A bevásárlóközpontok ételudvarain jellemzően többféle vendéglátóegység – gyorsétterem, büfé, egyéb étkezési szolgáltató – működik egymás közvetlen szomszédságában. Ezek az egységek gyakran osztoznak közös használatú háttérhelyiségeken, mint például az öltözőkön, személyzeti mosdókon, gazdasági folyosókon, továbbá a hulladékkezelési és kártevő-mentesítési feladatokat is rendszerint a bevásárlóközpont üzemeltetője látja el – írja közleményében a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH).
Az ellenőrzések során
a szakemberek több egységnél sérült padló-, fal- és mennyezetburkolatot találtak, mely nehezítette a felületek tisztán tartását és elősegítette a kártevők megtelepedését.
A vizsgálatok alatt az is kiderült, hogy a nem megfelelően karbantartott szellőzőrendszerek a zsíros lerakódások és visszafolyások miatt rontották az elszívás hatékonyságát.
Az NKFH hiányosságokat állapított meg a nyersanyagok és készételek elkülönített tárolásával kapcsolatban, valamint észrevételezte, hogy több helyszínen nem megfelelő módon választották el a különböző higiéniai szintű munkafolyamatokat. A házhozszállításból eredő megnövekedett árukészlet a korlátozott raktárkapacitással párosulva szintén élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentett.
A Pólus Center ételudvarán kiemelten aggályos körülményeket talált a hatóság, ahol központi tálcamosó hiányában a vendégtálcák mosogatása a konyhai vagy zöldség-előkészítő helyiségekben történt, mely súlyos higiéniai kifogásokat vetett fel.
Több vendéglátóegység esetében az úgynevezett HACCP, azaz élelmiszerbiztonsági irányítási rendszerek általános, sablonos dokumentációra épültek, melyek nem feleltek meg az adott konyhatechnológiai eljárásokra vonatkozó követelményeknek. A dolgozók sok esetben nem részesültek megfelelő élelmiszer-higiéniai oktatásban, illetve több egységben nem tudták bemutatni érvényes egészségügyi alkalmassági igazolásukat sem.
A vizsgált élelmiszerek közül
- 14 tétel lejárt minőségmegőrzési-idejű,
- 16 tétel lejárt fogyaszthatósági idejű,
- 21 tétel jelöletlen és nyomonkövethetetlen volt,
- 1 tételt pedig helytelen fagyasztási technológiával kezeltek, ezért az ellenőrzések eredményeként a hatóság azokat azonnal kivonta a forgalomból.
A feltárt súlyos élelmiszer-higiéniai és biztonsági hiányosságok miatt mind a 12 ellenőrzött vendéglátóhely ellen eljárás indult.
Dr. Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke hangsúlyozta, „az élelmiszerbiztonság nem csupán jogszabályi kötelezettség, hanem közös felelősség a fogyasztók egészségének védelme érdekében. A hatóság elkötelezett amellett, hogy a magyar családok számára biztonságos környezetet, a vállalkozások számára pedig átlátható és betartható szabályozási kereteket biztosítson.”
Az NKFH közleményében kifejtette, a jövőben is kiemelt figyelmet fordít a vendéglátóhelyek élelmiszerbiztonsági ellenőrzésére, különös tekintettel a nagy forgalmú, közösségi használatú terek higiéniai körülményeire.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Olyan ajándékot kapnak a One ügyfelei, amire nem is számítottak
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Rendkívüli bejelentés: Leó pápa a Vatikánba hívatta a bíborosokat
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Szilveszteri Szuperlottó: 7 milliárdért megy a játék a következő 11 napban
Megbüntetik, aki túlsúlyos, pedig amúgy bevonulhatna katonának
Durva üzenet a mosógépen, visszavitték az utcán hagyott meglepetést
Trump bizalmasa alkoholista személyiségnek tartja a főnökét, az elnök elismeri
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre