Az ukrajnai invázió után Oroszországban maradt nagy nemzetközi vállalatok – köztük a Philip Morris és a Danone – tavaly több százmilliárd dolláros bevételt értek el az országban – derült ki egy új jelentésből, amiről a Politico számolt be.

Moszkva tavaly februári teljes körű inváziója után több tucat nemzetközi vállalat kivonult Oroszországból, hogy megvédje hírnevét vagy megvédje üzletét, ám azok, amelyek maradtak, azóta több milliárd dollárt fizettek be az orosz államnak a bevételeik után befolyt adókból.

A B4Ukraine civil társadalmi ernyőszervezet és a Kijevi Közgazdasági Iskola által készített The Business of Staying című jelentés szerint a globális vállalatok csak az oroszországi üzleteiken keresztül 214 milliárd dollár bevételt termeltek 2022-ben, és nyereségük után 3,5 milliárd dollár adót fizettek.

Ezek a számok azonban a jelentés szerint „csak a jéghegy csúcsát jelentik, és valószínűleg jelentősen alulbecsülik a teljes adóterhet”. Ez azért van így, mert az alkalmazottak fizetése után fizetett adók, illetve az áfa nem szerepelnek a számokban.

A profit annak ellenére realizálódott, hogy az Európai Unió a háború kezdete óta 11 szankciócsomag elfogadásával igyekezett visszanyesni a Kreml bevételeit. Bár a bevételek nagy része az amerikai székhelyű vállalatoktól származott, az uniós vállalatok 2022-ben még mindig mintegy 75,2 milliárd dollárt kerestek, és közel 600 millió dollárt fizettek az orosz kormánynak adóként.

Háborús kassza

A jelentés szerint mindez a summa az orosz háborús kasszát finanszírozza. Az új adatokból kiderül, hogy az Oroszországban maradás rendkívül jövedelmező üzlet számos olyan vállalat számára, amelyek így döntöttek. Annál aggasztóbb, hogy ezek a vállalatok több milliárd dollárnyi nyereségadót fizettek a Kremlnek, miközben Vlagyimir Putyin véres háborút folytat Ukrajna ellen.

A jelentés megállapította, hogy

a Philip Morris dohányipari vállalatnak volt a legnagyobb bevétele tavaly, 7,9 milliárd dollár, és 206 millió dollár nyereségadót fizetett az orosz kormánynak.

Szorosan mögötte a versenytárs Japan Tobacco International (JTI) áll, mintegy 7,4 milliárd eurós bevétellel. A JTI szóvivője elmondta, hogy a JT Group felfüggesztette új beruházásait és marketing tevékenységét Oroszországban, de a vállalat továbbra is gyárt, és forgalmaz termékeket az országban.

A működési környezet továbbra is nagy kihívást jelent. Ilyen körülmények között a JT Csoport továbbra is meghozza a szükséges döntéseket a változó helyzet kezelésére, a vonatkozó szabályozásokkal és a nemzetközi szankciókkal összhangban

– ismerte be a szóvivő, hozzátéve, hogy az orosz piac mai árfolyamon számolva 2022-ben mintegy 2 milliárd dollárt hozott a JT Csoportnak, ami az adott évben a konszolidált bevételek mintegy 11 százalékát jelentette.

Hatalmasat kaszált a Pepsi és a Danone is

A bevételi kategóriában egy másik kiemelkedő név az élelmiszeripari óriás Danone, amely a jelentés szerint mintegy 3 milliárd dolláros bevételt ért el. A Politico megkeresésére a Danone vitatta ezt, és éves jelentésére hivatkozott, amely szerint az Oroszországból származó nettó árbevétel 2022-ben csak 1,39 milliárd eurót tett ki. A KSE kutatója kiemelte, hogy a Danone két jogi személyt irányít Oroszországban, amelyek együttesen több mint 3 milliárd euró nettó árbevételt generáltak. A jelentés szerint a Pepsi is mintegy 4,6 milliárd dollárt keresett.