Zavaros vizsgarend és hiányos tájékoztatás: a hallgatók 60 százaléka évközi módosításokról számolt be, közölte a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) egy friss kutatás adatait ismertetve. 

Júliusra a legtöbb intézményben már véget ért a vizsgaidőszak, a legfrissebb tapasztalatok viszont egyértelműen arra utalnak, a számonkérések szervezése még fejlesztésre szorul a hazai felsőoktatásban.

A HÖOK oktatásszervezést vizsgáló kutatása szerint a válaszadók közel 60 százaléka már tapasztalt olyan esetet, amikor év közben módosították a vizsgák menetét, ráadásul a többség arról is beszámolt, hogy gyakran egyáltalán nincs egyértelmű tájékoztatás arról, mit kell tudniuk egy-egy vizsgára, így az önálló felkészülés nehezített és bizonytalan alapokon nyugszik. 

Az idegennyelvi felkészítés hiányos

A felmérés egyik legkiemelkedőbb eredménye a szaknyelvi felkészítés megítéléséhez kapcsolódik: a válaszadók 80 százaléka hármasnál alacsonyabbra értékelte az egyetem idegen nyelvű – például angol – szaknyelvi ismeretek elsajátításában támogatás nyújtó tevékenységét.

A HÖOK szerint az idegennyelv ismerete a nemzetközi szakirodalom használatához és a munkaerőpiacon történő helytálláshoz is elengedhetetlen kompetencia. 

A HÖOK 2025 nyarán átfogó kutatást indított a hallgatók valós tapasztalatainak feltérképezésére. Hetente frissülő témakörök mentén kérdezik az egyetemistákat a felsőoktatás különböző elemeiről – az ösztöndíjaktól kezdve a lakhatáson és a mentális egészségen át a közösségi életig.

Például megkérdezték a diákok véleményét az ösztöndíjakról, erről itt írtunk bővebben.

Mentális gondoktól szenvednek a diákok

De az is kiderült, hogy a hallgatók 88 százalékának hátráltatta már a tanulmányait a lelki állapota. A HÖOK kutatás szerint a magyar egyetemisták túlnyomó többsége magas szintű stresszt él meg az egyetemi évei alatt. A válaszadók közel 90 százaléka hármasnál magasabb szintű stresszt jelölt meg egy ötfokú skálán, mindez ráadásul nemcsak a közérzetükre, hanem tanulmányi előmenetelükre is hatással van. 

A HÖOK 2025 nyarán átfogó kutatást indított a hallgatók valós tapasztalatainak feltérképezésére. Hetente frissülő témakörök mentén kérdezik az egyetemistákat a felsőoktatás különböző elemeiről – az ösztöndíjaktól kezdve a lakhatáson és a mentális egészségen át a közösségi életig. A HÖOK célja, hogy a kutatás eredményeire alapozva olyan javaslatokat fogalmazzon meg a döntéshozók számára, amelyek valódi válaszokat adnak a hallgatói lét kihívásaira.