Olaf Scholz német kancellár szkeptikusan nyilatkozott a kínai elektromos járművek esetlegesen illegális támogatásának uniós vizsgálatáról, mondván, hogy Európának nem szabad protekcionistának lennie, és inkább üdvözölnie kell a globális versenyt – írta a Politico

Az általam támogatott gazdasági modell a globális verseny

– jelentette ki Scholz a Berlini Globális Párbeszéd csütörtöki panelbeszélgetésén.

Miközben az Európai Bizottság Franciaország támogatásával kereskedelmi vizsgálatot indított a helyi márkák kínai támogatásával kapcsolatban, aggodalmak merültek fel, hogy egy ilyen vizsgálat – és az esetlegesen kivethető szubvencióellenes vámok – teljes körű kereskedelmi háborúhoz vezethetnek Kínával. Ez potenciálisan veszélyes lehet az olyan német vállalatokra, mint a Volkswagen, a Mercedes és a BASF, amelyeknek jelentős befektetései vannak az ázsiai országban.

Kockázatos lépés

Amikor egy ilyen kereskedelmi háború kockázatáról kérdezték, Scholz azt mondta, hogy ez nyilvánvalóan nem fog megtörténni.

Robert Habeck német gazdasági miniszter az előző héten arra figyelmeztetett, hogy a német autógyártók félnek attól, hogy retorzió érheti őket, ha az EU vámokat vetne ki a kínai elektromos járművekre.

Még emlékszem a nagy vitákra, amelyek akkor kezdődtek, amikor a japán autók Németországba érkeztek. Most már a piac részei – vannak német autók Japánban és japán autók Németországban. Mi a probléma?

– fogalmazott a német kancellár. 

Ugyanez vonatkozik a koreai márkákra is

Figyelmen kívül hagyva a több milliárd jüannyi támogatást, amelyet Kína arra használt fel, hogy akkumulátoros nagyhatalommá váljon, Scholz véleménye az ország autóiparának szélesebb körű szimpátiáját tükrözi, tekintettel arra, hogy a német márkák milyen nagy befektetésekkel rendelkeznek a kínai piacon.

„El akarjuk adni az autóinkat Európában, Észak-Amerikában, Japánban, Kínában, Afrikában, Dél-Amerikában, mindenhol. De ez azt jelenti, hogy nyitottak vagyunk arra, hogy más országok autóit is eljuttassuk a német piacra – mondta Scholz.