Nincs extraprofit, ez az összeg nem marad a Mohunál – reagálta az Indexnek Runtág Tivadar, a Mohu operatív igazgatója arra, hogy a Szabad Európa szerint 33 milliárdos extraprofitot realizál a hulladékgazdálkodási vállalat, amiért sokan nem váltották vissza a betétdíjas italcsomagolást a REpontokon.
Az Index cikkéből viszont kiderül, hogy jogszabályi előírások egyértelműen kimondják: a vissza nem váltott palackok miatt megmaradt összeget a visszaváltási rendszer fejlesztésére, valamint a működési és beruházási költségek fedezésére kell felhasználni.
Csak tavaly 35 milliárd forintot meghaladó összeget fordítottunk az automatákat üzemeltető kereskedők díjazására, a begyűjtött palackok, dobozok és üvegek szállítására, válogatására és előkezelésére. Mindez elengedhetetlen ahhoz, hogy megfelelően hasznosulhasson a hulladék. Hogy palackból palack, dobozból doboz készülhessen újra. Emellett természetesen ki kellett fizetnünk az újonnan beszerzett több mint 3 ezer automatát is, ami önmagában mintegy 40 milliárd forintot jelentett
– magyarázta a portálnak Runtág Tivadar.
Az operatív igazgató kiemelte, hogy a tavaly megvásárolt italok palackjainak egy részét csak idén váltották vissza a fogyasztók, mivel van egy természetes átfutási idő is.
Az ásványvizes flakonok, sörösüvegek és az üdítősdobozok gyorsabban, a boros- és pezsgősüvegek, illetve az egyéb palackok jellemzően később kerülnek visszaváltásra
– sorolta az operatív igazgató.
Pörög a pénz
Így néz ki a palackvisszaváltás pénzügyi körforgása: a gyártó fizet a Mohunak, a bolt fizet a gyártónak, a vásárló fizet a boltnak, és végül a Mohu fizet a vásárlónak. Ez alapján a körforgás végén mindenki a pénzénél van, azonban a Mohunak több pluszköltsége is van, például fizet a visszaváltó automatákért, de fizet a visszaváltó pontoknak visszaváltott palackonként, vagyis 100 százalékos visszaváltásnál mínuszba kerülne a Mohu, és egy fenntarthatatlan rendszer jönne létre.A fenntarthatóságot az biztosítja, hogy a gyártók felelősséget vállalnak az általuk gyártott termékekből keletkező hulladékért. A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer lényege, hogy a gyártó fizeti meg a termék életciklusa végén a hulladék kezelését. A megfelelően megállapított díj – amelyet a palackozott italok gyártói fizetnek meg – szolgálhat az előbb említett költségek fedezetéül
– fejtette ki az operatív igazgató.
Runtág Tivadar hangsúlyozta, hogy a Magyarországon bevezetett rendszer nem egyedi, több másik országban is így, vagy nagyon hasonlóan működik a palackvisszaváltás.
Egyébként 2025 első negyedévében több mint 80 százalékos volt időarányosan a visszaváltás, aminek sikere bizonyítja, hogy hazánk elkötelezett a környezetvédelem és a fenntartható gazdálkodás iránt. Ez azt is jelenti, hogy tavaly július óta kétmilliárd italcsomagolás érkezett vissza a körkörös gazdaságba, jelentősen csökkentve a környezetre háruló terheket.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Döbbenetes mi derült ki a Covid-oltásokról, brutális mellékhatásokra figyelmeztetnek a szakértők
Borzasztó tragédia a Városligetben: meghalt Csudai Sándor fotóriporter
Kiszámolták: így teljesít egymillió forint FixMÁP és MÁP Plusz állampapírban
Sok autós már csak akkor veszi észre, amikor késő: ez történik a kocsival, ha erre nem figyelünk oda
Csendben kicserélnek: a munkanélküliség következő hulláma már a láthatáron, csak így lehet talpon maradni
Bejelentés érkezett a SZÉP-kártyákról: őrült költési roham várható, az oka is kiderült
Olyan ajándékot kapnak a One ügyfelei, amire nem is számítottak
Újabb sokk a bevásárlásnál: már ezek a kedvenceink is érintettek
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük