Autótolvajtól foglalt már le olyan berendezést a rendőrség, amivel kis távolságból "lehallgatva" le lehet másolni az ugrókódos biztonsági rendszereket. Az igazságügyi mérnökszakvélemény szerint a minden bizonnyal felsőfokú végzettségű személy által konstruált eszköz felveszi és rögzíti egy vagy két eltérő kódjelű, a 433 megahertzes frekvenciatartományban működő gépkocsiriasztó adójának jelét, majd ugyanezen jelek kézi paranccsal elrendelt kisugárzásával képes működtetni a "lehallgatott" rendszert. A rafinált feltaláló gondolt a tettenérésre, ezért agyafúrt biztonsági fokozatokkal nehezítette meg a készülék feltörését (és ezzel káros funkciójának bizonyítását). A teljes program dekódolásához szükséges idő akár néhány év is lehet. Szakértők szerint a biztonság ott kezdődik, hogy lehetőleg új autót kell venni, mert ezeket látják el a legkorszerűbb védelemmel. Van olyan gyár, amely miniautóihoz is szériafelszerelésként adja a motorral egybeépített komputeres indításgátlót. Ennek számítógépe az elektronikus befecskendezés és az üzemanyag-ellátás komputerével kommunikál. Az autóhoz adott három kulcs egyike az úgynevezett feketekulcs, ez tartalmazza a kódot őrző chipet. Erről két "szürke" másolat készül, amelyeket nem lehet továbbmásolni, mert a kódot csak az alapkulcsról lehet levenni. Ezek elvesztése esetén tehát a feketekulcsról lehet új szürkéket előállítani a fekete eltűnésekor pedig gyári célberendezéssel kell megváltoztatni a kocsiba épített komputerekben őrzött kódot. Más a logikája azoknak az eszközöknek, amelyek arra használják az informatikát és a távközlést, hogy az autót és tulajdonosát többé-kevésbé folyamatos kapcsolatban tartsák egymással. Online járőrök A "város egy őrzött parkoló" elvén működő megoldás a számítógépes adatbázis és az utcán cirkáló járőrök online kapcsolatán alapul. A rendszerbe belépő ügyfél kocsiját nyilvántartásba veszik, s ettől kezdve a videokamerával ellátott és az adatbázissal online összeköttetésben lévő rendőrségi járőrkocsik, illetve autós polgárőrök berendezése folyamatosan jelzi, ha felismeri valamelyik közlekedőt. A rendszer "bemondja" a rendszámot és a hozzá tartozó autótípust, valamint kocsiszínt. Ha valakinek ellopták a járgányát és ezt bejelenti, erre a technika azonnal figyelmezteti a járőrözőket. Mindez kiegészíthető egy rejtett jeladóval, amely meghatározott körzeten belül jelzi az autó ottlétét a járőrnek, következésképp még akkor is meg lehet találni a járgányt, ha egy garázsban vagy kamionban rejtegetik. A rendszer szállítója, különösen amióta a határátkelőket is figyelik, több száz elfogásról számol be. Lévén, hogy a kocsikba nem kell bonyolult high-tech eszközöket szerelni, ez a legolcsóbb távfelügyeleti megoldás. Telefonálnak az autók A "rádiózó autóban" egy önmagát élesítő, többfokozatú riasztásra képes, kódolt indításgátlót is tartalmazó jeladót rejtenek el. Ez a rendszer érzékeli a lopási kísérleteket (az indítási, elmozdítási próbálkozásokat) és ezekről rádiókapcsolat útján értesíti a rendszert szállító cég központját. A forgalmazó ígérete szerint a kapott jelből meg tudják állapítani az éppen "meglovasítás alatt álló" kocsi helyét és mozgásának irányát. Ennek alapján kiküldik saját biztonsági szolgálatuk járőrkocsiját, amely követni tudja a lopott jószágot és értesíti a rendőrséget. (A privát őrség tagjai nem avatkozhatnak közbe hatósági személyként.) Emellett a károsultnak is szólnak, hogy baj van. Ha a tulaj elfelejti az egyébként a kocsi belsejében elhelyezett klaviatúrán bepötyögendő kódot, akkor negyven másodpercen belül háromszori rossz próbálkozás után ő is riasztja a központot, amit egy pótkód megadásával egy percig még leállíthat. Ha valakit kényszerítenek autója átadására, akkor beüthet egy olyan segédkódot, amely megengedi ugyan a bűnözőknek a kocsi elkötését, de ezzel egy időben riasztást is előidéz. A "telefonáló autó" a GSM-telefonhálózat segítségével lehetővé teszi a tulajdonos számára, hogy azonnal megtudja, ha illetéktelenek babrálnak vele, illetve hogy kívülről