A BYD úgy döntött, elcsúsztatja 2026-ra a sorozatgyártás elindítását a szegedi gyárban, és legalább két évig alacsonyabb kapacitással tervezi működtetni az üzemet – adta hírül forrásaira hivatkozva a Reuters

Ellenben a törökországi gyárában a tervezettnél korábban kezdi meg a termelést a kínai gyártó.

Bennfentes források szerint a nagyvállalat nem pusztán halasztja a magyarországi tömeggyártás megindítását, de az első két évben a tervezett kapacitás alatt működhet majd az üzem.

A mintegy 4 milliárd eurós összegűre rúgó projekt Szegeden csak pár tízezer jármű gyártására szorítkozna, ez a 150 ezer darabos kezdeti kapacitás töredéke.

A gyár végső kapacitása évi 300 ezer autó lenne majd.

A BYD közlése nyomán idén októberben kezdi meg működését Szegeden, de források szerint a sorozatgyártás még 2027-re sem tud majd beérni.

Mindeközben a magyar kormány is megszólalt. „Az első európai autógyárát Szegeden építő BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit” – közölte Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója kedden sajtóhírekre reagálva. Joó a közösségi oldalán közölt nyilatkozatában reagálva fake news-nak nevezte, hogy a BYD elhalasztja a szegedi gyár elindítását, és a magyarországi helyett a törökországi üzemben futtatja fel a termelést.

Ezzel párhuzamosan az autógyártó úgy határozott, a BYD törökországi üzeme a tervezettnél korábban kezdi meg a termelést. Ez az 1 milliárd dolláros manisai gyár, amely eredetileg 2026 végén indult volna 150 ezer autós éves kapacitással, és elvileg már jövőre több autót fog gyártani, mint a magyarországi üzem.

A globális vámhelyzet közepette a BYD azért építi az itteni gyárat, hogy vámmentesen értékesíthessen autókat Európa-szerte. Logikus magyarázat lehet a döntésre, hogy bár a vámterhek kikerülése mellett kívánnak gyártani, ám egyúttal megrettennek a régió magasabb bér- és energiaköltségei láttán is.

Jóval több járt volna a tulajoknak? Itt az első ítélet a szegedi BYD-földek ügyében

Sokkal több pénzt kellett volna fizetni a BYD szegedi gyárához kisajátított földekért a Szegedi Törvényszék szerint, de az önkormányzat és a kormányhivatal megfellebbezte az ítéletet. Részletek >>>