Miközben a világ második legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai óriásvállalat, a BYD (Build Your Dream) azt közölte, hogy még nem dőlt el, melyik országban építi fel az első európai gyárát, hétfőn Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is csak szűkszavúan kommentálta a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) hétvégi értesülését. 

Eszerint a Tesla sarkát taposó BYD-nél már megszülethetett egy belső döntés arról, hogy hazánkban indul a kínai gigacég európai gyárberuházási programja.

Megírtuk: a német lap szerint a piacvezető kínai vállalatnak Magyarország lehet a favoritja a befektetésért hónapok óta zajló versengésben – maga mögé utasítva a németeket, a lengyeleket, a spanyolokat és a franciákat. Utóbbiak gazdasági minisztere, Bruno Le Maire például a nyáron járt a gyáróriás központjában, Sencsenben, hogy magukhoz csábítsa a tetemes beruházást, míg októberben Orbán Viktor ismerkedett a helyszínen a csúcsvállalat terveivel.

A külügyminiszter nem kommentál

„Olvastam a híresztelést, de nemhogy megerősíteni, kommentálni sem akarom. Ragaszkodunk ahhoz a gyakorlatunkhoz – függetlenül értesülésektől, vagy cégnévtől –, hogy bármilyen Magyarországra irányuló beruházást csak akkor jelentünk be, ha arról megállapodás születik” – reagált Szijjártó Péter a FAZ értesülésére, amelyet a lap a BYD környékéről kiszivárgott, meg nem erősített információkra alapoz.

A külügyminiszter a magyar sajtónak azt üzente: semmilyen olyan információt nem tud mondani, amely konkrét lenne, vagy közérdeklődésre tarthatna számot.

Majd, ha lesz bejelentenivalónk újabb beruházásról az ország bármely területén, azt meg fogjuk tenni – tette hozzá a tárcavezető. 

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter eközben a sanghaji import expón arról beszélt, hogy büszkék vagyunk, amiért Magyarország a kínai üzleti befektetések első számú célpontja Közép-Európában.

Mint mondta, most építjük ki a teljes elektromos autógyártáshoz kapcsolódó ökoszisztémát, amelyben a keleti és nyugati cégek közösen állítanak elő.

A Bloomberg pedig már kész tényként közölte, hogy a kínai BYD a legújabb gyárát építi fel Magyarországon, ahol az évtized végére a külföldi működőtőke befektetések megduplázódására számít a kormány az elektromos járműipar felfutásával.

2035-re csak környezetbarát autók lesznek

A világ legnagyobb autópiacán, Kínában továbbra is nagyon magas az elektromos autók iránti kereslet. A pekingi vezetés szerint 2035-re – néhány kivételtől eltekintve – csak e-autókat és hibrideket árulnak majd.

A piacelső BYD kezdetben akkumulátorokat gyártott, de gyártókapacitását 2003-ban kiterjesztette az elektromos autókra. Mára számos nyugati autógyártó cég vásárol újratölthető akkumulátorokat a cégtől, köztük a BMW, a Mercedes, az Audi, a Tesla, a Toyota és a Ford.

A főként Kínában, az Egyesült Államokban és Európában tevékenykedő társaság emellett napi használatra szánt elektronikus és egyéb alkatrészek gyártásával, értékesítésével is foglalkozik. Kínálatukban megtalálhatók többek között a fotovoltaikus termékek, illetve a mobiltelefonalkatrészek és -szerelvények is.

Az év végén derülhet ki, hogy a Ford bezárhat

A Reuters által megkeresett BYD mindössze annyit jelzett a német sajtóhírre, hogy továbbra is keresik a megfelelő helyszínt, amelyről az év végén tesznek bejelentést. 

A müncheni Merkur.de hírportál felidézi: a BYD terjeszkedési stratégiájában hónapok óta szerepel a külföldi gyártóüzemek felállítása. Jövő évtől Brazíliában gyártja modelljeit, emellett egy mexikói gyár felépítését is vizsgálják.

A BYD elektromos autói rövidesen Európában is legördülhetnek a futószalagról, amelyre eddig a legesélyesebb lehetséges helyszínként a Ford Saar-vidéki üzeme aspirált, főként, hogy az amerikai autógyártó 2025-ben bezárná a gyárat. De a remény immár hiábavalónak tűnik – jegyzik meg.

