Eddig számos megrázkódtatást érte 2025-ben a globális autóipart – és még nincs vége. Az amerikai újautó eladások lassulnak, az európai piac továbbra is a kilábalással küzd, de az erős kínai és dél-amerikai kereslet azt jelenti, hogy az előző évinél kissé magasabb szinten alakulhatnak az éves eladások. Az ING Bank elemzői értékelték az autópiacra ható körülményeket. 

Volt pár megrázkódtatás, de a globális összkép mégis stabil

Az év elején a geopolitikai bizonytalanság és a gazdasági nehézségek közepette is csupán korlátozott növekedésre lehetett számítani az autóeladások terén. Majd jöttek az amerikai importvám intézkedések, amelyek a legnagyobb mértékben az autóértékesítéseket érintették.

Mivel a vámintézkedések hatásai még nem bontakoztak ki teljes mértékben (sok helyen még a korábban felhalmozott készletekről zajlik az értékesítés), emiatt az ING kalkulációi szerint a globális eladások (volumenben) 1,5 százalékkal lehetnek magasabbak a tavalyinál. 

Személygépkocsi eladások alakulása (narancssárga, millió darab) és a növekedési ráta (kékkel, jobb tengely). Forrás: ING

Szenved a szektor Európában 

Az európai autópiac továbbra is gyengélkedik, az eladások volumene 2025 első felében (EU+Egyesült Királyság) alig haladták meg a 2019-es szint 80 százalékát. 2025 második felében csak mérsékelt fellendülés várható.

A nagy piacok, mint például Németország, Franciaország és Olaszország, az év elejétől zsugorodnak, míg Spanyolország pozitív kivételként kiemelkedik, valószínűleg a felülteljesítő gazdaságának (idén 2,5 százalékos növekedés várható) köszönhetően. Számos más kisebb autópiac, például az északi országok és Lengyelország, szintén viszonylag jól teljesít.

Még tart az előrendelések hatása az USA-ban

Az Egyesült Államokban az újautó eladások 4 százalékkal nőttek éves szinten 2025 első felében, főként a márciusi és április eleji előreszállításnak köszönhetően, és még azelőtt, hogy a „Felszabadulás Napja” 25 százalékos vámemelést hozott a szektorban. A négy százalékos adat az év egészében várhatóan fokozatosan lefele korrigál majd, mivel az autógyártók elkezdik a magasabb alkatrészköltségeket és vámokat az importált autók árába beépíteni.

A használt autóárak csökkenése és a viszonylag magas kamatlábak szintén kevésbé fogják támogatni az újautó piacot 2025 második felében.

A nyugati autópiacok lassulását más, jobban teljesítő régiók azonban képesek ellensúlyozni. A legfontosabb, hogy a kínai autóeladások növekedést mutattak (11 százalék 2025 első felében). A kínai piac továbbra is évi 4-5 százalékkal növekszik, a vásárlóknak nyújtott fiskális ösztönzők továbbra is támogatják az új autó kereskedelmet.  

Így hatnak a vámok

Az exportpiacok továbbra is kihívást jelentenek a globális autógyártók számára, különös tekintettel az Egyesült Államokra. Az ott eladott autók felét külföldön gyártják, és 2024-ben az öt legnagyobb exportőr – Mexikó, Japán, Dél-Korea, Kanada és Németország – több mint 7,4 millió járművet szállított be az Egyesült Államokba.

Bár a legtöbb országgal szemben az autóimportot terhelő büntetővámot a kezdeti 25-27,5 százalékról csökkentették, a végül megállapított 15 százalékos mérték továbbra is jelentős terhet jelent, amelyet az amerikai importőrök valószínűleg nem fognak középtávon teljes mértékben benyelni. Ezenkívül az idén jelentősen gyengülő dollár tovább drágította az amerikai autóimportot.

Fogy a levegő Kínában

Számos autógyártó – köztük a Mercedes és a BMW – számára Kína még az Egyesült Államoknál is fontosabb piac. Az európai autógyártók pozíciói azonban fokozatosan romlanak, mivel a kínai piac határozottan az elektromos járművek (EV) felé tolódik el. A Mercedes kínai eladásai már csak az össz-eladásaik 33 százalékát tették az első félévben, azok után, hogy 2023-ban ez az arány még 36 százalék volt. 

Így áll jelenleg Európa

Európa továbbra is a globális középmezőnyben helyezkedik el az elektromos autózás terén. Az akkumulátoros elektromos járművek részesedése Európában idén elérheti a 18-19 százalékot, a plug-in-hibridekkel együtt pedig a 27-et. Ez nagyrészt Európa legnagyobb piacának, Németországnak a fellendülésének köszönhető, ahol korábban visszaesés történt a lakossági támogatások megszűnése után.