Augusztus elején a japán kormány megtiltotta a kis méretű kocsik kivételével az összes autó exportját Oroszországba, ezzel elvágták a használt Toyoták, Hondák és Nissanok kereskedelmének jövedelmező csatornáját, amivel alaposan betettek a kereskedőknek és a kisebb kikötők, különösen Fushiki gazdaságának.

Bezuhantak az árak Japánban

Miközben a szankciók eltörölték Oroszország legnagyobb használt autó beszerzési forrását, a japán használt autók árai lecsökkentek, és a brókerek igyekeztek más régiókba, különösen Új-Zéland, Délkelet-Ázsia és Afrika jobbkormányos piacaira küldeni a járműveket.

Oroszországban a Japánból származó használt autók iránti kereslet meredeken megugrott, miután a globális autógyártók, köztük a Toyota, Moszkva ukrajnai invázióját követően visszavonták a tevékenységüket.

Tavaly, amikor a szankciók máshol is szigorodtak, Oroszország a japán használtautó-export több mint negyedét vásárolta fel, átlagosan majdnem 8200 dollárért. Ez több mint kétszerese volt a 2020-as árnak, amikor Oroszország a japán használtautó-export mintegy 15 százalékát vette meg.

A kereskedelmi adatok szerint ezek az eladások idén meghaladták volna az 1,9 milliárd dollárt, ha Japán nem vezetett volna be szigorúbb kereskedelmi szankciókat.

Az orosz Autostat elemző ügynökség adatai szerint az év első nyolc hónapjában Oroszország által importált 303 000 használt autó több mint fele Japánból érkezett. Ugyanebben az időszakban 606 950 új, főként orosz és kínai márkájú autót adtak el.

A toyamai székhelyű SV Alliance, egy kétéves autóexport vállalkozás, részese volt a háborús boomnak, amely júliusig havonta átlagosan mintegy 6500 használt autót küldött Oroszországba a japán Fushikiból. A kikötő mintegy 800 km-re van az oroszországi Vlagyivosztoktól, kétnapi hajóúton belül.

Az üzlet körülbelül 70 százalékkal visszaesett, és néhány embert el kellett bocsátanunk, mert nincs elég munka

– mondta Olesya Alekseeva, az SV Alliance logisztikai koordinátora a Reuters érdeklődésére.

Japán évtizedek óta vezető használtautó-exportőr. A kötelező ellenőrzések rendszere a japán vásárlók számára magasabbra tolja a használt autók fenntartási költségeit. Ezzel szemben az új autók vásárlásának finanszírozási költségei alacsonyak.

Letarolják a jobbkormányos piacot

Az eredmény: egy olyan exportipar, amely Malajziától Mongóliáig és Pakisztántól Tanzániáig több százezer olyan autót küldött az utakra, amelyeket először Japánban vásároltak meg.

Takanori Kikuchi, a japán gazdasági, kereskedelmi és ipari minisztérium autóipari kereskedelmi politikáért felelős igazgatója elmondta, hogy a kormány "figyeli, hogy milyen hatással lesznek" az új szankciók.

Japán eredetileg tavaly áprilisban tiltotta meg a luxusjárművek Oroszországba történő exportját. Júniusban a nehéz tehergépkocsik exportjának tilalmával egészítette ki.

Az új szankciók értelmében a kereskedők továbbra is exportálhatnak kisebb autókat, például a Toyota Yarist vagy a Honda Fitet Oroszországba.

A Toyamával határos Niigata prefektúrában működő Element Trading használtautó-kereskedő azt tapasztalta, hogy Oroszország részesedése az üzletében az 50 százalék feletti csúcsról 20 százalék alá csökkent, mondta Wataru Nishiwaki vezérigazgató a Reutersnek.

A kínált használt autók száma ugyanakkor augusztusban több mint 20 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, miközben a járművek átlagos eladási ára 7 százalékkal csökkent – derült ki az USS autóaukciós ház előzetes adataiból.

 

Félnek a retorziótól? A német kancellár óva int a kínai autók megvámolásától

Olaf Scholz szerint Európának nem szabad protekcionistának lennie, inkább üdvözölnie kell a globális versenyt. Bővebben --->