„Erről a szcenárióról már Daniel Obajtek, az Orlen olajtársaság vezérigazgatója is beszélt korábban, a magyar forgatókönyvre utalva. Aztán mégis meglépék” – jegyzi meg Sławomir Dudek, az Államháztartási Intézet elnöke és alapítója a lengyel TVN24 Biznesnek adott interjújában, amikor az üzemanyagpiac jelenlegi helyzetéről kérdezték.

Mint felidézi, Magyarországon üzemanyagár-korlátozást vezettek be, majd a kormány kénytelen volt azt feloldani.

A töltőállomásokon üzemanyaghiány volt, akárcsak ma Lengyelországban

– teszi hozzá a közgazdász.

Még 2023 elején Daniel Obajtek, az Orlen vezetője is azzal érvelt, hogy a vállalat nem csökkentheti az üzemanyagárakat, mert az történne, ami Magyarországon:

– Néhány hónappal ezelőtt felmerült, hogy az üzemanyagárakat szabályozni kellene, és literenként 5 zlotyba kellene maximalizálni. Ha szabályoznánk az árakat, leállna az import Lengyelországba.

A magyar gazdaság példáját hoztam fel, és nem tévedtem. Ott is ez történt. A kézi szabályozás üzemanyaghiányhoz vezetett

– érvelt korábban az állami irányítású óriásvállalat vezetője.

Az 520 forintos lengyel benzinárnak a szomszédok is nagyon örülnek

Állandóvá vált a benzinturizmus a cseh-lengyel határon, miután Lengyelországban sokkal olcsóbbak az üzemanyagok. 

A cseh autósok, ha tehetik átruccannak Lengyelországba tankolni, ugyanis nagyon jó áron kaphatnak üzemanyagot – írta nemrég a Notes from Poland hírportál. Szakértők szerint mindez az októberi parlamenti választási kampányra vezethető vissza. Az olajvállalat korábban olcsóbban vásárolt stratégiai tartalékait használhatja fel. 
A mBank elemzői szerint a mesterségesen alacsonyan tartott üzemanyagár ugyanakkor 1,6 százalékot faragott le az inflációból Lengyelországban. Így hét százalék lett az októberi év/éves adat.

A cikk emlékeztet rá, hogy Magyarországon 2021. november közepén, az országgyűlési választások előtt vezették be az árstopot az üzemanyagokra – a 95-oktános benzin és a gázolaj literje nem kerülhetett többe 480 forintnál. Ezután folyamatosan szűkítették azoknak az autósoknak a körét, akik alacsonyabb áron tankolhattak.

Végül 2022 decemberében, hat hónappal Orbán Viktor választási győzelme után a magyar kormány feloldotta az árstopot. Ez a Mol határozott kérésére történt, miután a pánikszerű vásárlások és az importproblémák miatt országszerte üzemanyaghiány alakult ki. A magyar olajvállalat jelezte, hogy „kritikus helyzet” alakult ki a hazai üzemanyagpiacon. Röviddel a plafon feloldása után az üzemanyagárak meredek emelkedésnek indultak.

„A gázolaj ára harmadával, a benziné 24 százalékkal, az áram ára pedig akár 65 százalékkal emelkedhetett” – tette hozzá Slawomir Dudek.

Véleménye szerint ez a forgatókönyv valós veszély Lengyelországban is.

„Ha megnézzük az üzemanyagpiacot és azt, amit az elemzők vagy a globális üzemanyaggyártó vállalatok mondanak, akik rögtön riadót fújnak, ha valami természetellenes történik az árakkal, akkor ez a forgatókönyv azonos” – mutat rá.

Ásványolaj Szövetség: Romokat kell eltakarítani

A hatósági üzemanyagárak tavaly félezermilliárdos kárt okozhattak a hazai olajiparnak. Az ellátás lassan áll helyre, az uniós korlátozás viszont a hazai üzemanyagárakat is emelni fogja. Bővebben>>>

„A választások után az árak fel fognak szökni... Ha ma a gázolaj 6,20 zloty (520 ft) körül van, a választások után 8,40 zloty (705 ft) körül lehet literenként" – mondja a közgazdász.

A választások után ugrik majd a majom a vízbe

„A magyar forgatókönyv arra tanít bennünket, hogy a folyó sodrását nem lehet megállítani. Az inflációs folyamatok erősek, és központi irányítással nem lehet megállítani őket. A kommunista Lengyelországban ez megtörtént, és tragikusan végződött.

Az árkontroll ideiglenes, csalás, az infláció virtuális világában élünk. Nem is tudjuk, mi a valódi infláció. Mindent a választások után fog kiderülni.

– magyarázza Slawomir Dudek, majd folytatja: „Mi fog történni a benzinkutakon, amikor az emberek rájönnek, hogy vége, és az árak visszatérnek a piaci szintre? Armageddon lesz.” 

Ez történt szerinte Magyarországon is, amikor kiszivárgott a hír az alacsony árak megszűnéséről.

„Egész hétvégén sorban álltak az emberek, és harc volt az üzemanyagért” – emlékszik vissza.

„Ennek súlyos következményei lesznek, mert a verseny hiánya az üzemanyagpiacon más iparágakat is ki fog nyírni. Az egész gazdaság megzavarodik, mert az üzemanyag kulcsfontosságú termék” – mondja Sławomir Dudek.

Az Orlen egyébként azzal érvel, hogy az üzemanyag-szállítások folyamatosak, a vállalatnak elegendő üzemanyag áll rendelkezésére a vásárlók igényeinek kielégítésére. A társaság ígéretet tett arra is, hogy még egy esetleges kimaradás esetében sem vezetne be tankolási korlátozásokat, az árpolitikájuk pedig változatlan marad.

Matolcsy György: Gazdaságtörténeti hibát követett el a kormány az élelmiszer-árstoppal

A jegybank elnöke szerint az MNB előre szólt, hogy inflációs veszély van, de a kormány rá sem hederített. Bővebben>>>