Nyugat-Európában már minden harmadik gazdi használ legalább egy smart pet eszközt, például automata etetőt, itatót, GPS-es nyakörvet vagy interaktív játékot. Magyarországon ez az arány 2024-ben még 8–9 százalék volt, idén viszont várhatóan 12–14 százalékra emelkedik, ami közel 50 százalékos éves növekedést jelent – ez derül ki a SmartPaw Magyarország modern, felelős kisállattartást támogató okos megoldások hazai disztribútorának piaci adataiból.

Nem úri hóbort

Nemzetközi adatok szerint az európai okos kisállat-eszközök piaca 2024-ben meghaladta az egymilliárd dollárt, és várhatóan évi 15 százaléknál  is gyorsabban bővül a következő években. A növekedést a technológiai fejlesztések, a digitalizáció és a háziállatokat családtagként kezelő szemléletformálódás támogatja.

A piaci előrejelzések Compound Annual Growth Rate (CAGR mutatója) szerint, az smart pet szektorban az átlagos éves növekedési ütem több mint háromszor gyorsabban bővül, mint a hagyományos pet care szegmensben.

A nyugat-európai adatok alapján a smart pet kategóriák stabil, kétszámjegyű növekedést mutatnak, mind a viselhető eszközök, az automata etetők-itatók, az interaktív játékok és a smart macska toalett területén.

Magyarországon a növekedés még gyorsabb, 35–50 százalék között alakul, hiszen a piac most lép a korai tömegfázisba: a technológia már ismert, de a széles körű elterjedés még csak most kezdődik.

A hazai lendületet a fiatal, városi gazdik, az e-kereskedelmi csatornák erősödése és az okosotthon-megoldásokkal való integráció hajtja. A kutatások szerint a magyar fogyasztók leginkább azokat az eszközöket keresik, amelyek időt takarítanak meg, növelik az állat komfortját, és támogatják a tudatos, higiénikus állattartást.

Külön figyelemre méltó az interaktív játékok térnyerése, ezek a termékek mozgásra, zajra vagy időzítésre reagálnak, így képesek önállóan lekötni és mozgásra ösztönözni a kedvenceket, miközben fejlesztik azok természetes ösztönét és aktivitását. A kategória az egyik legdinamikusabban bővülő szegmens Magyarországon és Nyugat-Európában egyaránt.

Az okos kisállat-azonosítók is berobbantak

Nyugat-Európában 2025-re várhatóan eléri a 15 százalékot smart pet taget aránya, ami mintegy 40–50 százalékos éves növekedésnek felel meg, míg Magyarországon az elterjedése 6–7 százalékra nőhet, ami közel 80 százalékos éves növekedést jelent. 

Nyugat-Európában az okos azonosítók már a felelős állattartás részévé váltak: Franciaországban és Németországban számos városban az állatorvosi és önkormányzati adatbázisokhoz is integrálják az NFC- vagy QR-alapú tageket.

Ez a digitális azonosítási forma nemcsak biztonságot nyújt, hanem megkönnyíti az állatok gyors beazonosítását és az egészségügyi adatok elérését is. Magyarországon a kategória még edukációs fázisban van, de a városi, technológia iránt nyitott gazdik körében már most dinamikusan növekszik az érdeklődés. Magyarországon a következő egy-két évben várhatóan jelentősen emelkedik az ismertség és a használat, ami a smart pet kategóriák között az egyik legmagasabb növekedési ütemet vetíti előre.

A hazai kutyatartási arány az egyik legmagasabb Európában, minden második embernek van kutyája, ami ideális alapot ad a smart pet kategória növekedéséhez. A vásárlói magatartás hasonló mintázatot mutat, mint Nyugat-Európában néhány évvel ezelőtt: a kezdeti érdeklődést most váltja fel a tudatos választás és a hosszú távú használat. A SmartPaw szerint a következő két évben Magyarország elérheti a 20 százalék körüli penetrációt, és ezzel beléphet az európai élvonalba.