Újra frissítette az Európai Bizottság az Európai Unióban működési tilalom vagy működési korlátozások alá helyezett légitársaságok jegyzékét, az úgynevezett európai repülésbiztonsági listát. Több cég újra repülhet az EU légterében, míg más országok esetében bár javult a helyzet, repülőik még mindig ki vannak tiltva.
Az immár 21. módosítás során engedélyt kapott a fülöp-szigeteki Philippine Airlines, így ez lett a szigetország első olyan légitársasága, amely 2010 óta most újra közlekedhet az EU-ban. A 2012-ben eltiltott venezuelai Conviasa légitársaság szintén visszatérhet az európai légtérbe. Az előző listán szereplő légitársaságok közül néhány megszűnt, ezért ezeket el kellett távolítani a felsorolásból, míg több, tilalom alá tartozó országban nemrégiben új légitársaságok alakultak, melyeket fel kellett venni az EU új repülésbiztonsági listájára.
Javul a helyzet, de...
Bár Líbia esetében javulás történt, a líbiai hatóságok egyetértettek abban, hogy az ország légi fuvarozói mindaddig nem üzemeltethetnek járatokat Európába, amíg az Európai Unió számára kielégítő módon új engedélyt nem kapnak. A Bizottság Szudán és Mozambik esetében is méltatta a repülésbiztonság terén tett előmenetelt, illetve elismerően nyilatkozott Indonézia, Kazahsztán, a Kongói Demokratikus Köztársaság, Líbia, Mauritánia, Mozambik, Oroszország és Szudán repülésfelügyeleti hatóságainak a polgári repülés megreformálása és a repülésbiztonság javítása terén tett erőfeszítéseiről. A testület abban bízik, hogy ezek az országok előbb-utóbb képesek lesznek garantálni a nemzetközi biztonsági előírások eredményes alkalmazását.
Ezen a linken elérhető legfrissebb, magyar nyelvű lista (pdf formátumban) első része az EU-ból teljes mértékben kitiltott légitársaságokat sorolja fel (A melléklet), míg a második része azokat B melléklet), amelyek repülhetnek ugyan, de csak az unióból nem kitiltott, a biztonsági követelményeket teljesítő cégek kölcsöngépeivel, kölcsönzött személyzetével, karbantartásával és biztosításával.
Közel háromszáz kitiltott légitársaság
Az említett B melléklet, vagyis az EU-ban szigorú működési korlátozások tárgyát képező légi fuvarozók listája is módosult az Air Madagascar és a kazahsztáni Air Astana légi flottájában történt változások eredményeképpen. Az Air Madagascar flottája megújult (újabb légi járművel bővült), az Air Astana által használt régi Fokker típusú gépeket pedig kivonták a forgalomból, így ez a repülőgéptípus lekerült a listáról.
Az EU aktualizált repülésbiztonsági listáján a következő 20 országban engedélyezett légi fuvarozóknak csaknem mindegyike - összesen 278 légitársaság - szerepel (ezekkel szemben teljes működési tilalom van érvényben az Európai Unióban): Afganisztán, Angola, Benin, Dzsibuti, Egyenlítői Guinea, Eritrea, Fülöp-szigetek (egy légitársaság kivételével), Gabon (három, korlátozások és feltételek mellett üzemelő légitársaság kivételével), Indonézia (5 légitársaság kivételével), Kazahsztán (egy, korlátozások és feltételek mellett üzemelő légitársaság kivételével), Kirgizisztán, Kongói Demokratikus Köztársaság, Kongói Köztársaság, Libéria, Mozambik, São Tomé és Príncipe, Sierra Leone, Szudán, Szváziföld és Zambia. A lista két további légitársaságot is tartalmaz: a suriname-i Blue Wing Airlinest és a ghánai Meridian Airwayst, így a teljes tilalom alá tartozó légi fuvarozók száma 280 összesen.
Emellett a lista feltüntet tíz olyan légi fuvarozót is, amelyre működési korlátozások vonatkoznak, és amelyek működése az Európai Unióban szigorú feltételekhez van kötve. Ezek a következők: a már említett kazahsztáni Air Astana, a gaboni Afrijet, a Gabon Airlines és a szintén gaboni SN2AG, az észak-koreai Air Koryo, a ghánai Airlift International, a Comore-szigeteki Air Service Comores, az Iran Air, az angolai TAAG Angola Airlines és az Air Madagascar.