Az autózás tömeges elterjedésekor, ami nagyjából 100 éve kezdődött, és a második világháború után gyorsult fel, eleve létrejött egy eltérés Európa és Észak-Amerika között, utóbbin az USA mellett Kanadát is beleértve. Míg Európa sok kisebb országból állt és eleve kisebb területen élt sokkal több ember, sok nagyvárossal, logikus volt, hogy a kisebb személyautók terjedtek el.

Mindig is a nagyot szerették

Amerikában azonban, ahol gigantikus távolságok vannak, és régi városok sincsenek szűk utcákkal, semmi nem korlátozta a méretet, így az Európában megszokotthoz képest hatalmas járművek terjedtek el: közülük az 50-es években gyártottak Kubában ma is megtekinthetők, hisz autógyártás-, és import híján a szovjet, majd orosz gyártmányú Ladák mellett máig is ezeket használják.

A 70-es évek olajsokkja Amerikában is az autók fogyasztásának mérséklését hozta, de azt nem annyira a kis autókra való átállás, mint a hatékonyabb motorok és az áramvonalasabb, kisebb légellenállású autóformák oldották meg. A kifejezetten személyautóként használt típusokat a Sedan és Wagon kategóriába sorolták, a Zerohedge szerint 1975-ben ezek adták az autóállomány 81 százalékát, a maradék 19 százalékot a truck, azaz teherautó kategóriába sorolt pickup, van és minivan típusok.

A SUV-korszak kezdete

A besorolás kissé furcsának tűnik elsőre, mivel a truck megnevezés lefedi a nagy teherszállító autókat, valamint a kamionokat is, ezzel együtt a nálunk összességében mégiscsak személyautónak tekintett kategóriákat méretüktől függően hivatalosan is felosztják a car és truck kategória között.

1980-ban még kismértékben tovább nőtt a személyautó aránya a második olajválság hatására, aztán viszont hosszú időre konszolidálódott az olajár, a nagyobb autók iránti igény pedig gyorsan felszökött Amerikában. Az igényt kihasználva alkották meg a SUV (Sports Utility Car) fogalmát, ami elsőre félreérthető lenne, hisz sportnak az autóversenyzést tekintjük, de a kifejezés arra utalt, hogy az autó terepen is jól használható, remek kirándulásokat lehet tenni vele a kiépített út nélküli helyeken is.

Két kategória

A SUV-okat először nem is tudták, hová sorolják, meg úgy határozták meg őket, hogy a kétkerék meghajtásúak és egy bizonyos súly alattiak (6000 font, ami nagyjából 2,7 tonna) személyautónak, a négykerék meghajtásúak vagy a súlyhatár fölöttiek kisteherautók. Először a kisebb SUV-ok lettek népszerűek, így a 2010-es évekig még többségben volt a személyautónak nevezett kategória az amerikai utakon, de 2004-ben már a sedan és wagon kategória 50 százalék alá esett a mérethatár alatti SUV-ok arányának gyors növekedése miatt.

Uralják az utakat

Ezt követően azonban immár a nagyobb járművek iránti kereslet is nőtt, és 2017-ben a nehéz SUV-ok, pickup-ok és minivan-ek aránya a gyártáson belül átlépte az 50 százalékot, vagyis kisebbségbe került az a kategória, amit hivatalosan személyautónak neveznek. Az utolsó, 2020-as adat szerint 56 százalék ezek aránya, és ami meglepő, hogy ezen belül csak a nagyobb SUV-ok 39 százalékot tesznek ki, vagyis nagyjából 5 eladott autóból kettő ebbe a kategóriába sorolható.

Üzemanyag megtakarítás, elektromos autók

Ahhoz, hogy ez a folyamat megvalósuljon, óriási hatékonyság javulásra volt szükség az üzemanyag felhasználásban. Míg 1975-ben a különböző típusok 1 gallon üzemanyaggal 11-14 mérföldet tettek meg (16-22 liter 100 km-en), mára a szám 19-32 mérföldre nőtt, (7-13 liter 100 km-en). Hozzá kell tenni, hogy az amerikai üzemanyagár az alacsony adótartalom miatt nagyjából fele az európai átlagnak.

A legnagyobb, 70 százalékos hatékonyságnövekedés a könnyű SUV-ok esetében zajlott, de már a 100 kilométeren 10-11 literes fogyasztású nehéz SUV-ok sem tekinthetők üzemanyagfalónak. A továbbiakban most már az lesz a kérdés, hogy az elektromos autók között hogyan fog alakulni a típusok aránya. Meglepő módon a tavaly világszinten eladott 10 millió elektromos autó fele SUV volt, így a trend nem változott, persze kérdés, milyen lesz az arány, amikor az eladott autók fele már elektromos lesz. Jó eséllyel Amerikában nem fog változni a trend, de mivel ott még csak minden tizedik eladott új autó elektromos (az EU-ban minden ötödik), még nem szignifikánsak az adatok.