Az Európai Bizottság csütörtökön bejelentette, hogy vizsgálatot indít az AliExpress kínai e-kereskedelmi óriáscég ellen, és további információkat kért a LinkedIntől, a Microsoft tulajdonában lévő közösségi hálózattól arról, hogy miként tartja be a 27 országot tömörítő blokk digitális szolgáltatásokról szóló törvényét.

A Bizottság azt is közölte, hogy a világ számos nagyobb közösségi médiavállalatától és keresőmotorjától magyarázatot követel arra, hogy a generatív mesterséges intelligencia által jelentett veszélyeket hogyan kezelik – írja a Politico.

A feltörekvő technológiát – amelyet az OpenAI ChatGPT nevű szolgáltatása tett híressé – kapcsolatba hozták a deepfake videókkal, hangklipekkel és képekkel, és a tisztviselők attól tartanak, hogy az ilyen tartalmakat a júniusi európai parlamenti választások előtt a választók befolyásolására használhatják fel. 

Brüsszel meg akarja mutatni, hogy az új digitális tartalomszabályok szigorúak és hatékonyak is lesznek.

A generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos információkéréseket küldtek a Facebooknak, a Snapchatnek, a TikToknak, a YouTube-nak, az X-nek (korábban Twitter) és az Instagramnak, valamint a Google és a Bing keresőóriásoknak. Az unió új online tartalmi szabályai szerint az ilyen megkeresések jelentik az első lépést a hivatalos vizsgálat megkezdése előtt.

E vállalatok közül sokan a múlt hónapban önkéntes kötelezettségvállalásokat írtak alá a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos választási fenyegetések elleni küzdelemről. A Bizottság egyik magas rangú tisztviselője azt mondta, hogy üdvözlik ezt a kezdeményezést, de a vállalatok tovább mehetnének annak kifejtésében, hogy miként mérsékelnék az ilyen kockázatokat.

A LinkedIn nem volt tekintettel az érzékeny adatokra

A vállalatoknak április 5-ig kell választ adniuk arra, hogyan védekeznek a választásokkal kapcsolatos generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos problémák ellen, és április 26-ig kell válaszolniuk a szélesebb körű kérdésekre, többek között a Taylor Swift ellen nemrégiben célba vett deepfake pornográfia terjedésének megállítására.

Az AliExpress vizsgálata az első olyan alkalom, amelynek során egy kínai e-kereskedelmi vállalat kerül a célkeresztbe a digitális szolgáltatásokról szóló törvény betartása miatt. Jelenleg a Bizottság külön vizsgálatokat folytat az X, valamint az Aliexpress és a TikTok ellen.

A vizsgálat, amely még nem jelenti azt, hogy a vállalat a digitális szabályokba ütközött volna, az AliExpress fogyasztóvédelmi gyakorlatára összpontosít, azzal kapcsolatban, hogy az európaiak hogyan juthatnak illegális termékekhez és pornográf tartalmakhoz a platformon.

A Bizottság szerint a LinkedIn megsértette az EU új tartalmi szabályait, amelyek megtiltották, hogy az embereket úgynevezett érzékeny adatok (szexuális orientáció, politikai vélemény vagy a faji hovatartozás) alapján célozzák meg. Erre azt követően került sor, hogy civil társadalmi csoportok a múlt hónapban panaszt tettek a LinkedIn ellen.