A közgazdasági blog most két grafikont publikált. Az egyik az egy főre jutó GDP alakulását mutatja, a németországi GDP/fő arányában, 2002-2017 között. Eszerint amíg 2002-ben a magyar GDP/fő a németnek csak 49 százaléka volt, ez 2017-re annak 57 százalékára nőtt. Sajnos azonban a konvergencia lassú: ezzel a tempóval számolva 86 év alatt érnénk utol Németországot. Ráadásul ha csak a 2010-től kezdődő felzárkózási ütemet hosszabbítjuk meg, akkor hasonlóan sokáig, 115 évig tartana behozni a lemaradást.
Eközben a visegrádi társak előztek: míg az időszak elején egy szinten voltunk, 2010-ben lemaradásunk már a német GDP/fő 7 százalékával volt egyenlő, ami 2017-re tovább nőtt, a német GDP/fő 9 százalékára. Így a másik három visegrádi gazdaságnak - ha megőrzik ezt a tempót - csak 32 évig fog tartani, amíg utolérik Németországot.
Még elszomorítóbb a helyzet a háztartások jövedelmét vizsgálva. A magyarországi medián jövedelem - bár abszolút értékben nőtt - a németországihoz viszonyítva lényegében stagnált: annak 40 százaléka volt 2006-ban ugyanúgy, mint 2016-ban. Emellett az ütem mellett a tipikus magyar háztartás jövedelme soha nem fogja utolérni a németét. Ezzel szemben visegrádi társaink háztartásai lényegesen jobban jártak: az ő nettó jövedelmük tíz év alatt a németországi 40 százalékáról annak 53 százalékára nőtt.
Az alacsony növekedés Magyarország első számú gazdasági problémája - hangsúlyozzák újra a Defacto szerzői. A többi visegrádi álla lényegesen sikeresebb tapasztalata pedig azt sugallja, hogy vannak olyan megvalósítható gazdaságpolitikai döntések, amelyekkel a miénknél sokkal nagyobb növekedés lenne elérhető.
Legolvasottabb
A szemüveg már a múlté? Zöld utat kapott az új csodaszemcsepp
Ki kell irtani: rémrovar fenyegeti Európát, mindenen végigsöpörhet ez az invazív faj
Orosz tengeralattjáró a Szicíliai-szorosban: olasz kémrepülőgép figyeli a Krasznadart
Nyakunkon a kőkemény válság? Tömeges kirúgási hullám söpör végig a határmenti autógyárakon
Visszatér az "üvegvisszaváltás"
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Vaskos szeletet hasít ki az autóiparból a dél-koreai óriás
Megszűnhet a csepeli HÉV
Túl messzire mentünk Moszkvában? 2025 után már nem biztos, hogy van visszaút