beavatkozzon a kocsi működésébe. Az egyik ilyen megoldást kínáló cég rendszere SMS-üzenetet küld a tulajdonos mobiltelefonjára, amikor illetéktelenek kinyitják az ajtót, vagy betörik az ablakot, vagy megemelik a kocsit, majd a hívás fogadása után telefon-hangüzenetet küld a riasztás konkrét okáról a kívánt telefonokra (rendőrség stb.). Az autóba épített mobiltelefon segítségével kizárható, hogy lopott vagy lemásolt kulccsal elvigyék a kocsit. Létezik ugyanis olyan opció, amikor már a központi zár is csak akkor oldható, ha a kocsiba épített mobiltelefonra elküldik a tulajdonos által kitalált PIN-kódot. Ez a "lakat" nem véd az ellen, ha megállítják a járgányt és kiszállítják a vezetőt. Ilyen esetekre találták ki a kocsi távirányítását. Ha a tulajdonost kiszállítják az autóból, akkor mobiltelefonján vagy más telefonról felhívhatja autóját és a motort fokozatosan blokkoló parancsot adhat ki. A védelmi berendezés kiiktatása annak kis mérete, önálló áramforrása és elrejtése miatt kizárható. A GSM-telefon úgynevezett biztonsági SIM-kártyával működik, ami riasztást ad, ha megszakad a kapcsolata a szolgáltatóval. A rendszerhez használt alig néhány centis antennaegységnek nincs látható antennacsonkja, aminek leárnyékolásával megszakítható lenne összeköttetése a központtal. Ebből a berendezésből félezer körüli darabot adtak el eddig, mostanra azonban havi több száz darabosra nőtt a megrendelések száma. Rejtettek a GPS-antennák Az egyik biztosító 20 százalékos engedményt ad az így védett kocsik biztosítási díjából és van olyan autókereskedő, amely csak az ezzel felszerelt autókat adja át lízingbe. Opel Astrától felfelé terjed azon típusok sora, amelyek köré kifeszítettek ilyen védelmi hálót. Az alaprendszer százezer forint körüli befektetésből kihozható. Végül minden autóbiztonsági távfelügyeleti megoldás csúcsán helyezkednek el a műholdas nyomkövető rendszerek. A GPS-en (Global Positioning System) alapuló helymeghatározással kapcsolatban kétféle aggály merülhet fel. Az egyik, hogy az kiegészítő berendezések nélkül nem elég pontos, a másik, hogy leárnyékolják az antennáját. Az előbbire megadják a választ a hazai szolgáltatók, mivel olyan pontosító rendszerekkel látták el GPS-es nyomkövető rendszereiket, amelyekkel néhány méteren belül meghatározható az autók helye. Az utóbbival kapcsolatban részben az előbb elmondottak igazak: nincs látható csonkja az antennának, részben van olyan high-tech vevőegység, amely például magas házak között haladva, amikor azok leárnyékolják, megjegyzi az általa legutóbb vett műholdak helyzetét és ha a házak között ezek egyikét nem látja, akkor az utolsó adat alapján valószínűség számítást végezve mégis csak kikalkulálja és megadja a kocsi helyét. A GSM-es megoldások műholdas nyomkövetéssel való kiegészítése plusz százezer forintos befektetéssel és havidíjjal jár. K. S. **** KERETBEN **** Eligazít a Mabisz-lista A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) minden évben közzéteszi az általa minősített autólopás-védelmi rendszerek listáját. A Mabisz három évre minősíti a rendszereket, ezután meg kell ismételni a procedúrát. Az évkönyvek csak egy adott év vizsgált és elfogadott megoldásait tartalmazzák, így aki az érvényben lévő minősítésű rendszerek teljes listájára kíváncsi, annak három évkönyvet kell megvennie, darabját kétezer forintért. (A könyvek a Flórián Press adja ki.) A kereskedők a finanszírozó bankok és a biztosítók követelményeihez alkalmazkodnak, amelyek viszont a Mabisz listáját veszik alapul. A casco megkötéséhez ötmillió forintos autókig általában elég a gyári indításgátló megléte - feltéve, hogy rendelkezik Mabisz-minősítéssel -, efölött válnak követelménnyé a távfelügyeletet is biztosító elektronikus lopásvédelmi megoldások. A viszonylag olcsó Kia gépkocsikat is áruló Auto-Don Kft. tapasztalatai szerint az ügyfelek 95 százaléka kér a kocsihoz valamilyen riasztót. A viszonteladók a listán szereplő rendszerek közül általában az általuk ismert, sokszor beszerelt típust ajánlják ügyfeleiknek.