Olajkereskedelmi megállapodást kötött a Mol és az MVM, hogy tovább diverzifikálják a térség, de különösen a tengertől elzárt Magyarország és Szlovákia ellátási portfólióját - erről csütörtökön tettek bejelentést az érintett cégek.
Az együttműködés lényege, hogy a Mol évente akár 160 ezer tonnával növelheti a finomítóiban bedolgozott alternatív kőolaj mennyiségét. Mindkét cég a Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) kőolajvezetéken keresztül szállítja a törökországi Ceyhan terminálra a Kaszpi régióból származó nyersolaját, amely onnan kerül tovább Mol piacaira.
Kapcsolódó
Nem ismeretlen terep Azerbajdzsán
A Mol egyébként már évek óta dolgozik azeri kőolajjal: a vállalat 2020-ben szerzett részesedést az Azeri-Chirag-Gunashli (ACG) olajmezőben, ahonnan tavaly 5 millió hordó nyersanyagot szállított a régióba.
Az MVM csoport pedig 2024-ben lépett be befektetőként az azeri térségbe, a Shah Deniz földgáz és kondenzátum (kőolaj) mező termelési megosztási megállapodás 5 százalékos részesedésének megvásárlásával.
Az azeri Shah Deniz mélytengeri földgázmezőföldgázmezőben talált kőolajból minden hónapban átlagosan 100 ezer hordónyi mennyiséget vásárol a Mol, hogy tovább diverzifikálja a régió ellátását. A két cég kereskedelmi együttműködése éves szinten körülbelül két tankerhajónyi azeri kőolajat jelent a régió számára – azon a havi egy szállítmányon felül, amit a Mol eddig is behozott régióba.
"A kőolajellátásba bekapcsolódva tovább növelhetjük térségünk ellátásbiztonságát. Az MVM Shah Deniz-ben megszerzett részesedése nem csupán egy kiváló pénzügyi befektetés, hanem közvetve segíti a régió energiaellátását is, mivel az itt kitermelt kőolaj egy része a közép-európai régióba jut. A szerződés teljes mértékben illeszkedik a hazai ellátásbiztonság megerősítésének igényéhez, illetve az MVM csoport 2035-ig szóló stratégiájához” – mondta Martini Réka, az MVM stratégiai és tranzakciós igazgatója.
Több forrásra támaszkodna a Mol
A Mol már 2022 előtt 170 millió dollárt költött az Adria-vezeték és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésébe, hogy legalább két működőképes ellátási útvonallal erősítse a régió energetikai pozícióját. Az azóta eltelt időszakban a vállalat 14 különböző alternatív kőolajfajtát tesztelt.
"A régió ellátásbiztonságához legalább két működőképes és kereskedelmileg versenyképes kőolaj-vezetékre van szükség, az Adria-vezetékre pedig egyelőre nem lehet teljesértékű ellátási útvonalként tekinteni” – fogalmazott Szabó Gabriel, a Mol-csoport downstream ügyvezető igazgatója.
Pozsonyban és Százhalombattán is kipróbálták már
A Mol-csoport évek óta dolgozik azeri kőolajjal a finomítóiban: a vállalat 2023 márciusában arról az ACG olajmezőről szállított Azeri Light típusú kőolajszállítmányt a Slovnaft finomítójába, amelyben 2020-ban szerzett részesedést. A 80-90 ezer tonnás szállítmány a törökországi Ceyhan kikötőjéből indult, és az Adria-vezetéken keresztül érkezett meg Pozsonyba.
A Slovnaft finomítójában már 2023 előtt is többféle a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből származó olajfajtát teszteltek sikeresen, de a saját mezőről származó kőolaj finomítása egy újabb fontos mérföldkövet jelentett a vállalat életében.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Meggondolta magát a patinás német autóóriás, mégsem kérnek annyira az elektromos átállásból

Tandemugrás áldozata lett egy oktató és egy négygyermekes anyuka

Mindent ellepnek: ruhát, ételt, autót – hatalmas invázió indul a Balatonnál

Bekövetkezik, amitől tartottunk: indul a meredek áremelkedés a kutakon

Már megint löszfal omlással küszködnek a Balatonnál

Levegő után kapkod Parajd, megnyitják a sósfürdőt

Kilenc ingatlanirodára csapott le az ügyészség, mindannyiunknak óvatosnak kel lenni

Ezen a vasúti fővonalon utazna? A MÁV szerint nem jó ötlet

Lecsap a lakosság haragja az utcán hagyott roncsautókra
