A bevásárlóközpontok ételudvarain jellemzően többféle vendéglátóegység – gyorsétterem, büfé, egyéb étkezési szolgáltató – működik egymás közvetlen szomszédságában. Ezek az egységek gyakran osztoznak közös használatú háttérhelyiségeken, mint például az öltözőkön, személyzeti mosdókon, gazdasági folyosókon, továbbá a hulladékkezelési és kártevő-mentesítési feladatokat is rendszerint a bevásárlóközpont üzemeltetője látja el – írja közleményében a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH).
Az ellenőrzések során
a szakemberek több egységnél sérült padló-, fal- és mennyezetburkolatot találtak, mely nehezítette a felületek tisztán tartását és elősegítette a kártevők megtelepedését.
A vizsgálatok alatt az is kiderült, hogy a nem megfelelően karbantartott szellőzőrendszerek a zsíros lerakódások és visszafolyások miatt rontották az elszívás hatékonyságát.
Az NKFH hiányosságokat állapított meg a nyersanyagok és készételek elkülönített tárolásával kapcsolatban, valamint észrevételezte, hogy több helyszínen nem megfelelő módon választották el a különböző higiéniai szintű munkafolyamatokat. A házhozszállításból eredő megnövekedett árukészlet a korlátozott raktárkapacitással párosulva szintén élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentett.
A Pólus Center ételudvarán kiemelten aggályos körülményeket talált a hatóság, ahol központi tálcamosó hiányában a vendégtálcák mosogatása a konyhai vagy zöldség-előkészítő helyiségekben történt, mely súlyos higiéniai kifogásokat vetett fel.
Több vendéglátóegység esetében az úgynevezett HACCP, azaz élelmiszerbiztonsági irányítási rendszerek általános, sablonos dokumentációra épültek, melyek nem feleltek meg az adott konyhatechnológiai eljárásokra vonatkozó követelményeknek. A dolgozók sok esetben nem részesültek megfelelő élelmiszer-higiéniai oktatásban, illetve több egységben nem tudták bemutatni érvényes egészségügyi alkalmassági igazolásukat sem.
A vizsgált élelmiszerek közül
- 14 tétel lejárt minőségmegőrzési-idejű,
- 16 tétel lejárt fogyaszthatósági idejű,
- 21 tétel jelöletlen és nyomonkövethetetlen volt,
- 1 tételt pedig helytelen fagyasztási technológiával kezeltek, ezért az ellenőrzések eredményeként a hatóság azokat azonnal kivonta a forgalomból.
A feltárt súlyos élelmiszer-higiéniai és biztonsági hiányosságok miatt mind a 12 ellenőrzött vendéglátóhely ellen eljárás indult.
Dr. Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke hangsúlyozta, „az élelmiszerbiztonság nem csupán jogszabályi kötelezettség, hanem közös felelősség a fogyasztók egészségének védelme érdekében. A hatóság elkötelezett amellett, hogy a magyar családok számára biztonságos környezetet, a vállalkozások számára pedig átlátható és betartható szabályozási kereteket biztosítson.”
Az NKFH közleményében kifejtette, a jövőben is kiemelt figyelmet fordít a vendéglátóhelyek élelmiszerbiztonsági ellenőrzésére, különös tekintettel a nagy forgalmú, közösségi használatú terek higiéniai körülményeire.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
„Segítünk kifizetni” – Orbán legérzékenyebb pontjára tapintott az észt elnök
Váratlan fordulat a bankszámláknál, minden lakossági ügyfelet érint
Családi megbetegedéseket is okozhatnak a házi készítésű finomságok
Bepöccentek az oroszok, irgalmatlan pénzt követelnek Európától
Még a kockázatos besorolású betegek sem jutnak hozzá most ehhez a gyógyszerhez
Meglepetés a piacon: a paneleket verik a családi házak
Riadót fújtak: vészesen zsugorodik az ország legnagyobb édesvízi tavának vízszintje
Újabb alapvető élelmiszer árát csökkenti a Lidl
Magyarok is veszélyben: újabb erőszakhullámra, téli terrortámadásokra figyelmeztetnek