A társaságok milliárdokat költenek javításra és karbantartása, hogy továbbra is a régebbi, kevésbé környezetbarát repülőgépeket használhassák és felárat fizetnek azért, hogy a bérbeadóktól megszerezhessék őket. De hiába: egyes légitársaságok azonban még mindig kénytelenek ritkítani a menetrendet a hiány miatt.
Mindez épp akkor történik, amikor az utazók száma a becslések alapján történelmi magasságokba emelkedhet: 2024-ben várhatóan 4,7 milliárdan fognak utazni, szemben a 2019-es 4,5 milliárddal.
John Grant, az OAG utazási adatszolgáltató cég vezető elemzője a Reuters-nek úgy nyilatkozott, hogy a légitársaságok várhatóan egész nyáron erősen teljesítenek, helyenként pedig különösen magasak a repülőjegyek árai.
A Boeing és az Airbus gyártási problémái miatt ugyanakkor a várthoz képest idén 19 százalékkal kevesebb repülőgépet kapnak a légitársaságok. Ráadásul ez a szám az amerikai légitársaságok esetében még szembetűnőbb, 32 százalékos. Számos társaság ugyanis a Boeing 737 MAX gépeinek gyártásától függ, melyet az Alaska Airlines januári incidense során visszafogtak.
Az RTX közlése szerint a Pratt & Whitney hajtóműveinek hibája miatt az év első felében akár 650 Airbus A320neo repülőgép használatát is felfüggeszthetik.
A következmények már most szembetűnőek: a Ryanair ritkította néhány útvonalát Európában, Amerikában pedig a United és a Southwest kényszerült erre. Elemzők arra számítanak, hogy a második negyedévben a legtöbb amerikai légitársaság az egy évvel korábbihoz képest lassabb ütemben fogja növelni a kapacitásait.
A hiány miatt azonban virágozni kezdett a repülőgéplízing piaca: a Cirium Ascend Consultancy adatai szerint az új Airbus és Boeing gépek lízingdíjai már a havi 400 ezer dollárt is elérik, ami 2008 közepe óta a legmagasabb érték.
A megnövekedett lízing-, javítási és munkaerőköltségek ellenére a légitársaságok várhatóan nyereséget termelnek majd. Tavaly a United és a Delta Air Lines oroszlánrészével 4,5 százalékos adózás előtti árrést ért el az amerikai légitársaságok.
Szorul a hurok a Boeing nyaka körül, újabb gép hibásodott meg
Vizsgálatot indítottak az amerikai légitársaságot szabályozó hatóságok, miután felszállás közben leesett és a szárnynak csapódott egy Boeing 737 típusú repülőgép hajtóművének burkolata.Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább--->
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Redditen vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!