosító Zrt. bankbiztosítási igazgatója
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

És jövőre, a 3 százalékos hitellel megvett ingatlanokra most lakásbiztosítást kötők miatt várható újabb felfutás a biztosítási piacon?

A tapasztalat az, hogy nem azok kötik újra, akik éven belül szerződtek, inkább a régebbiek. De az is nagy potenciál. Azt gondolom, a 3 százalékos lakáshitel önmagában nem lesz hatással a márciusi kampány számaira, de általánosan élénkíti majd a piacot.

Jelenleg a kedvező tarifáinkat kommunikáljuk, illetve azt, hogy miért fontos a lakásbiztosítás, milyen fedezetek vannak benne, és melyik miért fontos. Arra ösztönözzük az ügyfeleket, hogy bővebb csomagot kössenek, és ne maradjanak lefedetlen kockázataik.

Van kockázata annak, hogy a kampányok hatására többen jelentenek be károkat?

Az ügyfelek többsége eddig is tudta, hogy van lakásbiztosítása. A kampány inkább arra jó, hogy felülvizsgálják a régi szerződéseket, magasabb biztosítási összegre váltsanak, vagy újabb fedezetekkel bővítsék meglévő biztosításukat.

A biztosításokat érdemes időről időre felülvizsgálni, mert az ingatlanok értéke, felszereltsége gyakran változhat, az új módozatok pedig általában szélesebb fedezetet nyújtanak, mint a régiek.