Buldózerként tör előre

Kína személygépkocsi-piaca a legfontosabb a német gyártók számára: a VDA Autóipari Szövetség szerint a VW, a BMW, az Audi, a Mercedes és a Porsche 4,4 millió autót értékesített tavaly az ázsiai országban, ami 19,1 százalékos piaci részesedésnek felel meg, ám a gyorsan növekvő e-autó üzletágban a részük csak öt százalék – főként, mert nem felelnek meg a kínai fogyasztók ízlésének. A nyertesek inkább olyan hazai gyártók, mint a BYD, a Nio, a GAC Aion, a Xpeng és a Li Auto, amelyek olcsó elektromos modelljeikkel árasztják el a piacot. A BYD-nél a közelmúltban a világon elsőként lépték át az elektromos autók gyártásának ötmilliós határát. A gigavállalat az idei harmadik negyedévben 10,4 milliárd jüan (1,35 milliárd euró) történelmi nyereséget ért el, ez 82 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. Szeptember végéig pedig 2,77 milliárd eurónak megfelelő bevételt termeltek, ami éves összevetésben duplázást jelent.

Szegeden már melegítik a terepet

A spekulációk szerint Szegeden épülhet fel a gyár, ezért a Tisza parti város hetek óta a figyelem középpontjában áll, bár az illetékesek igyekeznek tartani a titkot. Ám, miután a helyiek ázsiai delegációt láttak szemlélődni Szeged határában, elterjedt, hogy akkumulátorgyár érkezhet.

Erre reagálva Botka László polgármester a Facebookon kijelentette, hogy biztosan nem lesz akkugyár, és semmilyen más vegyipari tevékenység sem, mert Szeged „zöld város”, ezért csak modern, fenntartható, környezetbarát beruházás megvalósítását támogatják. 

Egyúttal elárulta, hogy már elkezdték egy 300 hektáros ipari park kialakítását, amihez évek óta kérték a kormány támogatását, ezt most sikerült elérni. A terület felét már megvették, a kisajátítás megkezdődött, a föld Szeged tulajdonába kerül.

A városvezető azzal is eldicsekedett, hogy sok tárgyalást folytattak már olyan világcégekkel, amelyek fenntartható termékeket állítanak elő, a legszigorúbb környezetvédelmi előírások mellett.

Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az ilyen beruházások esetében – üzleti érdekek miatt – teljes hírzárlatot vár el a lehetséges befektető, aki több ezer új munkahelyet hozhat létre a városban.

Még nincs végleges döntés – írta Botka László, aki a közgyűlés felhatalmazásával sürgős esetben egyedül is határozhat.

Morgolódnak a földtulajdonosok

A kormány a nyáron nyilvánította nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá a Szeged melletti ipari park kialakítását, és 21 milliárd forintot különített el.

A külügyminiszternek írt levelében a polgármester úgy fogalmazott, hogy a tervezett gazdasági övezet várható termelési volumene és technológiai színvonala jelentősen növelné a gazdaság teljesítményét, versenyképességét és exportpotenciálját, ami az egész ország számára jelentős és kézzelfogható gazdaságélénkítést eredményez.

Az ipari park az M43-as autópálya mellett, a várostól északra terül el, jó minőségű földekkel rendelkező mezőgazdasági területen – írja a Magyar Narancs. A kisajátítási eljárásban egy budapesti ügyvédi iroda kereste fel a tulajdonosokat, előzetes értékbecslés alapján. A lap szerint vannak, akik elégedetlenek a vételi ajánlattal, ami a szántók esetében hektáronként 2-3 millió forint, ezért szóba került, hogy perközösségben bírósághoz fordulnak.

A Tesla is ráhajt a tömeggyártásra

Német modellek nem, viszont egyetlen külföldi gyártóként a Tesla jelen van a tíz legkelendőbb elektromos autó listáján Kínában. Köze lehet a rivális BYD európai betelepüléséhez annak, hogy hétfőn a Reuters közlése szerint Elon Musk luxusmárkája egy relatíve olcsó, 25 ezer eurós elektromos autót tervez a Berlin melletti gyárában. A hírügynökségnek nyilatkozó, névtelen forrás nem árulta el, hogy mikor kezdődhet a tömeggyártás, a Tesla pedig nem kommentálta ezt. A fogyasztói felmérések szerint az e-autók meredek ára – a magas kamatokkal együtt – egyike azoknak a tényezőknek, amelyek hátráltatják a technológia elterjedését. 2023 első felében az ilyen járművek átlagára Európában meghaladta a 65 ezer eurót, Kínában a 31 ezer eurót. Elon Musk már régóta tervezte egy megfizethetőbb elektromos modell gyártását, és idén szeptemberben már az a hír járta, hogy egy olyan innováció felé közelednek, amely lehetővé teszi, hogy az autó szinte teljes alvázát egy darabban, fröccsöntéssel állítsák elő. Ez áttörést jelent, mert gyorsítja a gyártást és csökkenti a költségeket. A tömegpiacra való terjeszkedés kritikus fontosságú a Tesla céljához, miszerint 2030-ra 20 millióra növelje az eladásait.