Az online jelenlét néhány év alatt kiemelt versenyképességi tényezővé vált a vállalkozások esetében, miközben a BellResearch 2024-es kutatása szerint a 10 fő alatti cégek alig több mint egyharmada rendelkezik honlappal és a mikrovállalkozásokat, valamint a teljes kkv-szektort együtt nézve sem éri el a 40 százalékot.

  • A kutatás szerint a lakás- vagy kert felújítással, karbantartással, illetve az autó-, és gépjármű szereléssel foglalkozó kkv-k több mint 40 százaléka használ weboldalt.
  • Míg a kereskedelemben, valamint a jogi- vagy pénzügyi szolgáltatások terén a weboldalak jelenléte a vállalkozások működésében inkább az átlagos 40 százalékos alatti.

Szinte az összes iparági szegmensben, minden második vállalkozás úgy gondolja, hogy „az ügyfeleik nem igénylik” – ez alól kivételt a szállás, utazás, szórakozás és az egészségügy szegmensek jelentenek.

Új idők járnak

Ezen vállalkozói attitűddel ellentétes képet mutat be a Telekom megbízásából készült friss Ipsos-kutatás. A Telekom korábbi, 2020-as kutatása óta eltelt fél évtized alatt gyökeresen átalakult, hogy hogyan keresünk szakembert, üzletet, kisvállalkozást. Öt éve még döntően (61 százalékos aránnyal) a családtagok-barátok ajánlásai alapján döntöttünk, mára 89 százalékos említéssel az internet került az első helyre, rokonaink és az ismerőseink már csak a második legfontosabb tájékozódási pontnak számítanak, a harmadik hely pedig a közösségi médiáé. Azaz, bár a legtöbben többféle csatornán is keresnek kisvállalkozást, 10-ből 7-en a legjellemzőbb módon ma már az interneten teszik ezt.

A felmérés eredménye egyértelmű irányt mutat: a vállalkozások számára az online jelenlét immár nem választható opció, hanem stratégiai szükséglet. A kisebb vállalkozások digitális tuningja, régóta kiemelt célja a Telekomnak – ezért is csatlakozott partnerként a kkv-k digitális fejlődését segítő Demján Sándor „minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” programhoz, amely a teljes hazai gazdaság digitális átalakulását felgyorsíthatja.

Kell a jelenlét

A megkérdezettek kétharmada (Budapesten a háromnegyede) nem bízik meg olyan vállalkozásban, amelyről nem talál visszajelzést a neten, és a többség (56 százalék) szereti, ha az ügylet – vásárlás, megrendelés, időpontfoglalás – teljes folyamatát online intézheti. A válaszadók 44 százaléka azt is fontosnak tartja, hogy a vállalkozás, amelyiknek bizalmat szavaz, fent legyen valamelyik közösségi média oldalon.

Az online jelenléttel kapcsolatos vásárlói igények fontossági sorrendben:

  1. árak megjelenítése,
  2. óradíj,
  3. gyors válaszadás,
  4. értékelések feltüntetése,
  5. kedvezmények,
  6. akciók,
  7. nyitvatartás,
  8. a telefonszámon kívül más elérhetőség,
  9. időpontfoglalás.

Főként a fiatal válaszadók emelték ki: fontos, hogy az adott honlap ott legyen az első keresési találatok között – ami a keresőoptimalizálás jelentőségére hívja fel a figyelmet.

Ilyen honlap kell

„Öt éve még elegendő volt egy statikus honlap, ma jól működő funkciók, mint az időpontfoglalás, értékelés, ügyfélszolgálat is az alapvető igények közé tartoznak. A „minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” program keretében nyújtott digitalizációs csomagjaink logikus folytatásai annak a sok éve megkezdett következetes munkának, amelyet a vállalkozások digitális fejlesztése terén végzünk” – mondta Sipos Tamás, a Magyar Telekom kis- és középvállalkozások szegmensének vezetője.

Szerinte fontos, hogy ne csak az érintett vállalkozások lehetőségeit, de a potenciális ügyfélkörük elvárásait is megismerjük. A részletesen felmért ügyféligények alapján olyan digitális tuning megoldásokkal érkezünk, amelyekkel érdemben javíthatunk a vállalkozók online jelenlétén: lépésről lépésre fejleszthetik vállalkozásukat, hogy előre vigyék az országot